ورود ۹۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد به بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1399/05/07

رييس سازمان بورس از ورود ۹۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد به بازار سرمايه خبر داد و گفت: ورود اين حجم نقدينگي اتفاقي بزرگي در اقتصاد است و بايد به عنوان فرصت تامين مالي بنگاه ها به آن توجه شود.

به گزارش ايبِنا به نقل از سنا، حسن قاليباف اصل، ضمن بيان مطلب فوق و با اشاره به سال جهش توليد گفت: در حال حاضر پروژه هاي ملي ناتمام و جديدي در کشور وجود دارند که در عين حال از ارزش افزوده بالايي برخوردارند. ما در اين پروژه ها، با بحث تامين مالي روبرو هستيم و اگر بتوانيم از نقدينگي فعلي بازار سرمايه در جهت تامين مالي اين پروژه ها استفاده کنيم، گام بزرگي در راستاي تحقق شعار سال و توسعه اقتصادي برداشته ايم و اين هدف با ورود شرکت هاي پروژه سهامي عام به بورس محقق مي شود.

راه اندازي شرکت هاي پروژه

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه طي روزهاي گذشته جلسات متعددي در راستاي راه اندازي شرکت هاي پروژه سهامي عام  برگزار شد، افزود: قصد داريم شرکت هاي سهامي عام بورس را با هدف تکميل پروژه هاي جديد و نا تمام راه اندازي کنيم. برخي از پروژه هاي گذشته و جديد براي تکميل به منابع ريالي نياز دارند، اما ساختار آنها به گونه‌اي است که از طريق ابزارهايي مانند اوراق بدهي نمي‌توان نسبت به تامين مالي آنها اقدام کرد. در حالي که ريال مورد نظر در بازار سرمايه وجود دارد. بنابراين نياز است که شرکت هاي سهامي عام بورسي تاسيس شده و پروژه ها به آن شرکت ها واگذار شود.

وي با تاکيد بر اينکه تاسيس اين شرکت ها  اتفاق خوبي به شمار مي رود، افزود: دولت، هلدينگ هاي بزرگ، يا پروژه هاي دولتي که هنوز تکميل نشده اند، مي توانند از طريق اين شرکت هاي پروژه سهامي عام اقدام به تامين مالي کنند. پس از پذيره نويسي نيز نماد شرکت در بازارسرمايه بازگشايي شده و نماد آن مورد معامله ثانويه قرار مي گيرد.

قاليباف در خصوص سازوکار فعاليت اين شرکت ها توضيح داد و افزود: کارفرما يا مالک اصلي، بخشي از پروژه ها را در اختيار مي گيرد و بخش ديگر را در بازار سرمايه پذيره نويسي مي کند. با اين روش، منابع مالي موجود در بازار سرمايه به سمت توليد، پروژه ها و توسعه سوق حرکت مي کند. پس از پذيره‌نويسي، شرکت مي‌تواند اقدام به تصاحب تمام يا بخشي از پروژه‌ کرده يا مشارکت کند تا پروژه اجرايي شده و به بهره‌برداري برسد.

تسهيل پذيرش شرکت ها

دبير شورايعالي بورس ضمن بيان اينکه سازمان بورس و اوراق بهادار طي دو ماه گذشته اقدامات گسترده اي را با هدف عمق بخشي بازار انجام داده گفت: تسهيل پذيرش شرکت ها در بورس و فرابورس از مهمترين اقدامات انجام شده طي دو ماه گذشته بود، به طوري که اگر مدارک شرکتي تکميل باشد، پذيرش آن حداکثر طي يک ماه انجام مي ششود. وي ادامه داد: همچنين در بحث افزايش سرمايه ها، همکاران سازمان ۵ روزه آن را به نتيجه مي رسانند و مجوز افزايش سرمايه صادر مي شود.

افزايش سرمايه از محل صرف سهام

قاليباف اصل به پيشنهاد افزايش سرمايه از محل صرف سهام نيز اشاره و تصريح کرد: براي اين شرکت ها مزيت مالياتي نيز ديده شده و در تاريخ اول مرداد ماه به مجلس ارسال شده است. با تصويب و ابلاغ اين موضوع، گام مثبتي براي تامين مالي توليد و افزايش سرمايه از محل صرف سهام برداشته مي شود.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکيد بر اينکه شرکت هاي پروژه سهامي عام نيز با هدف عمق بخشي بازار طراحي مي شوند افزود: صدور مجوز براي راه اندازي اين نوع شرکت گام بزرگي در توسعه بازار به شمار مي رود و سازمان بورس و اوراق بهادار از آن استقبال مي کند و اکنون زمان مناسبي براي تاسيس اين شرکت ها است.

قاليباف توضيح داد: زماني که سهام شرکتي يا پروژه اي، با قيمت خوب خريد و فروش مي شود، بدين معنا است که اين فعاليت توجيه اقتصادي دارد و کارآفريناني که در اين حوزه فعاليت دارند مي توانند پروژه جديدي را پس از پوشش ريسک هاي احتمالي، تعريف کنند تا مردم با پول هاي ريز شريک آن پروژه شوند. وي راه اندازي شرکت هاي پروژه سهامي عام را فرصت طلايي تامين سرمايه در بازار سرمايه دانست و افزود: اين کار رشد اقتصادي، توسعه و اشتغال را به همراه دارد.