دولت در جمع‌آوري نقدينگي موفق نبود

تاریخ انتشار : 1399/04/15

عضو شوراي عالي بورس اظهار داشت: با توجه به انتظارات تورمي که در جامعه وجود دارد، سياست‌گذار بايد به شدت نگران باشد چراکه مردم امروز انتظار تورمي بسيار بالايي دارند و سياست‌هاي دولت هم در جهت جمع‌آوري نقدينگي چندان موفق نبوده است.

سعيد اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره اثرگذاري رشد بازار سرمايه بر نرخ تورم اظهار داشت: يکي از مهمترين دلايل رشد شاخص، افزايش حجم نقدينگي وارد شده به بازار سرمايه است و مردم به دنبال فرصت سرمايه‌گذاري براي حفظ ارزش پول در برابر تورم بودند.

وي ادامه داد: معتقدم از آنجايي که انتظارات تورمي در جامعه شکل گرفته، رشد شاخص بازار سرمايه علاوه بر تمام حمايت‌هايي که از اين بازار شد، محصول انتظارات تورمي است نه اينکه رشد شاخص خود عامل تورم باشد.

عضو شوراي عالي بورس با بيان اينکه بسياري از کارشناسان و فعالان بازار سرمايه، نگران اين حجم از رشد شاخص و ورود پول به بازار سرمايه هستند، ادامه داد: با توجه به انتظارات تورمي که در جامعه وجود دارد، سياست‌گذار بايد به شدت نگران باشد چراکه مردم امروز انتظار تورمي بسيار بالايي دارند و سياست‌هاي دولت هم در جهت جمع‌آوري نقدينگي چندان موفق نبوده است.

اسلامي با تاکيد بر اينکه معتقدم رونق بازار سرمايه به عنوان ضربه‌گيري براي افزايش نرخ تورم عمل کرد، گفت: بخش بزرگي از نقدينگي از حساب‌هاي بانکي به جاي اينکه وارد ساير بازارهاي دارايي شود، به سمت بازار سرمايه هدايت شد بنابراين حداقل در کوتاه‌مدت به سياست‌گذار فرصتي داد تا بتواند براي کنترل تورم، تصميم‌گيري کند.

وي با اشاره به علت رشد ارزش سهام شرکت‌ها در بازار سرمايه اظهار داشت: تورم اقتصادي تعريفي دارد مبني بر رشد عمومي قيمت‌ها. طبيعي است که افزايش شاخص بازار سرمايه معلول اتفاقاتي است که در بخش واقعي اقتصاد رخ داده است بنابراين انتظارات تورمي مي‌تواند عامل افزايش شاخص باشد.

اسلامي با تاکيد بر اينکه شاخص، عامل تورم نيست، افزود: بازار سرمايه به نقدينگي دامن نمي‌زند. به نظر مي‌رسد که انتظارات تورمي در جامعه وجود دارد که اين انتظارات تورمي منجر به افزايش شاخص هم شده است.

وي ادامه داد: از ابتداي سال تا به امروز بازار سرمايه چيزي حدود 200 درصد رشد داشته است.

عضو شوراي عالي بورس در پاسخ به اين سوال که برخي از کارشناسان معتقدند بازارها متناسب به هم حرکت مي‌کنند بنابراين مي‌توان انتظار داشت که ساير بازارها هم به رشد 200 درصدي را نزديک به اين عدد برسند، گفت: در اين باره مسئله همزماني و يا علت و معلولي مطرح مي‌شود. ممکن است همزماني در رشد بازارها رخ بدهد چراکه ساير بازارها هم متاثر از هجوم نقدينگي سرگردان هستند اما مي‌تواند گفت همزماني در رشد، بين بازارها وجود دارد کمااينکه ديديم ساير بازارها هم همزمان با بورس، رشد داشتند.

اسلامي افزود: البته لزوماً قرار نيست تمام بازارها در يک بازه زماني کوتاه‌مدت به اندازه هم و مانند هم رشد کنند اما دليل مشترکي مي‌تواند منجر به رشد تمام بازارها شود که اين دلايل مشترک، انتظار تورمي و حجم بالاي نقدينگي است.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا عمق بازار سرمايه متناسب با ميزان ورود پول افزايش پيدا نکرده است، گفت: از زماني که بازار سرمايه شروع به رشد کرد، کارشناسان به اين موضوع اشاره داشتند که ظرفيت‌هاي بازار سرمايه بايد متناسب با افزايش شاخص، رشد پيدا کند و دو عامل افزايش سهام شناور آزاد در جهت افزايش عمق بازار و افزايش حجم ورود شرکت‌هاي جديد مي‌تواند به عمق‌دهي بورس کمک کند.

عضو شوراي عالي بورس افزود: تا حدي افزايش سهام شناور آزاد و عرضه شرکت‌هاي جديد صورت گرفت اما متناسب با حجم بالاي ورود نقدينگي به بازار نبود. البته سياستگذار هم متوجه اين ماجرا شد و به همين دليل دستورات، تمهيدات و تسهيلاتي براي ورود شرکت‌هاي جديد، عرضه ايي تي اف‌هاي دولتي و واگذاري شرکت‌هاي دولتي در بازار سرمايه را صادر کرد اما اين اقدامات بايد سرعت بيشتري پيدا کند تا عطش بازار براي ورود سهام جديد آرام بگيرد.