تغيير در روش‌هاي بازگشت ارز صادراتي

تاریخ انتشار : 1399/04/22

کمتر از 10 روز ديگر تا پايان مهلت رسمي رفع تعهد ارزي از سوي صادرکنندگان براي صادرات سال ۹۸ باقي نمانده و اکنون، به گفته فعالان اقتصادي، تغييراتي در روش‌هاي بازگشت ارز صادراتي ايجاد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بانک مرکزي مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۸ به کشور را پايان تيرماه ۹۹ اعلام کرده است. مهلتي ۴ ماهه که بر اساس آن صادرکنندگان بايد ارز حاصل از صادرات خود را به روش‌هاي اعلامي بانک مرکزي، به چرخه اقتصادي کشور برگردانند. آنگونه که بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران اعلام کرده، صادرکنندگان مي‌توانند ارز صادراتي سال ۹۸ خود را به روش‌هايي همچون بازگشت به صورت اسکناس و به ميزان حداکثر ۲۰ درصد، ارائه ارز به سامانه نيما به ميزان ۶۰ درصد و نيز به کارگيري روش ارز صادراتي صادرات براي واردات خود يا شخص ديگري به ميزان حداکثر ۲۰ درصد به کشور بازگردانند.

آنگونه که تجربه سنوات گذشته صادرکنندگان نشان داده، بانک مرکزي همواره بيشترين همکاري را با صادرکنندگان به منظور بازگشت ارز به هر روشي داشته است و حتي کار تا جايي پيش رفته بود که صادرکنندگان مي‌توانستند با بازگرداندن ۷۰ تا ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادي بر اساس روش‌هاي اعلامي بانک مرکزي رفع تعهد ارزي کنند. در اين ميان حتي ترکيب بازگشت ارز صادراتي نيز چندان مورد توجه بانک مرکزي قرار نداشت و صادرکننده، به هر روشي که مي‌توانست و قدرت اجرايي داشت، اجازه داشت تا ارز صادراتي را به چرخه اقتصادي برگرداند.

در همين ارتباط يکي از صادرکنندگان که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انعطاف بانک مرکزي در همکاري با صادرکنندگان در بازگشت ارز صادراتي به نحوي بود که حتي اگر يک صادرکننده، توانايي لازم براي بازگرداندن بخش عمده‌اي از ارز خود يا حتي تمام ارز حاصل از صادرات خود به صورت اسکناس را داشت، مي‌توانست از اين روش استفاده کند؛ يا حتي اگر بخش عمده‌اي از ارز حاصل از صادرات با درصد بالاتري از آنچه بانک مرکزي تعيين کرده به شيوه واردات خود صادرکننده يا واردکننده ديگري در مقابل ارز صادراتي به کار گرفته مي‌شد نيز مانعي براي رفع تعهد ارزي ايجاد نمي‌کرد.

حال آنگونه که صادرکنندگان مي‌گويند اکنون که براي رفع تعهد ارزي صادرات سال ۹۸ به سامانه مربوطه مراجعه کرده و تقاضاي ثبت اطلاعات براي استفاده از ارز صادراتي براي واردات خود يا شخص ديگري را دارند، با برخي پيام‌ها از سوي سامانه مواجه مي‌شوند که نشان مي‌دهد تغييراتي در روش‌هاي بازگشت ارز صادراتي ايجاد شده است.

البته هنوز بانک مرکزي بخشنامه رسمي در اين خصوص صادر نکرده و بايد ديد که آيا اين صرفاً يک پيام سامانه‌اي و محدوديت نانوشته است، يا اينکه بانک مرکزي در بخشنامه‌اي مجزا شيوه ديگري را براي رفع تعهد ارزي اعلام خواهد کرد.

به هر حال اگرچه هنوز بخشنامه‌اي رسمي درباره تغيير شيوه‌هاي رفع تعهد ارزي در دسترس نيست، ولي اکنون که صادرکنندگان بايد با روش‌هاي تسهيل شده براي رفع تعهد ارزي سال ۹۸ خود با توجه به مهلت زماني باقيمانده مواجه باشند، سامانه محدوديت‌هاي جديدي را براي رفع تعهد ارزي آنها اعلام مي‌کند و اکنون روش واردات در مقابل ارز صادراتي با شرط و شروط‌هايي مواجه شده است.

در پيامي که به صادرکنندگان در اين سامانه داده مي‌شود آمده است: «با توجه به گذشت چهار ماه از تاريخ خروج کالا براي اين اظهارنامه صادراتي امکان ثبت درخواست وجود ندارد.» و بدين شيوه، صادرکنندگان اجازه استفاده از ارز حاصل از صادرات براي واردات خود يا غير را در صورتي که بيش از ۴ ماه از زمان صادرات آنها گذشته باشد، ندارند.