اجراي قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده از ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1399/04/01

معاون درآمدهاي مالياتي سازمان امور مالياتي ضمن تشريح اصلاحات اعمال شده در قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده، اعلام کرد که اگر قانون جديد به موقع از سوي مجلس و شوراي نگهبان به دولت ابلاغ شود، از ابتداي سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد.

محمد مسيحي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: لايحه اصلاح ماليات بر ارزش افزوده سرانجام در ارديبهشت ماه سال جاري به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد و سپس براي تاييد نهايي به شوراي نگهبان ارسال شد که در صورت تاييد از طريق مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد.

وي درباره تغييرات اعمال شده در قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده، توضيح داد: قانون ماليات بر ارزش افزوده بالغ بر ۱۰ سال در کشور به صورت آزمايشي اجرا شده که اين قانون يکي از قوانين بسيار مهم در نظام‌هاي مالياتي است. از جمله مهم‌ترين محورهاي اساسي که در اين قانون تغيير کرده، بازنگري در معافيت‌هاست که در اصلاحيه جديد سعي شده تا معافيت‌ها در اين زمينه هدف‌مند موثر وضع شوند.

در ادامه اين مقام مسئول در سازمان مالياتي، گفت: دومين محوري که در قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده اصلاح شده، حذف روش‌هاي سليقه‌اي در رسيدگي‌هاي مالياتي به منظور افزايش اعتماد بين نظام مالياتي و مؤديان مالياتي خواهد بود که طبق اين اصلاحات بايد چارچوب رسيدگي‌هاي مالياتي بر سامانه مؤديان استوار باشد. يک محور ديگر در اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده، بازنگري نظام دادرسي مالياتي است به‌گونه‌اي که نظام دادرسي هم در حوزه ماليات‌هاي مستقيم و هم در حوزه ماليات بر ارزش افزوده مورد اصلاح قرار گرفته است.

وي افزود: الزام کارفرمايان به ويژه در دستگاه‌هاي اجرايي دولتي تا در مواجه با پيمانکاران بخش خصوصي و شرکت‌هاي مهندسي مشاور از اين قانون تمکين کنند و اصلاحات و تعديل جرائم مالياتي نيز از ديگر اصلاحيه‌ها است.

مسيحي درباره زمان اجراي قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده اظهار کرد که دو دوره پس از ابلاغ يعني هر دوره‌اي که اين قانون ابلاغ شود، دو دوره پس از ابلاغ اين قانون لازم‌الاجراست و دليل اين دو دوره بودن اين است که فرصت‌هاي لازم براي بازنگري در آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها متناسب با تغييرات فراهم شود. پيش‌بيني مي‌شود که اگر اين قانون به موقع ابلاغ شود، از ابتداي سال ۱۴۰۰ اجرا شود.

معاون سازمان امور مالياتي در پايان سخنانش تاکيد کرد: با توجه به اينکه با اعمال اصلاحات در قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده نرخ اين نوع ماليات تغيير نکرده است، با اجراي آن تغييري در قيمت‌ها براي مصرف‌کننده‌ رخ نمي‌دهد.