سقوط آزاد بورسهاي جهاني

تاریخ انتشار : 1399/05/04

تشديد اختلافات بين چين و آمريکا باعث ريزش گسترده بورسهاي جهاني شد.

به گزارش ايسنا به نقل از بلومبرگ، دور تازه تنش هاي بين دو اقتصاد نخست جهان بار ديگر باعث نگراني معامله گران شده است. آمريکا از طرف چيني خواسته است تا کنسولگري خود در شهر هوستون را تعطيل کند و دونالد ترامپ از احتمال تعطيل شدن تعداد بيشتري از کنسولگري هاي چين خبر داده است. از طرف ديگر چين در اقدامي متقابل دستور تعطيلي کنسولگري آمريکا در شهر چنگدو را صادر کرد. 

وانگ يي- وزير خارجه چين گفته است تنش هاي کنوني بين دو طرف تماما تقصير آمريکا است و چين هنوز اميدوار به همکاري با آمريکا و بازگشت به مسير درک متقابل است.  مايک پمپيو- وزير خارجه آمريکا از سوي ديگر گفته است جهان غرب ديگر نمي تواند جاه طلبي هاي چين را ناديده بگيرد. 

طي هفته هاي اخير و پس از تصويب لايحه جنجالي امنيتي  هنگ کنگ در چين، تنش‌ها بين اين کشور از يک سو و آمريکا و متحدانش از سوي ديگر بالا گرفته است. وزارت خزانه داري آمريکا با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد ۱۱ شخصيت حقيقي و حقوقي چيني را به اتهام نقض حقوق مسلمانان اويغور به فهرست تحريمي خود افزوده است.  

برخي از رسانه ها هم چنين از احتمال اعمال ممنوعيت مسافرتي براي شماري از مقامات ارشد حزب کمونيست چين و خانواده هايشان به خاک آمريکا خبر داده اند.

از سوي ديگر هر چند که اخبار مثبتي در زمينه دارويي و کاهش سرعت شيوع کرونا در جهان به گوش مي رسد اما به نظر مي رسد هنوز تا توليد و عرضه انبوه واکسن موثر مقابله با کرونا مسيري طولاني در پيش است. سازمان بهداشت جهاني در پاسخ به سوالات ايجاد شده در خصوص پيشرفت هاي دارويي مقابله با کرونا گفته است توليد انبوه واکسن تا پيش از سال آينده ميسر نخواهد بود و اين بدان معناست که دست کم در کوتاه مدت، جهان کماکان با پيامدهاي اقتصادي و بهداشتي ناشي از شيوع ويروس کرونا دست به گريبان خواهد بود. 

اندي مينارد- کارشناس بازار سرمايه در موسسه " چاينا رنسانس" گفت: چيزي که بازارها را مي ترساند اين است که تازه اول تنش هاي جديد بين چين و آمريکا باشد و دو طرف وارد دور تازه اي اقدامات متقابل عليه يکديگر شوند که با توجه به شرايط کنوني اقتصاد جهاني، خبري بسيار بدخواهد بود. 

دانشگاه آکسفورد از موفقيت آميز بودن نتايج اوليه واکسن ضدکرونايي خود و تقويت سطح ايمني بدن افراد آزمايش شونده خبر داده است. تقريبا در بدن تمامي داوطلباني که تزريق واکسن به آن ها از ماه آوريل انجام شده، سطح ايمني ارتقا يافته است. قرار است آزمايشات به سطح گسترده تري در کشورهاي ديگر نيز ادامه يابد و در صورتي که همه چيز به خوبي پيش برود، تا پايان سال اين واکسن وارد مرحله توليد انبوه شود.

تاکنون بيش از ۱۵ ميليون و ۸۰۱ هزار و ۶۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در اين بين ۶۳۹ هزار و ۱۸۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بين کشورهاي مختلف، بالاترين تلفات مربوط به آمريکا با ۱۴۷ هزار و ۸۳۶ نفر، برزيل با ۸۴ هزار و ۴۴۰ نفر، انگليس با ۴۵ هزار و ۶۶۷ نفر، مکزيک با ۴۱ هزار و ۹۰۸ نفر و ايتاليا با ۳۵ هزار و ۹۷ نفر بوده است.

مت ميسکين- استراتژيست ارشد سرمايه گذاري در موسسه " جان هانوک اينوستمنت منيجمنت" گفت: يک نوع جنگ بين کساني که با خوش بيني به آينده مي خواهند مصارف خود را افزايش دهند و آن هايي که از ترس پيدا نشدن واکسن کرونا ميل به پس انداز دارند در گرفته است و همين رفتار متناقض مصرف کنندگان، کار را براي پيش بيني وضعيت آينده دشوار ساخته است.

