خطرات زيمباوه‌اي شدن بورس ايران

تاریخ انتشار : 1399/04/22

يک کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: از آنجايي که ترکيب و تناسب مناسبي بين متغيرهاي اثرگذار در وضعيت اقتصادي کشور؛ چه در بخش صنعت و چه در بخش شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي وجود ندارد بنابراين در بين قيمت سهام شرکت‌ها و ارزش ذاتي آنها هم تناسب معقولي برقرار نيست.

فردين آقابزرگي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره خطرات  پربازده‌ترين شدن بورس ايران در دنيا و پيشي گرفتن از بورس ونزوئلا اظهار داشت: سه عامل مهمي که منجر به تغييرات و تحول منحصر به فرد در بازار سرمايه ايران شد؛ هجوم نقدينگي به سمت بازار سرمايه، حمايت‌هاي بي‌دريغ مسئولان اقتصادي و عدم وجود بازارهاي موازي براي جذب نقدينگي در جريان سطح اقتصاد بوده است.

وي تاکيد کرد: از آنجايي که ترکيب و تناسب مناسبي بين متغيرهاي اثرگذار در وضعيت اقتصادي کشور؛ چه در بخش صنعت و چه در بخش شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي وجود ندارد بنابراين در بين قيمت سهام شرکت‌ها و ارزش ذاتي آنها هم تناسب معقولي برقرار نيست.

اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: تبليغات وسيع و حمايتي که دولت از بورس داشت باعث شد حتي در شرايط کرونا که تمام بورس‌هاي دنيا به دليل آثار اين ويروس در طي سه ماه اول سال ميلادي منفي بودند، بورس تهران پربازده‌ترين بورس دنيا شناخته شود.

آقابزرگي ادامه داد: در حال حاضر بازدهي بورس ايران از بازدهي بورس ونزوئلا و زيمباوه که اقتصاد مناسبي ندارند هم بالاتر است چراکه محور اصلي اين افزايش و رشد در بازار سرمايه انتظارات تورمي بوده و مردم به منظور پرهيز از نگهداري نقدينگي، وجوه نقدشان را به دارايي از جمله دارايي مالي تبديل کردند.

وي با تاکيد بر اينکه بزرگترين تهديدي که بازار بورس با آن مواجه است عدم بازدهي وجوه مناسب و معقول با ساير بازارها است، گفت: اگر ميزان بازدهي در بازار مسکن، ارز، طلا و خودرو کمتر از بورس باشد که در طول سه ماه گذشته به 220 درصد رسيده،‌ قطعا نقدينگي از بورس خارج و وارد ساير بازارها مي‌شود و آنها را با تورم مواجه مي‌کند.

اين کارشناس بازار سرمايه تاکيد کرد: بنابراين بايد از ابزارهاي کنترلي در جهت کاهش عطش خريد و کاهش تقاضا در بازار سرمايه استفاده کرد که روند ورود شرکت‌ها به بازار سرمايه، روند افزايش سرمايه از طريق سلب حق تقدم به منظور افزايش فلوت شرکت‌ها و همچنين انتشار اوراق و ساير ابزارهايي که فعال کردن ساير بازارها در درون خود بازار سرمايه متوقف شده، مانند معاملات آتي سکه مي‌توان از اين وضعيت با سلامت نجات پيدا کرد، در غير اين صورت رشد بازار سرمايه به نفع اقتصاد نيست.

آقابزرگي با تاکيد بر اينکه رسيدن شاخص به 2 ميليون واحد معقول نيست و به اين عدد نخواهيم رسيد، گفت: از دو هفته گذشته روند اصلاح قيمت‌ها به مرور آغاز شده و ميزان حجم معاملات روزانه مؤيد همين موضوع است.

وي با بيان اينکه بازار سرمايه وارد فاز اصلاح قيمت‌ها شده است، گفت: اغلب شرکت‌ها بيشتر از ارزش ذاتي خود معامله شدند و وقتي اصلاح قيمت‌ها را مي‌بينيم شاهد آن هستيم که بازده برخي از شرکت‌ها منفي شده است.

اين کارشناس بازار سرمايه افزود: اما اثرگذاري شاخص‌هاي شرکت‌هاي پروزن بر روي شاخص کل باعث شده که شاخص کل را بسيار پررنگ ببينيم. اين در حالي است که متوسط P/E بازار بالاي 27 است که هيچ تناسب معقولي ندارد.

وي تاکيد کرد: در حالي سود کل شرکت‌ها 170 هزار ميليارد تومان برآورده شده که ارزش بازار چيزي حدود 7000 ميليارد تومان است که اين تناسب معقول نيست.

آقابزرگي با بيان اينکه حتي اگر شاخص به 2 ميليون واحد برسد باعث ايجاد تورم مي‌شود که مي‌تواند به ساير بازارها سرايت کند، اظهار داشت: رشد بازار سرمايه، خلق نقدينگي بدون پشتوانه و بدون پايه و اساس و براساس انتظارات تورمي است که قطعا به ساير بازارها آسيب مي‌رساند.

اين کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه مسلما از لحاظ اقتصادي و رياضي تورم ايجاد شده در بازار سرمايه قابليت انتقال به ساير بازارها را دارد، گفت: کما اينکه در سه ماه گذشته هم ساير بازارها از بازار سرمايه اثر تورمي پذيرفتند.

وي ادامه داد: اگر شاخص بورس به نقطه پيک برسد، هر چه افزايش يابد سرعت خروج نقدينگي از بورس و اصلاح قيمت‌ها بيشتر مي‌شود و مسئولان بايد نسبت به اين شرايط نگران باشند.

آقابزرگي با بيان اينکه البته خروج نقدينگي و اصلاح قيمت‌‌ها به يکباره در بازار رخ نخواهد داد، اظهار داشت: اصلاح قيمت پلکاني انجام مي‌شود اما به هر صورت مسئولان بايد بدانند که رشد فزاينده در بازار سرمايه بدون پايه و اساس و بدون ارتباط با متغيرهاي اثرگذار اقتصادي يک عيب بزرگ است.

وي تاکيد کرد: اگر ريزش شاخص آغاز شود، از آنجايي که اغلب فعالان، سهام را با قيمت‌هاي بسيار پايين خريده‌اند بدون هيچ تاملي نسبت به فروش سهام حتي اگر صف فروش براي ان سهام ايجاد شده باشد،  اقدام مي‌کنند.