ايران جزو ۵ کشور برتر نيروگاه‌ساز جهان شد

تاریخ انتشار : 1399/04/02

مديرعامل شرکت مپنا با بيان اينکه در ساخت نيروگاه، ايران در ميان پنج کشور نخست جهان است گفت: ما تنوعي از ماشين ها، انواع توربين، ژنراتور و سيستم کنترل را مي‌سازيم و هيچ تجهيز نيروگاهي نيست که امروز نيازمند به آن باشيم

به گزارش خبرگزاري تسنيم، عباس علي آبادي در حاشيه مراسم امضاي تفاهم نامه احداث فاز دوم نيروگاه برق خرم آباد در بنياد مستضعفان در جمع خبرنگاران افزود: به لطف خدا کشور ما از حيث صنعت برق در وضعيت بسيار خوبي هم در توليد تجهيزات و هم در توليد برق قرار دارد.

وي با بيان اينکه استان لرستان از جمله استان‌هايي بود که نيروگاه برق نداشت و گيرنده برق بود گفت: از اين پس به عنوان يک استان مولد، سهم قابل توجهي از نياز برق خود را تامين مي‌کند و در برخي مواقع مي‌تواند صادر کند.

علي آبادي اضافه کرد: با احداث واحد‌هاي جديد در استان لرستان، اين استان به صادر کننده برق به شبکه سراسري تبديل خواهد شد.

وي با بيان اينکه اگر منابع مالي تامين شود بخش دوم فاز نخست نيروگاه خرم آباد، به پيک تابستان سال آينده مي‌رسد گفت: اين يک اقدام جهادي است و امسال که سال جهش توليد است، ان شاءالله محقق خواهد شد.

علي آبادي با اشاره به اينکه بايد از هم اکنون تا تابستان سال آينده، سه واحد جديد را در خرم آباد راه اندازي کنيم افزود: اقتصاد برق در کشور ما وضعيت خوشي ندارد، ما در کشور برق را به قيمت واقعي عرضه نمي‌کنيم چرا که سياست کشور تامين برق براي مردم است و بايد از ساير محل‌ها جبران شود.

وي با بيان اينکه واحد‌هاي بخار و گاز فاز دوم، در سال 1401 قابل بهره برداري خواهد بود گفت: لرستان هم اکنون تامين برق خود را تا 320 مگاوات انجام مي‌دهد و اين عدد بزرگي است.

علي آبادي ادامه داد: لرستان هم اکنون در بسياري از ايام، برق خود را توليد مي‌کند و در برخي روز‌ها نيز مي‌تواند صادر کند ضمن اينکه در بعضي ساعات اوج مصرف، ممکن است گيرنده باشد و با احداث فاز دوم، صادر کننده هم خواهد شد.

وي با بيان اينکه صنعت برق مقدمه و مبداُ همه توسعه هاست گفت: با صنعت برق مي‌شود توسعه‌هاي بعدي را در استان لرستان رقم زد.

علي آبادي با اشاره به منابع آبي خوب استان لرستان، افزود: اين موضوع، اين فرصت را به مردم اين استان مي‌دهد که در موقعيتي بهتر نسبت به گذشته براي ورود به يک شرايط صنعتي پيدا کنند.

وي با بيان اينکه در صنعت برق سرمايه گذاري بسيار بزرگي صورت گرفته است گفت: سازماني تشکيل شده که امروز با بزرگان اين صنعت در دنيا رقابت مي‌کند.

مديرعامل مپنا با بيان اينکه تلاش مي‌کنيم که در تعامل با دنيا عمل کنيم افزود: در اقتصاد اين صنعت اگر مانعي وجود نداشته باشد، در بخش فني آن مانعي نيست.

علي آبادي گفت: بيش از 60 درصد نيروگاه‌هاي کشور را مپنا ساخته است و اين نيروگاه‌ها امروز در مدار توليد هستند.

وي با بيان اينکه مپنا در کشور‌هاي ديگر نيز نيروگاه ساخته است افزود: در عمان، عراق، سوريه، اندونزي، پاکستان و نقاط مختلف دنيا، نيروگاه ساخته ايم.

مديرعامل مپنا اضافه کرد: اين نيروگاه‌ها ايراني هستند و پرچم جمهوري اسلامي بر فراز آن‌ها به اهتزاز درآمده است.

وي با بيان اينکه در ساخت نيروگاه، ايران در ميان پنج کشور نخست جهان است گفت: ما تنوعي از ماشين ها، انواع توربين، ژنراتور و سيستم کنترل را مي‌سازيم و هيچ تجهيز نيروگاهي نيست که امروز نيازمند به آن باشيم و براي تامين آن با مشکل مواجه شويم ضمن اينکه تحريم هم هيچ مانعي به وجود نخواهد آورد.