اقدام خوب بانک مرکزي در کنترل تورم

تاریخ انتشار : 1399/04/08

مديرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، با اشاره به هدف‌گذاري تورمي بانک مرکزي، اين اقدام را به جا و مناسب در شرايط فعلي عنوان کرد.

مرتضي اکبري در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره بيانيه بانک مرکزي درباره چارچوب هدف‌گذاري نرخ تورم ۲۲ درصدي با دامنه مثبت و منفي دو واحد درصد، اظهار داشت: سياست کنترل تورم يکي از وظايف اصلي بانک مرکزي در گام نخست و در فاز دوم گذر از رکود است، اما وظيفه اصلي کنترل تورم است. با توجه به اينکه تورم ايران هم در يکسال گذشته روندي رو به رشد را تجربه کرده، بايد اقدامي جدي و اساسي از سوي بانک مرکزي انجام مي شد، که اين بيانيه در همين راستا است.

وي افزود: همانطور که شاهد هستيم از شش ماه گذشته با اقداماتي از جمله بازار باز، تغيير سياست پولي و ... وارد زيرساخت کنترل وتورم شده، اما يکي از راه هاي کنترل تورم سياست انقباضي است که اگر اين سياست اجرا شود با رکود بيشتري مواجه خواهيم شد؛ به همين دليل بهترين تصميم استفاده از اوراق بدهي است.

مديرعامل بانک قرض الحسنه مهر ايران، ادامه داد: اين سياست در بانک مرکزي اجرايي شده و بدون افزايش پايه پولي، دولت در تلاش است از نقدينگي موجود در کشور استفاده کند و نقدينگي را به سمت قيمت هاي مولد کشور هدايت کند. با اين سياست دولت و بانک مرکزي خلق پول نداريم، اما از نقدينگي موجود با فروش اوراق بدهي استفاده و به سمت کسب و کارهاي کوچک هدايت مي شود.

وي در پايان تاکيد کرد که موفقيت سياست‌ها به چگونگي اجراي اين طرح ارتباط دارد.

  •