بهار سرمايه‌گذاري خارجي در استان فارس

تاریخ انتشار : 1399/04/29

شيراز-ايرنا- جذب بيش از نيمي از سرمايه‌گذاري خارجي سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي در دولت تدبير و اميد، هفت سال اخير را در تقويم اين ديار متمايز کرده است.

به گفته مسوولان استان فارس، از ابتداي پيروزي انقلاب تا پايان سال ۹۸ ميزان جذب سرمايه‌گذاري خارجي در اين استان ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار بوده که يک ميليارد و ۲۵۰ ميليون دلار آن در سه سال اخير محقق شده است.

 معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري فارس در اين باره گفت: تحريم‌هاي ظالمانه دشمن نتوانسته روند جذب سرمايه‌گذاري خارجي و همچنين سرمايه‌گذاري بخش خصوصي داخلي را متوقف کند.

ظفر افشون، شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين تحريم‌ها در کاهش سرمايه‌گذاري‌ها و محدود شدن آنها تاثيرگذار بوده اما اينگونه نيست که هيچگونه سرمايه‌گذاري انجام نمي‌شود و در همين شرايط سخت نيز شاهد هستيم برخي اشخاص حقيقي و حقوقي تبعه خارج روند سرمايه‌گذاري در استان را دنبال مي‌کنند.
او ادامه داد: از جمله اين سرمايه‌گذاري‌ها مي‌توان به احداث نيروگاه خورشيدي ۴۰۰ مگاواتي در شهرستان بوانات و تصفيه خانه کلانشهر شيراز اشاره کرد.
وي تصريح کرد: علاوه بر سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي، بخش خصوصي داخلي نيز در زمينه اجراي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري اقدامات خوبي انجام داده و يا در دست انجام دارد که از جمله مي‌توان به مجتمع ذوب‌آهن پاسارگاد، طرح توسعه سديم کربنات کاوه فيروزآباد و کارخانه کاغذسازي زاگرس زرقان با سرمايه‌گذاري‌هاي قابل توجه اشاره کرد.

نيروگاه خورشيدي لارستان که با سرمايه‌گذاري خارجي ساخته شده و ۱۲ تيرماه جاري با دستور از راه دور رئيس‌جمهوري به بهره‌برداري رسيد 


