ماليات بر عايدي سهام موضوعيت ندارد و منتفي است

تاریخ انتشار : 1399/04/14

رييس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: موضوع ماليات بر عايدي سهام و همچنين سود سپرده هاي بانکي از نظر ما در دستور کار نيست و موضوعيتي هم ندارد.

به گزارش ايبِنا به نقل از فارس، محمدرضا پور ابراهيمي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: موضوع ماليات بر عايدي يکي از موضوعات مهمي بوده که ما از مجلس دهم در دستور کار کميسيون اقتصادي داشتيم. هدف اول و اصلي ما اين بود که بتوانيم موضوع مهم ماليات بر عايدي را در بخش املاک و مستغلات که يکي از موضوعات مهم به شمار مي‌رود را دنبال کنيم.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس در ادامه عنوان کرد: در يک سال و نيم پاياني مجلس دهم، کليات اين موضوع در کميسيون اقتصادي به تصويب رسيد که بر اساس آن ماليات بر عايدي املاک و مستغلات را به شکلي در کشور داشته باشيم اما موضوع توافق با دولت باعث شد تا اين کار کمي عقب بيفتد و دولت پيشنهاد ديگري مطرح و عنوان کرد که ما لايحه جامعي در اين حوزه ارائه مي‌کنيم و بر اساس آن مي‌خواهيم يک کار جامع انجام دهيم و لذا در مجلس دهم به جمع‌بندي نرسيد.

پورابراهيمي همچنين خاطرنشان کرد:‌ در ارتباط با موضوع ماليات بر عايدي، در مجلس يازدهم نيز تعدادي از همکاران -که در حوزه اقتصادي کار مي‌کنند- پيشنهادي را مطرح کردند و ما هم پيشگام شديم تا اقداماتي که در مجلس دهم بوده را ادامه دهيم.

وي بر همين اساس اضافه کرد: ما پيش‌تر گزارشي را در ارتباط با اين موضوع (ماليات بر عايدي) تهيه کرديم؛ اين گزارش بر اساس تجربه دنيا بود و مجموعه‌اي از انواع ماليات‌ها بر عايدي از حوزه خودرو گرفته تا حوزه ارز، ‌ املاک، مستغلات، سهام و سپرده‌هاي بانکي در آن مطرح شده بود. در حقيقت اين گزارش، بررسي مجموعه‌اي از اقداماتي بود که در دنيا انجام مي‌شد.

نماينده مردم کرمان در مجلس شوراي اسلامي برهمين اساس اضافه کرد: گزارش مزبور هم تغيير پيدا کرده و گزارشي بر اساس آن اطلاعات منتشر شده، تغيير يافته است. در حقيقت گزارشي بود که چگونگي اخذ ماليات بر عايدي را تشريح کرده بود و اصلا موضوع طرح اين مسئله نيست. طرحي را هم که همکاران ما طراحي کردند بر اساس آن گزارش بود که البته اين طرح هم تغيير کرده و لذا موضوع ماليات بر عايدي سهام و همچنين سود سپرده هاي بانکي از نظر ما در دستور کار نيست و موضوعيتي هم ندارد.

پورابراهيمي در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: موضوع و بحث اصلي ما «ماليات بر عايدي بر املاک و مستغلات» بوده که قرار است به زودي در کميسيون اقتصادي در دستور کار مجلس قرار گيرد.

وي تصريح کرد: آنچه که ما در کميسيون اقتصادي نهايي کرديم موضوع تعريف شده و مختصر شده‌اي در ارتباط با ماليات بر املاک و مستغلات است که اصلا موضوع سهام در آن مطرح نيست. گزارش جامع مرکز پژوهش‌ها هم شامل همه توضيحاتي بود که در دنيا چه ماليات‌هايي اخذ و شامل چه چيزهايي مي‌شود.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس در خاتمه اعلام کرد که اين طرح (ماليات بر عايدي املاک و مستغلات) به زودي از سوي هيئت رئيسه به کميسيون اقتصادي ابلاغ شده و در کميسيون بررسي خواهد شد.