صادرکنندگان ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند

تاریخ انتشار : 1399/04/08

رئيس کل بانک مرکزي گفت:صادرکنندگان حداقل ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند.

به گزارش ايبِنا و به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي،رئيس کل بانک مرکزي گفت: شرايط صادرکنندگان و فشارهايي که به لحاظ شرايط تحريمي و زمان دريافت ارز حاصل از صادرات وجود دارد را درک مي کنيم و همکاري لازم را در اين زمينه خواهيم داشت اگر هم صادرکنندگان اعتراضي به نرخ پايه صادراتي محاسباتي در گمرک دارند حداقل ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را که پيش از اين نسبت به بازگشت آن متعهد شده بودند را به کشور بازگردانند تا بشود درمورد آن درفرصت مناسب مذاکره و تصميم گيري کنيم. 

دکتر همتي در ديدار با هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران، نقش فعالان اقتصادي و اعضاي اتاق بازرگاني را در تأمين درآمدهاي غيرنفتي کشور مفيد خواند و گفت: اتاق بازرگاني مي تواند با رهنمودهاي خود به فعالان اقتصادي و هدايت آنان، به وظيفه کليدي خود در شرايط ويژه فعلي کشور عمل کند؛ در همين راستا، بايد تلاش کنيم مسائل را با همکاري يکديگر برطرف کنيم. 

رئيس شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه بانک مرکزي با فعالان اقتصادي و اتاق بازرگاني ايران هم‌سو است، گفت: ما در بانک مرکزي با فعالان اقتصادي در اتاق بازرگاني ايران اختلاف نظري نداريم و بايد با کمک يکديگر تلاش کنيم از خروج سرمايه از کشور جلوگيري کنيم. در همين راستا تلاش ما بر اين است که واردات را روان کنيم و ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانيم. البته ذکر اين نکته ضروري است که اولويت بانک مرکزي تأمين ارز براي کالاهاي اساسي و دارو و پس از آن تأمين مواد اوليه کارخانجات است.

وي هدف از برگزاري اين جلسات را برطرف کردن مسائل در فضايي دوستانه عنوان کرد و گفت: با توجه به شرايط و مشکلات فراواني که به واسطه تحريم ها به کشور تحميل شده است، ضروري است با درک مشترک براي بهبود فضاي کسب و کار در کشور تلاش کنيم.

رئيس شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه در اداره کشور نبايد صرفاً بر درآمدهاي نفتي متکي بود، گفت: به دليل شرايط ظالمانه ناشي از تحريم ها، اين درآمدها نيز کاهش يافته است. در چنين شرايطي بايد تلاش کنيم به راهکاري مشترک براي افزايش درآمدهاي غيرنفتي و بازگشت ارز حاصل از صادرات بينديشيم، چراکه اين کار موجب تقويت منافع ملي کشور مي شود.

وي يادآور شد: خوشبختانه صادرکنندگان عمده که همان پتروشيمي ها و صنايع فولاد هستند، ارز خود را به کشور بازگردانده اند و اميدواريم ساير صادرکنندگان نيز نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند.

رئيس کل بانک مرکزي ضمن قدرداني از صاحب نظران و کارشناسان اقتصادي که نظرات خود را درباره مسائل روز اقتصادي کشور عنوان مي کنند، گفت: به آنان اطمينان مي دهم که بانک مرکزي در سياست گذاري هاي خودشفاف و مسئولانه رفتار مي کند.

رئيس شوراي پول و اعتبار تصريح کرد: رشد پايه پولي طبق آخرين گزارش بانک مرکزي از ابتداي امسال تا پايان  خرداد، در مجموع، با احتساب خريد ارز، منابع مقابله با کرونا و تنخواه دولت، ۸.۸ درصد بوده است. 

همچنين در اين جلسه، رئيس اتاق بازرگاني ايران، با بيان اينکه در شرايط فعلي کشور، همه از تنش ها و اتفاقات اثر مي پذيرند، عنوان کرد: فعالان اقتصادي از مجموعه اتفاقاتي که در شرايط فعلي اقتصادي رخ مي دهد، آسيب مي بينند و از اثرات آن مستثني نيستند و ما نيز نسبت به اين قبيل مسائل حساس هستيم.

غلامحسين شافعي با اشاره به اينکه بايد با در نظر داشتن مسائل صادرکننده نسبت به تصميم گيري درخصوص آنها اقدام کرد، گفت: در هر قشري، افرادي هستند که از شرايط خاص کشور، سوءاستفاده مي‌کنند؛ اما نبايد به خاطر عده اي قليل، تصميماتي اتخاذ کرد که سايرين نيز از آن متضرر شوند. 

رئيس اتاق ايران با بيان اينکه مشتاقيم به اقتصاد کشور کمک کنيم، اظهار کرد: ما فعالان اقتصادي نسبت به تنگناهاي پيش روي اقتصاد کشور و بانک مرکزي آگاهيم و بايد مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات را به صورت مشترک حل‌ کنيم و در اين زمينه آماده هرگونه همکاري و همراهي هستيم.

دراين جلسه همچنين رئيس اتاق تهران و ساير اعضاي هيئت رئيسه اتاق ايران مسائل مورد نظر خود را مطرح کردند.