بيش از نيمي از سرمايه‌گذاري خارجي در فارس در دولت تدبير و اميد جذب شده است
مدير کل دفتر جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري استانداري فارس هم گفت: از ابتداي پيروزي انقلاب تا پايان سال ۹۸ ميزان جذب سرمايه‌گذاري خارجي در اين استان ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار بوده که يک ميليارد و ۲۵۰ ميليون دلار آن در سه سال اخير به ويژه در سال ۹۶ محقق شده است.
هاله فولادفر افزود: سال گذشته نيز در فارس ۱۸۱ ميليون دلار ثبت سرمايه‌گذاري خارجي براي ۱۱ طرح سرمايه‌گذاري داشته‌ايم که با توجه به ثبت ۱۰ طرح سرمايه‌گذاري خارجي به ارزش ۹۵ ميليون دلار در سال ۹۷ عملا جهش بيش از ۲ برابري را شاهد هستيم.
وي ادامه داد: البته اين آمار رسمي ثبت سرمايه‌گذاري خارجي است و علاوه بر اين تعدادي از طرح‌ها که منشاء پول آن از خارج از کشور است اما به دليل تحريم‌ها در آمار رسمي ذکر نمي‌شود ميزان ارز قابل توجهي را به کشور وارد کرده است.
او اظهار داشت: امسال و در سه ماهه نخست نيز سه طرح سرمايه‌گذاري خارجي ديگر را به ارزش افزون بر ۲۹ ميليون دلار به ثبت رسيده و همچنين ۱۱ طرح سرمايه‌گذاري خارجي ديگر هم داريم که به زودي در جلسه سازمان سرمايه‌گذاري تعيين تکليف و بررسي خواهد شد که اگر اين ثبت سرمايه‌گذاري هم اتفاق بيافتد عملکرد ما نسبت به سال گذشته حدود ۲ و نيم تا سه برابر خواهد شد.
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري استانداري فارس اضافه کرد: طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در استان بيشتر در زمينه‌هاي صنعتي، خدمات گردشگري و انرژي‌هاي تجديدپذير است و امسال نيز سرمايه‌گذاري اصلي بيشتر به حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير باز مي‌گردد که در همين راستا عمليات اجرايي بزرگترين مزرعه خورشيدي کشور را امسال در استان فارس آغاز خواهيم کرد.
سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي به شکل خاص دنبال مي‌شود
وي، در خصوص اقدامات انجام شده در زمينه تسهيل روند سرمايه‌گذاري در استان هم گفت: در اين زمينه يک سري قوانين حمايتي براي سرمايه‌گذاران خارجي داريم که در کل کشور ثابت است از جمله صدور مجوز اقامت پنج ساله براي سرمايه‌گذاراني که افزون بر ۲۵۰ هزار دلار سرمايه‌گذاري انجام مي‌دهند، اما در مجموع روند سرمايه‌گذاري خارجي در استان از سوي متوليان امر تا رسيدن به نتيجه به شکل خاص دنبال مي‌شود.
فولادفر افزود: طرح‌هاي سرمايه گذاري خارجي استان به ويژه طرح‌هايي که رقم سرمايه‌گذاري آنها بالا است و به ايجاد اشتغال کمک مي‌کند را به شکل ويژه دنبال مي‌کنيم و در کنار سرمايه‌گذار تمام مراحل اخذ مجوز و انجام عمليات اجرايي سرمايه‌گذاري را دنبال و سعي مي‌کنيم که جلسه کميسيون‌ها در کوتاه ترين زمان ممکن برگزار شود تا در روند سرمايه‌گذاري کوتاه شود.
وي ادامه داد: ميزان اشتغال ثابت و پايداري که در نتيجه سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي انجام شده در استان طي سال‌هاي ۹۵ تا ۹۸ ايجاد شده حداقل ۳۰۰ نفر است و علاوه بر اين در جريان عمليات اجرايي آن تا زمان بهره‌برداري نيز فرصت‌هاي شغلي بسياري ايجاد شده و پس از بهره‌برداري نيز براي تعداد قابل توجهي نيز به شکل غير مستقيم فرصت شغلي فراهم شده است.
فولادفر گفت: با توجه به اينکه امسال سال جهش توليد است، از مديران و کارشناسان دستگاه‌ها انتظار داريم که همکاري بسيار نزديک‌تري با سرمايه‌گذاران داشته باشند چرا که وظيفه همه ما تسهيل روند سرمايه‌گذاري است.
او افزود: در فارس هم سعي شده که روند بهبود فضاي کسب و کار به بهترين شکل ممکن دنبال شود که تاکنون نيز موفق بوده است.
فولادفر گفت: همچنين امسال هم بعد از استان تهران دومين استاني هستيم که پنجره فيزيکي شروع فرآيند کسب و کار را طي روزهاي آتي در اتاق بازرگاني استان کليد خواهيم زد که با آغاز به کار اين پنجره فيزيکي، روند ثبت شرکت‌هايي که به طور متوسط ۷۲ روز طول مي‌کشيد به ۷۲ ساعت کاهش خواهد يافت که قطعا گام بزرگي در جهت بهبود فضاي کسب و کار کشور و استان خواهد بود.

پيش از اين، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري چهارشنبه ۲۵ تيرماه در جلسه هيات دولت گفت: کارنامه سال ۹۸ کشور در حوزه اقتصادي نشان مي دهد که به رغم فشار تحريمها و مشکلات ناشي از بيماري کرونا، رقم تورم کاهش يافته و رشد اقتصادي بدون نفت ما مثبت بوده است.
رئيس جمهوري با بيان اينکه روند امور به تدريج در حال بهبود است، اظهار داشت: رشد صنعتي در ماه خرداد نسبت به ارديبهشت ماه حدود ۱۰ درصد رشد داشته است و حرکت به سمت رشد اقتصادي آغاز شده و از ۳۱ مرز زميني که با کشورهاي همسايه داريم که آخر پارسال و اوايل امسال همه آنها بسته بود امروز از اين تعداد ۲۱ مرز بازگشايي شده است بنابراين گام به گام در حال غلبه بر مشکلات هستيم.
روحاني خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم در آستانه آخرين سال خود قرار دارد سخت‌ترين‌ سال پاياني همه دولت‌ها، سال پيش روي اين دولت است اما در عين حال با نشاط و روحيه و اميد به مسير خود ادامه مي‌دهيم.