اجراي برنامه‌هاي تحقيق و توسعه در حوزه ساختمان مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1399/04/16

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي بر اجراي برنامه‌هاي تحقيق و توسعه در حوزه ساختمان مناطق آزاد کشور تاکيد کرد.

به گزارش ايبِنا، مرتضي بانک در نشست شوراي مديران عامل سازمان هاي مناطق آزاد کشور که به ميزباني مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي برگزار شد با اشاره به اينکه از ديرباز تاکنون موضوع ساخت و ساز در کشور با توجه به شرايط اقليمي و توجه به شرايط توسعه اي از اهميت خاصي برخوردار بوده است، گفت: با توجه به فرهنگ عمومي کشور در مصرف انرژي و نگراني هايي که در اين بخش وجود دارد، حوزه آموزش و پژوهش در بخش ساختمان از ديدگاه کارشناسي بسيار مهم است تا بتواند به وظايف اصلي خود جامع عمل بپوشاند.

مشاور رييس جمهور مهم ترين نکته ارتباط مسائل تحقيقاتي و آموزشي را بحث اجرا عنوان کرد و گفت: حلقه مفقوده اصلي در اين جريان مهم فني، علمي و عملياتي، ارتباط اين دو حوزه در بحث تحقيقات عملياتي و اجراست که هر کدام از آنها داراي جايگاه هاي اثرگذار و مهمي محسوب مي شوند.

بانک با اشاره به اينکه در حوزه تحقيقات در بخش ساختمان اقدامات ارزشمندي در کشور انجام شده است، افزود: بحث استانداردسازي و ضوابط مشکل اصلي ما است که بايد بر اساس آن مقررات ملي ايجاد شود. سالانه ۵۰۰ گواهي فني در اين بخش صادر مي شود که برکات بسياري را براي کشور به همراه خواهد داشت. اميدواريم نتايج اين تحقيقات در بهبود شرايط زيستي کشور در بخش ساخت و ساز و ساختمان موثر باشد تا بتوانيم از اين ظرفيت ها استفاده کنيم.

وي همچنين تاکيد کرد مناطق آزاد فعلي و مناطق آزاد جديد مي توانند از ظرفيت مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در حوزه زيرساخت ها بهره مند شوند. دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با تاکيد بر اينکه مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي مي توانند به الگوي مناسب ارائه شيوه ها و پياده سازي فرآيندهاي مربوط به ساخت مسکن و ساختمان در کشور تبديل شوند گفت: بايد الگوهاي مناسب براي اجرا در مناطق آزاد با در نظر گرفتن شرايط اقليمي هر منطقه تدوين و راه اندازي شود تا براي اجراي جامع به سرزمين اصلي ارائه شود.

بانک در خصوص مقايسه زيرساخت هاي مناطق آزاد ايران با مناطق آزاد ديگر کشورها به اين نکته هم اشاره کرد که بايد به نکته اساسي اين مقايسه توجه کرد که ايران در شرايط فعلي داراي محدوديت هاي مختلفي در اقتصاد بين الملل است بنابراين اينگونه مقايسه ها بايد براساس واقعيت هاي موجود اقتصادي، سياسي و بين المللي باشد تا بتوان با توجه به شرايط خاص کشور، الگوها ارائه شود.

وي اظهار داشت: ايران از ظرفيت هاي بالقوه اي برخوردار است، اما به دليل محدوديت هايي که وجود دارد نوع اقتصاد و طراحي هاي اقتصادي بايد با توجه به اين شرايط صورت پذيرد. در مناطق آزاد دنيا، در ابتدا زيرساخت ها و سرمايه گذاري هاي اوليه انجام مي شود و در اين زيرساخت ها مباحث مربوط به ارتباطاتات ملي و بين المللي طراحي و اجرا مي شود و بستر را براي حضور سرمايه گذاران فراهم مي کند، اما مناطق آزاد ايران متفاوت از اين جريان، ابتدا منطقه اي براي ايجاد منطقه آزاد طراحي شده و زيرساخت ها براساس نيازمندي هايي که به وجود آمده پياده سازي شده است.

تمرکز مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي بر يک يا چند فعاليت اقتصادي خاص

بانک در ادامه اين نشست به اقدامات و ظرفيت هاي موجود در مناطق آزاد کشور هم اشاره کرد و گفت: نکته اي که در بحث مناطق آزاد بايد مطرح شود اين است که اين مناطق به صورت متنوع و متفاوت توانسته اند در جهت بهينه سازي فعاليت هاي خود برنامه ها و الگوهاي متنوعي را دنبال کنند به نحوي که منطقه آزاد ارس در حوزه صنعت فعاليت هاي گسترده اي را دنبال مي کند. در قشم در حوزه شيلات اقدامات اساسي در حال انجام است و در چابهار در حوزه حمل و نقل و ارتباطات جنوب به شمال برنامه ريزي هاي دقيقي صورت گرفته و پروژه هاي مربوط به آن در حال اجرايي شدن است.

وي ادامه داد: در منطقه آزاد انزلي محور فعاليت هاي مرتبط با کشورهاي حوزه درياي خزر و بحث اوراسيا يکي از مراکز مهم آينده کشور براي صادرات در اين حوزه تلقي مي شود. منطقه آزاد ماکو نيز موضوعات مرتبط با ترانزيت بين المللي و توسعه فعاليت هاي کشاورزي و معدني را در دستور کار خود قرار داده است. صادرات و توسعه زيرساخت ها و سرمايه گذاري هاي صنعتي، فني و حمل و نقل هم در منطقه آزاد اروند براي توسعه اقتصاد ملي و تقويت آن دنبال مي شود.  

مشاور رييس جمهور با بيان اينکه سازه و ساختار ساختمان ها در کشور در مقابل بلاياي طبيعي دچار آسيب هاي زيادي شده است، گفت: در بحث زلزله، ايران کشور حادثه خيزي است و متاسفانه در هر مرحله با تجربه جديدي براي مقابله با اين بلاي طبيعي برخورد مي کنيم و اين نشان مي دهد سياستگذاري و طراحي و پژوهش در اين زمينه بسيار موثر و لازم است.

بانک به هوشمندسازي ساختمان ها در مناطق آزاد نيز اشاره کرد و افزود: هوشمندسازي ساختمان ها، پديده اي است که به اين سادگي نمي توان به آن پرداخت و نيازمند فرهنگسازي و فراهم سازي زير ساخت ها است. در زمينه هوشمندسازي مي توان به صورت موردي عمل کرد. يک منطقه آزاد به صورت پايلوت در اين زمينه مي تواند فعاليت کند که شهر فرودگاهي امام خميني (ره) و يا منطقه آزاد کيش براي اجراي اين برنامه مناسب هستند.

وي به سرمايه گذاري و مولدسازي دارايي ها در مناطق آزاد کشور هم اشاره کرد و گفت: در مورد سرمايه گذاري و مولدسازي دارايي ها در مناطق آزاد اقدامات و تحقيات فراواني انجام شده است. در اين خصوص مي توان همکاري خوبي در زمينه ارزشگذاري و بهينه سازي ساختمان ها در مناطق آزاد با مراکز فعال در اين حوزه انجام شود.

گفتني است، پيش از برگزاري اين نشست مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد به همراه مديران عامل سازمان هاي مناطق آزاد و معاونين، مشاورين و مديران دبيرخانه شورايعالي از آزمايشگاه هاي بخش فناوري بتن، انرژي و نور، مهندسي سازه و ابنيه فني و آزمايشگاه ملي شتاب نگاري مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي بازديد کردند.