بانک مرکزي آمار رشد نقدينگي در سه ماهه ابتدايي ۱۳۹۹ را اعلام کرد

تاریخ انتشار : 1399/04/11

بانک مرکزي آمار رشد نقدينگي در سه ماهه ابتدايي سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد که براساس آن حجم نقدينگي در هفته منتهي به ۲۹ خرداد ۱۳۹۹به ۲۶۵۱۴.۶ هزار ميليارد ريال رسيده است.

به گزارش ايبِنا از روابط عمومي بانک مرکزي، بر اساس محاسبات انجام گرفته توسط اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي، حجم نقدينگي در هفته منتهي به ۲۹ خرداد ۱۳۹۹به ۲۶۵۱۴.۶ هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به پايان سال قبل ۷.۳ درصد رشد نشان مي‌دهد. همچنين حجم پايه پولي در پايان خرداد ۱۳۹۹ به ۳۸۳۴.۷ هزار ميليارد ريال رسيده است که در مقايسه با پايان سال قبل ۸.۸ درصد رشد نشان مي‌دهد.

مقايسه آمار رشد نقدينگي با رقم مشابه سال گذشته (۵.۳ درصد) حاکي از آن است که تحت تاثير حمايت‌هاي صورت گرفته از خانوارها و فعالان اقتصادي در پي شيوع ويروس کرونا و نيز افزايش ميزان تنخواه‌گردان دولت در سال جاري، رشد نقدينگي در مقايسه با سال گذشته ۲ واحد درصد افزايش يافته که امري مورد انتظار بوده است.

بانک مرکزي حسب وظايف قانوني و تخصصي خود روند تحولات متغيرهاي پولي و اعتباري را مستمراً رصد و نظارت مي‌کند و با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي جديد ايجاد شده در حوزه سياست‌هاي پولي و عمليات بازار باز، نسبت به هدايت متغيرهاي پولي و نرخ سود در مسير مورد نظر در چارچوب هدف تورمي خود اقدام مي‌کند. در اين خصوص مي‌توان به زمينه‌سازي مناسب بانک مرکزي براي عرضه و فروش اوراق بدهي دولتي از طريق کارگزاري اين بانک و نيز اقدام اخير بانک مرکزي در خصوص اعلام نرخ سپرده‌پذيري از بانک ها در سطح ۱۰ درصد و در ادامه افزايش آن به سطح ۱۲ درصد اشاره کرد.

 در مجموع با عنايت به افزايش رشد مورد انتظار نقدينگي در سه ماهه اول سال جاري در پي اجراي برنامه‌هاي حمايتي، در ماه‌هاي آتي بر اساس چارچوب سياست‌ پولي مدنظر بانک مرکزي، رشد نقدينگي به روند مورد نظر و متناسب با هدف تورمي باز خواهد گشت.

در خاتمه تاکيد مي‌شود بانک مرکزي به عنوان مسئول نظام پولي کشور نسبت به انتشار ارقام پولي و اعتباري همچون گذشته اقدام خواهد کرد و از جرايد و اصحاب رسانه انتظار مي‌رود هرگونه اطلاع‌رساني در اين زمينه را بر اساس اطلاعات رسمي منتشره توسط اين بانک صورت دهند.