فراز و فرود شاخص کل در مرز ۱.۸ ميليون

تاریخ انتشار : 1399/04/25

شاخص کل بورس امروز اگرچه نسبت به معاملات ديروز از رشد بيشتري برخوردار بود، اما دو موضوع اختلال هسته معاملات و افزايش صف فروش، از فشار رشد شاخص جلوگيري کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار معاملات امروز بورس تهران با فراز و نشيب متعدد همراه بود که يکي از دلايل آن، موضوع تکراري هسته معاملات است که همواره در روزهاي اخير با اختلال روبرو بوده است.

با اين حال بازار امروز نوسان بالايي داشت و شاخص کل در يک ساعت و نيم ابتدايي به يک ميليون و ۸۴۶ هزار واحد رسيد و رشد ۱.۴ درصدي را تجربه کرد.

شاخص هم‌وزن نيز با ۰.۲ درصد رشد به ۴۸۲ هزار و ۵۷۱ واحد رسيد اما در ساعت اتمام فعاليت بازار و بسته بودن آن، بار ديگر شاهد افت شاخص بوديم که فشار عرضه سبب اين کاهش شد و شاخص کل بار ديگر به يک ميليون و ۸۳۷ هزار و ۶۷۸ واحد برگشت. رشد شاخص کل به زير يک درصد (مثبت ۰.۸۶ درصد) برگشته و ۱۵ هزار و ۵۹۵ واحد رشد داشته است.

شاخص هم‌وزن نيز در پايان معاملات امروز به ۴۸۰ هزار و ۴۹۴ واحد رسيد که رشد منفي ۱۸۶۵ واحد را در پايان معاملات تجربه کرده است.

امروز حدود ۱۶ هزار ميليارد تومان معاملات خرد در بازار انجام و ۸۰۰ ميليارد تومان نيز پول حقيقي وارد بازار شد.

نماد فولاد با تأثيرگذاري ۶۱۰۰ واحدي و فارس با ۵۶۵۷ واحدي و فملي با ۴۸۵۷ واحدي، بيشترين تأثيرگذاري را در شاخص داشته‌اند. نماد «واميد» نيز با منفي ۱۷۲۹ واحد از نمادهاي مؤثر در افت بازار بود.

شاخص کل فرابورس نيز ۴۴ واحد رشد داشت و ۱۸ هزار و ۸۲۸ واحد رسيد. ارزش بازار اول و دوم فرابورس نيز ۱،۲۰۰ ميليارد تومان برآورد شده درحالي‌که ارزش کل بازار در حال حاضر ۶،۸۰۰ هزار ميليارد تومان است.

همچنين امروز يک ميليون و ۳۴۰ هزار فقره معامله در بازار رخ داد که ارزش آن ۱،۲۰۰ ميليارد تومان برآورد مي‌شود. اين در حالي است که روز گذشته شاخص تا منفي ۰.۷ درصد هم برگشت و شاخص هم‌وزن نيز منفي يک درصد رشد داشت و حتي در دقايقي، شاخص کل به زير ۱.۸ ميليون واحد رسيد اما مجدداً شاخص کل در روز گذشته ۱.۸ ميليون واحد را رد کرد.

نمادهايي که در ساعات بسته بودن بازار معامله مي‌شوند

به نظر مي‌رسد نوسان شاخص در خط مقاومت ۱.۸ ميليوني طي روزهاي آتي هم ادامه داشته باشد. همچنين يکي از دلايل رشد معاملات در روز گذشته، افزايش تعداد نمادهاي قابل معامله در ساعات پس از اتمام بازار و بسته شدن معاملات است که تعداد نمادهاي قابل معامله در ساعات بسته بودن بازار طي دو روز اخير دو رقمي شده است.

«خودرو، خساپا، شستا و شپنا» از مهمترين نمادهايي هستند که طي دو ساعت پس از بسته شدن بازار، معاملات آنها انجام مي‌شود.

نمادهاي پربيننده در روز جاري «وبملت و فولاد» بود و نمادهاي پربيننده فرابورس نيز «ذوب، دي و چکاپا» بوده است. نماد «چکاپا» بر اساس اعلام ناظر بازار به دليل انتقال از فرابورس به بورس تهران، در پايان معاملات امروز بسته مي‌شود.