معامله واحدهاي صندوق واسطه گري مالي يکم از اول تير

تاریخ انتشار : 1399/03/21

معاون امور بانک، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزير اقتصاد از امکان معامله واحدهاي صندوق واسطه گري مالي يکم (ETF) در بازار بورس از ابتداي تير ماه خبر داد.

به گزارش ايبِنا، عباس معمار نژاد در پاسخ به اين سوال که چه زماني واحدهاي خريداري شده صندوق واسطه‌گري مالي يکم قابل معامله مي‌شوند؟ گفت: تا آخر اين هفته وضعيت etf هاي واگذار شده به مردم مشخص مي‌شود و از اول تيرماه اين واحدهاي سرمايه‌گذاري از طريق بورس قابل معامله و خريد و فروش مي‌شوند.

به گفته معاون وزير امور اقتصادي و دارايي باقيمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات به علاوه باقيمانده سهام دولت در بيمه البرز و بيمه اتکايي امين جمعاً به ارزش ۲۳ هزار ميليارد تومان برآورد شده بود که قرار بود اين سهام در قالب صندوق واسطه‌گري مالي يکم و با تخفيف ۲۰ تا ۳۰ درصدي به عموم مردم واگذار شود که در اولين تجربه از واگذاري اينگونه واحدها بيش‌ از ۳.۵ ميليون نفر از شهروندان ايراني مشارکت کردند و هنوز کار تسويه و اختصاص واحدها به خريداران به طور کامل انجام نشده و قرار است از اول تيرماه ۹۹ اين واحدهاي صندوق واسطه‌گري مالي در پرتفوي دارايي‌هاي افراد قرار گيرد و افراد بتوانند دارايي‌هاي خود را از طريق بورس خريد و فروش کنند.

شايان ذکر است، طبق اعلام قبلي معاون وزير اقتصاد قرار است در نيمه اول امسال دو ETF ديگر به نام‌هاي صندوق واسطه‌گري پالايشي مرکب از باقيمانده سهام دولت در ۴ پالايشگاه تهران، تبريز، بندرعباس و اصفهان و صندوق واسطه‌گري فلزي (شامل باقيمانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، ملي مس ايران، ايران‌خودرو و سايپا) با تخفيف ۲۰ تا ۳۰ درصدي به همه دارندگان کدملي ايراني واگذار شود. اين اقدامات در راستاي واگذاري تصدي‌هاي دولتي به مردم و گسترش فرهنگ سهامداري و مالکيت در بين مردم و از طرفي تأمين مالي دولت از طريق بورس انجام مي‌شود.

اين گزارش حاکي است، دولت در راستاي واگذاري سهام خود در شرکت‌هاي دولتي و بانک‌ها اولين ETF صندوق قابل معامله بورسي به نام صندوق واسطه‌گري مالي يکم را طراحي کرد که براي هر دارنده کدملي تا سقف ۲ ميليون تومان از طريق شبکه بانکي و بورس واگذار کرد و قرار شد واحدهاي اين صندوق از تيرماه در بورس قابل خريد و فروش باشد.

  •