استقلال عمل بانک مرکزي؛ کليد موفقيت هدف‌گذاري تورم

تاریخ انتشار : 1399/04/11

عضو هيات مديره بانک سامان تاکيد کرد که نکته بسيار مهم و کليدي در موفقيت سياست جديد بانک مرکزي در هدف‌گذاري تورم، استقلال عمل و داشتن اختيارات کافي از سوي دولت است.

به گزارش ايبِنا، احمد مجتهد درباره بيانيه رسمي بانک مرکزي در خصوص هدف‌گذاري نرخ ۲۲ درصدي براي تورم در سال جاري با نوسان دو درصدي منفي و مثبت اظهار داشت: موضوع هدف‌گذاري نرخ تورم بيش از ۲۰ سال است که در بانک‌هاي مرکزي کشورهاي ديگر مورد استفاده قرار گرفته و عمده‌ترين ابزاري که نهاد ناظر در اين خصوص در اختيار دارد، استفاده از تغييرات نرخ بهره و استفاده از عمليات بازار باز است.

وي با بيان اينکه هدف‌گذاري نرخ تورم مورد تاييد بانک‌هاي مرکزي بسياري از کشورهاست، تصريح کرد: نکته بسيار مهم و کليدي در موفقيت سياست هدف‌گذاري تورم و دستيابي به نرخ پيش‌بيني شده، داشتن اختيارات کامل بانک مرکزي و استقلال آن است.

اين کارشناس مسائل بانکي در اين خصوص توضيح داد براي نمونه در صورتي که دولت کسري بودجه داشته باشد و بخواهد از طريق منابع بانک مرکزي يا انتشار اوراق با نرخي برخلاف نرخ هدف بانک مرکزي در عمليات بازار باز عمل کند، به طور عملي رسيدن به اهداف تعيين شده براي تورم ممکن نيست.

مجتهد با بيان اينکه در سال‌هاي اخير به ويژه کشورهاي اروپايي در دستيابي به نرخ هدف‌گذاري شده تورمي موفق بوده‌اند، اظهار داشت: با اين حال در سال‌هاي اخير اين سياست چندان مورد توجه بانک‌هاي مرکزي اروپا قرار نگرفته زيرا تا قبل از اين هدف آنها کنترل و کاهش تورم بود، اما در سال‌هاي اخير اين کشورها به دنبال افزايش نرخ تورم و تحريک تقاضا بوده‌اند.

رييس اسبق پژوهشکده پولي و بانکي ادامه داد: در ايران نرخ تورم بالاست و هدف‌گذاري نرخي براي تورم و دستيابي به آن مي‌تواند موفقيتي بزرگ محسوب مي‌شود البته همانطور که گفتم لازمه اين کار اين است که دولت‌ها اهداف مورد نظر بانک مرکزي را زير پا نگذاشته و به آن اختيارات کامل دهند.

  •