جهانگيري: اقتصاد ايران روي پاي خود ايستاده است

تاریخ انتشار : 1399/03/24

تهران-ايرنا- معاون اول رييس جمهوري گفت: اگر چه با تحريم ها اقتصاد ايران آسيب ديد اما فروپاشي ايجاد نشد و روي پاي خود ايستاده است آمريکايي ها اخلال ايجاد کردند اما به هدف خود نرسيده اند.

«اسحاق جهانگيري» معاون اول رييس جمهوري روز شنبه در آيين تکريم و معارفه رييسان پيشين و جديد بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: تحريم ها فشارهاي سنگيني بر ملت ايران وارد کرده است ، اقتصاد ايران آسيب ديد اما فروپاشي ايجاد نشد و روي پاي خود ايستاده است، زندگي مردم سخت شده است اما دولت در تلاش است بار اين فشار را از دوش مردم کاهش دهد.

معاون اول رييس جمهوري گفت : افرادي که مسووليت دارند بايد بدانند در اين کشور مردم با خون و جان از انقلاب محافظت کردند. با انسجام، وحدت ملي و پاي کار ايستادن در خدمت به مردم مي توان از بحران و سختي ها عبور کرد .

جهانگيري شرايط کشور را خاص و ويژه دانست گفت: در يک دوره اي قرار گرفته ايم که دشمنان انقلاب و ايران از هيچ فرصتي براي آسيب زدن به کشور دست بر نمي دارند.
وي بيان کرد: دشمنان ديرينه ايران مانند آمريکا از هر فرصتي و هر برنامه که شده سنگي در پيش پاي ملت ايران قرار بدهند که نتوانند به راه و مسير پيشرفت که ترسيم کرده با آرامش و سرعت ادامه دهد.
معاون اول رييس جمهوري اظهار داشت : در منطقه هم سعودي ها و  رژيم اشغالگر قدس دست به دست هم دادند و در هر مقطعي عليه کشور توطئه مي کنند نماد اصلي اين توطئه ها اعمال تحريم هاست. 
جهانگيري به توطئه اخير آمريکايي ها در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: بر اساس برجام تا چند ماه آينده محدوديت هاي تسليحاتي ايران لغو مي شود و مي توانيم نيازهاي تسليحاتي خود را خريد کنيم و توليدات داخلي را بفروشيم .

وي با بيان اين که امريکايي ها مي خواهند مانع لغو تحريم تسليحاتي بشوند گفت: مقدمات اين کار را آغاز کرده‌اند حتي با فشار سعودي ها  دبيرخانه سازمان ملل گزارش تهيه مي کنند که زمينه را براي توطئه بر ضد ايران مساعد کنند.

 جهانگيري افزود: تحريم ها فشارهاي سنگيني و به تعبيري خودشان جنگ اقتصادي بر ضد ايران شروع کرده تند و صريح اعلام کرده تند به دنبال فروپاشي نظام ايران هستند اما وقتي موفق نشدند گفتند جشن چهلمين سال پيروزي انقلاب را نخواهند ديد و پس از آن به دنبال فروپاشي اقتصاد ايران بودند.

جهانگيري افزود : اقتصاد ايران آسيب ديد اما فروپاشي در آن اتفاق نيفتاد و اکنون روي پاي خود ايستاده است و در سال هاي گذشته سالانه ۵٠٠ تا ۶٠٠ هزار شغل ايجاد کرديم ولي اگر نفت را مي فروختيم و پول هايمان دسترسي داشتيم حمل و نقل بين المللي و فشار بر تجارت خارجي ايران نبود در تداوم شتاب رشد اقتصادي سال ٩۵ حدود ١۴درصد حتما بسياري  از مشکلات را پشت سر مي گذاشتيم. 

وي گفت: آمريکايي ها بر سر راه ايران مانع و اختلال ايجاد کردند اما به هدف خود نرسيدند آنها مي خواستند اقتصاد ايران از هم بپاشد اما اکنون اقتصاد ايران روي پاي خود ايستاده است و در حال رشد است. 
وي تصريح کرد: البته زندگي مردم سخت شده است و با مشکل زندگي مي کنند و با تمام وجود درک مي کنيم در دولت اولويت اصلي را بر تلاش براي کاهش بار فشار و سختي از دوش مردم گذاشته ايم

معاون اول رييس جمهوري با اشاره به تصميم گيري براي ارز ۴٢٠٠ توماني گفت:  هدف اصلي اين طرح اين بود که کالاي اساسي مورد نياز مردم با قيمت مناسب و با فراواني در اختيار مردم قرار گيرد که تصميم اقتصادي نيست کساني که از منظر صرف اقتصادي ما را محکوم مي کنند کمترين ارتباطي با زندگي مردم ندارد و نمي دانند در زندگي آنها چگونه مي گذرد ؛ 
البته مي دانيم که اين تصميم ممکن است رانت و فساد و سواستفاده ايجاد کند در اين ميان عده اي از اين شرايط سو استفاده کردند که آنهايي که يک دلار از اين ارز  که براي تسهيل زندگي مردم است  سو استفاده کردند را بايد به عنوان يک خاين به مردم معرفي شود و به شدت برخورد قانوني برخورد شود و ريال ها و دلارها پس گرفته شود

معاون اول رييس جمهوري گفت: نمي توان نسبت به زندگي مردم بي تفاوت باشيم و بگوييم قيمت ارز در بازار به هر ميزاني بود نان و آب مردم با همان قيمت تهيه شود شايد اقتصاد اين را تاييد کند ولي انسانيت و اداره کشور آن را تاييد نمي کند و بايد به طبقات متوسط و ضعيف جامعه رسيدگي شود که در اين کشور جمع زيادي از مردم ايران هستند