بازگشت ارز صادرکنندگان بايد الزام‌آور شود

تاریخ انتشار : 1399/04/25

عضو هيات علمي دانشگاه تهران اظهار داشت: دولت بايد با اجراي سياست‌هاي بازدارنده و سختگيرانه صادرکنندگان را ملزم کند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند.

آلبرت بغزيان در گفتگو با ايبِنا عنوان کرد: مسئولان بايد تعهد مي گرفتند کالايي که صادر مي شود و قيمتش در داخل کشور افزايش پيدا مي کند، بايد ارز حاصله برگردد، در غير اينصورت اجازه صادرات را لغو کنند تا بتواند پالس هاي جدي براي همه صادرکنندگان مخابره کنند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: عدم بازگشت ارز بايد به صورت بنيادي از ابتدا از سوي دولت و نهادهاي اجرايي حل مي شد به طوري که بايد در ضمانت هايي که براي بازگشت ارز حاصل از صادرات دريافت مي شود آنها ملزم به اجراي تعهداتشان مي شدند.

اعمال سياست‌هاي مناسب

بغزيان با اشاره به افزايش تقاضا براي خريد ارز و خودداري برخي صادرکنندگان از عرضه ارز صادراتي، گفت: متقاضيان ارز و صادرکنندگان انتظار افزايش قيمت‌ها را دارند که اين موضوع مي‌تواند زمينه رشد قيمت‌ها را فراهم کند اما دولت و بانک مرکزي با اعمال سياست هاي مناسب مي توانند اين مسئله را در مسير مناسبي قرار دهند تا با بازگشت ارزهاي صادرکنندگان نوسان ها در بازار ارز نيز متعادل و مهار شود.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران افزود: وقتي نرخ ارز در بازار آزاد رشدهايي را تجربه مي‌کند، طبيعتا صادرکنندگان در سامانه نيما هم قيمت‌هاي بالاتري براي ارز صادراتي در نظر مي‌گيرند و به همين دليل بايد صادرکنندگان را مجاب کرد تا ارزهاي حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند

وي با اعلام اينکه بايد صادرکنندگان مجبور شوند که ارز خود را به کشور بازگردانند و در غير اينصورت نبايد صادراتي انجام دهند، افزود: دولت و بانک مرکزي مي توانند با اجراي گام به گام برخي سياست ها همانند افشاي اسامي صادرکنندگان متخلف آنها را مجبور کنند که در راستاي تعهدات ملي گام بردارند.

  •