بورس آمريکا

در وال استريت، همه شاخص‌ها نزولي بودند تا جايي که هر سه شاخص اصلي بورسي در سطح پايين تري از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ايدانستريال اوريج» با ۰.۵۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۵۰۴.۲۳ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پي ۵۰۰» با ۰.۵۴ درصد ريزش تا سطح ۳۲۱۸.۱۵ واحدي پايين رفت و ديگر شاخص مهم بورسي آمريکا يعني «نزدک کامپوزيت» با ۰.۷۴ درصد کاهش در سطح ۱۰ هزار و ۳۸۴.۰۶ واحدي بسته شد.

بورس‌هاي اروپايي

طبق اعلام مرکز آمار اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه يورو در ۱۲ماه منتهي به ژوئن با ۰.۲ درصد افزايش نسبت به رقم مشابه منتهي به ماه قبل به ۰.۳ درصد رسيد اما نرخ تورم هنوز در فاصله زيادي از سطح دو درصدي هدف‌گذاري شده توسط بانک مرکزي اين منطقه باقي مانده است. همچنين متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهي به ژوين در ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا ۰.۸ درصد اندازه‌گيري شده که ۰.۵ درصد بيشتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است.

کميسيون اروپا در گزارشي هشدار داده است  رکود اقتصادي کشورهاي اروپايي بدتر از چيزي خواهد بود که پيش‌تر تصور مي‌شد. طبق برآورد صورت گرفته توسط کميسيون اروپا، متوسط رشد اقتصادي امسال ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا منفي ۸.۳ درصد خواهد بود که در صورت تحقق، بدترين عملکرد اقتصادي اين کشورها از زمان تشکيل اتحاديه تاکنون بوده است.

در معاملات بازارهاي بورس در اروپا، شاخص "فوتسي ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۴۱ درصد ريزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۲۳.۸۲  واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۲.۰۲ درصدي و ايستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۸۳۸.۰۶ واحدي به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاريس با افت ۱.۵۴ درصدي در سطح ۴۹۵۶.۴۴ واحد بسته شد. در مادريد شاخص "ايبکس ۳۵" ۱.۲۲ درصد پايين رفت و به ۷۲۹۴.۷۰ واحد رسيد.

بورس‌هاي آسيايي

طبق اعلام مرکز آمار کره جنوبي، اقتصاد اين کشور در سه ماهه دوم  سال ۳.۳ درصد کوچک شده است که اين رشد در مقايسه با رشد سه ماهه نخست سال جاري اين کشور سه درصد کاهش پيدا کرده است. هم چنين در بخش تجارت خارجي، ميزان صادرات اين کشور ۱۶.۶ درصد و واردات ۷.۴ درصد کاهش پيدا کرده است. 

در معاملات بورس‌هاي آسيا، شاخص‌ها عملکرد بدي داشتند؛ تا جايي که شاخص "نيک کي ۲۲۵" بورس توکيو ژاپن با ريزش ۰.۵۸ درصدي تا سطح ۲۲ هزار و ۷۵۱.۶۱ واحدي پايين رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۲.۲۱ درصد پايين رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۰۵.۳۳  واحد بسته شد. در چين شاخص "شانگهاي  کامپوزيت" ريزش ۴.۳۹ درصدي را تجربه کرد و در سطح ۴۵۲۵.۰۹ واحد بسته شد.

هلن کيايو- کارشناس ارشد مسايل اقتصادي چين در بنک آو امريکا گفت: مشکل اين است که حتي اگر اقتصاد چين نيز به تدريج بهبود يابد، شرايط براي بيشتر نقاط ديگر جهان هنوز وخيم است و اين مي تواند فشار زيادي به اقتصاد صادرات محور چين وارد کند و جلوي يک احياي سريع را بگيرد.  

در استراليا شاخص "اس اند پي اس اند ايکس ۲۰۰" بورس سيدني با ۱.۳۶ درصد افزايش و ايستادن در سطح ۶۰۲۴ واحدي به کار خود خاتمه داد. در بين ديگر شاخص‌هاي مهم آسيايي، شاخص " تاپيکس" ژاپن نزولي بود.

نفت

در بازار طلاي سياه روند قيمت‌ها مختلف بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اينتر مديت" با ۰.۰۲ درصد افزايش به ۴۱.۰۸ دلار رسيد و نفت خام برنت درياي شمال با افت ۰.۳۵ درصدي به ازاي ۴۳.۱۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنين در بازار فلزات گران‌بها، بهاي هر اونس طلا با صعود ۰.۲۸ درصدي نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۰۰.۳۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزايش ۰.۱۴ درصدي به ازاي ۲۲.۹۸ دلار مبادله شد.