فروش بيش از ۲.۶ ميليارد يورو ارز حاصل از صادرات در نيما

تاریخ انتشار : 1399/04/03

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که از ابتداي امسال تا پايان روز ۲۵ خردادماه رقمي معادل ۲ ميليارد و ۶۴۱ ميليون يورو ارز حاصل از صادرات در سامانه نيما به فروش رفته است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي به بررسي عملکرد سامانه نيما پرداخته و نوشته است: از اول فروردين ۱۳۹۹ تا پايان روز ۲۵ خردادماه يک ميليارد و ۶۳۰ ميليون يورو در سامانه نيما خريد ارز براي واردات انجام شده است.

اين در حالي است که فروش ارز صادراتي و خريد ارز براي واردات در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتيب ۴۰ و ۵۹ درصد کاهش يافته‌اند.

براساس اين گزارش فروش ارز صادراتي در ۲ هفته نخست امسال تقريبا کمتر از ۵۰ ميليون يورو بوده است و از هفته سوم فروردين‌ماه و با پايان يافتن تعطيلات نوروزي، عرضه ارز افزايش يافته و به رقمي حدود ۲۵۰ ميليون يورو رسيده است.

با اين وجود هفته نهم و هفته دوازدهم سال جاري، شاهد بالاترين عرضه ارز در سامانه نيما بوده‌اند به گونه‌اي که طي اين ۲ هفته رقمي برابر با ۴۰۰ ميليون يورو در سامانه نيما ارز حاصل از صادرات فروخته شده است.

روند هفتگي معاملات خريد ارز براي واردات نيز نشان مي‌دهد که در هيچ هفته‌اي رقم خريد ارز براي واردات بالاتر از ۲۰۰ ميليون يورو نبوده است و به جز ۲ هفته نخست سال جاري، نوسان آن به طور متعادل دنبال شده است.