درآمدزايي ۱۰ هزار ميلياردي از حراج اوراق بدهي

تاریخ انتشار : 1399/03/20

رئيس کل بانک مرکزي با اعلام اين که بيش از ۴‌.۵ ميليارد دلار براي انجام واردات تامين شده است‌، گفت: براي تامين کسري بودجه حراج اوراق بدهي دولت  ۱۰ هزار ميليارد تومان با نرخ سود سالانه ۱۵ درصد به فروش رفت.

به گزارش ايسنا، عبدالناصر همتي در پستي اينستاگرامي نوشت: در اواسط ارديبهشت ماه اعلام کردم که شرايط دشوار است. ليکن، روند در حال بهبود بوده و قابل مديريت و ثبات نيز قابل اعاده است. امروز بعد از ۲۰ روز از نوشته تاييد و تاکيد مي‌کنم که:

۱) در بخش تامين ارز، براي واردات کالاهاي اساسي، دارو و مواد اوليه و ضروري کشور، از طريق روش‌هاي مختلف چهارگانه اعلامي بانک مرکزي، شرايط به وضعيت عادي خود برگشته است. به‌ طوري که در اين مدت بيش از ۴‌.۵ ميليارد دلار براي انجام واردات تامين شده است‌. طبعا، بازار از شرايط ايجاد شده در سامانه نيما و ديگر روش‌هاي تامين ارز و نيز اقدامات در دست اجرا، به تدريج متاثر خواهد شد.

۲) در بخش ريال براي تامين کسري بودجه در دو مرحله حراج اوراق بدهي دولت ۱۰ هزار ميليارد تومان با نرخ سود سالانه ۱۵ درصد به فروش رفت. با اين اقدام بدون افزايش پايه پولي و با استفاده از نقدينگي موجود بودجه دولت تامين مالي شد. در هفته‌هاي آينده اين حراج ها ادامه خواهد داشت.

۳) شاخص بهاي توليدکننده در ارديبهشت ماه در مقايسه با ماه پيش از آن ۰.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

اين يک شاخص  پيش‌نگر تورم است و نشان از کاهش شتاب تورم دارد. بانک مرکزي مصمم به ساز و کار هدفگذاري تورمي است لذا سياست‌هاي پولي متناسب با آن را اعمال خواهد کرد.