دستگاه‌هاي مختلف در مساله ارز پاي کار باشند

تاریخ انتشار : 1399/05/01

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در بحث نرخ ارز فقط بانک مرکزي مسئول نبوده و دستگاه هاي مختلفي بايد پاي کار باشند.

بهروز محبي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا بر ضرورت رعايت استقلال بانک مرکزي در تصميم گيري ها تاکيد کرد و گفت: بايد با افزايش صادرات ميزان ارز ورودي به کشور تقويت شود.

وي با اشاره به وضعيت بازار ارز، گفت: با توجه به اينکه فروش نفت و صادرات آن در وضعيت نامشخصي به دليل تحريم ها قرار دارد از اين رو ارز چنداني در ماه هاي اخير وارد کشور نشده است.

نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه متاسفانه عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور وضعيت را بدتر کرده است، افزود: از ۸۰ ميليارد ارز حاصل از صادرات فقط ۲۰ ميليارد به کشور برگشته که اين خود در بروز وضعيت فعلي بسيار تاثيرگذار بوده است زيرا اين ارزها با نرخ پايين در اختيار افراد قرار گرفته است.

وي با تاکيد بر اينکه دولت بايد تکليف خود را روشن کرده و با اهليت سنجي نسبت به ارايه ارز دولتي به افراد اقدام کند، تصريح کرد: بانک مرکزي بايد ضمن سازماندهي بازار به تدوين سازوکاري جهت عمل به تعهدات ارزي از سوي افراد اقدام کند.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم، با بيان اينکه الزام به دريافت کنندگان ارزي بايد به گونه اي باشد که نقض تعهد ديگر صورت نگيرد، گفت: براي جلوگيري از خطاهاي گذشته بايد سخت گيري هاي بيشتري از سوي بانک مرکزي اعمال شود.

وي با اشاره به راهکارهاي پيش رو براي افزايش ارزآوري براي کشور، افزود: صادرات به کشورهاي همسايه مي تواند ارزآوري قابل توجهي را براي کشور تضمين کند از اين رو بايد ديپلماسي اقتصادي تقويت شده و اين مسير پيگيري شود.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم با بيان اينکه بسياري از کشورهاي همسايه نيازهاي اساسي خود را از کشورهاي مختلف تامين مي کنند در حالي که ايران مي تواند جاي همه آن ها را بگيرد، تصريح کرد: استفاده از ظرفيت صادرات غير نفتي در شرايط فعلي مي تواند از کمبود ارز در بازار جلوگيري کند.

وي ادامه داد: تا زماني که نتوانيم از ظرفيت هاي تامين کننده ارز در کشور استفاده کنيم به طور حتم نرخ ها درگير تلاطم شده و کمبود ارز در کشور تورم را افزايش مي دهد.

محبي نجم آبادي در پاسخ به اين سوال که آيا دولت براي تامين نقدينگي خود دست به افزايش نرخ ارز مي زند، گفت: ما به اين موضوع يقين نداريم اما دولت ها براي تکميل نقدينگي خود ممکن است برخي اقدامات را انجام دهند در شرايط فعلي نيز چيزي که در دولت ميبينيم تلاش براي فراواني کالا در بازار است.

 

  •