وضعيت واردات و صادرات در بهار امسال

تاریخ انتشار : 1399/05/07

آمار بانک مرکزي از وضعيت صادرات و واردات در سه ماهه ابتدايي امسال نشان مي‌دهد که واردات گمرکي ۷ ميليارد و ۶۲۰ ميليون دلار و صادرات نيز معادل ۶ ميليارد و ۳۶۴ ميليون دلار بوده و ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت به ترتيب کمترين و بيشترين ميزان صادرات را داشته‌اند. 

به گزارش ايسنا، طبق آنچه که بانک مرکزي از وضعيت صادرات و واردات در سه ماهه ابتدايي سال جاري منتشر کرده، ۸ ميليون و ۹۲۳ هزار تن به ارزش ۷ ميليارد و ۶۲۰ ميليون دلار کالا به کشور وارد شده است. 

همچنين، در اين مدت ۲۱ ميليون و ۹۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۶ ميليارد و ۳۶۴ ميليون دلار صادر شده است. 

ارديبشهت داراي بيشترين واردات

بررسي جزئيات واردات در ماه‌هاي فروردين، ارديبهشت و خرداد بيانگر آن است که در اين ماه‌ها به ترتيب معادل ۲ ميليون و ۵۲۶، ۳ ميليون و ۸۷۹ و ۲ ميليون ۵۱۸ هزار تن واردات صورت گرفته و ارزش واردات در اين ماه‌ها نيز به ترتيب يک ميليارد و ۹۳۱ ميليون دلار، ۳ ميليارد و ۱۱۰ ميليون دلار و ۲ ميليارد و ۵۷۹ ميليون دلار بوده است. 

با اين حساب، بيشترين ارزش واردات مربوط به ماه ارديبشهت بوده و کمترين ارزش واردات متعلق به فروردين بوده است. علاوه براين، کمترين ميزان واردات مربوط به خرداد ماه معادل ۲ ميليون و ۵۱۸ هزار تن و بيشترين ميزان واردات هم در ماه ارديبهشت معادل ۳ ميليون و ۸۷۹ هزار تن اتفاق افتاده است.

تراز تجاري معادل منفي يک ميليارد و ۲۵۶ ميليون دلار


طبق اين گزارش، فروردين ماه با ۵ ميليون و ۳۴۶ هزار تن صادرات به ارزش يک ميليارد و ۶۵۲ ميليون دلار کمترين ميزان صادرات را به خود اختصاص داده است. همچنين، ارديبهشت ماه با ۹ ميليون و ۱۷۶ هزار تن صادرات به ارزش ۲ ميليارد و ۶۴۷ ميليون دلار بيشترين ميزان صادرات را داشته است. 


علاوه براين، در خرداد ماه سالجاري نيز صادراتي به ميزان ۷ ميليون و ۴۰۷ هزار تن و به ارزش ۲ ميليارد و ۶۴ ميليون دلار صورت گرفته و تراز تجاري کشور در بهار امسال نيز منفي يک ميليارد و ۲۵۶ ميليون دلار بوده است.