برنامه ايران براي پر کردن خلاء صادرات به ترکيه

تاریخ انتشار : 1399/05/19

رييس اتاق بازرگاني مشترک ايران و ترکيه اعلام کرد : در تلاش هستيم تا عقب افتادگي و خلاء چهار ماهه صادارت به ترکيه را جبران کنيم.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، روح‌الله لطيفي سخنگوي گمرک ايران روز سه‌شنبه هفته گذشته درباره علت کندي تردد کاميون‌هاي ايراني از مرز بازرگان به سمت ترکيه يا کاميون‌هاي ترانزيتي اظهار داشت: دليل کندي ترددها اين است که ترکيه روزانه فقط حدود ۱۵۰ دستگاه کاميون را از مرز بازرگان پذيرش مي‌کند و ساير مرزهاي ايران و ترکيه هم امکان تردد کاميون نيست.

وي افزود: پيش از اين، از مرز سرو هم پذيرش کاميون انجام مي‌شد اما در حال حاضر اين مرز فقط به پذيرش مسافر اختصاص يافته است.

اين در حالي است که ايران روزانه بيش از ۳۰۰ کاميون وارداتي و ترانزيتي از ترکيه پذيرش مي‌کند و اگر در روزهايي تقاضاي بيشتري وجود داشته باشد بدون محدوديت اقدامات پذيرش بيشتر از ۳۰۰ کاميون را هم انجام مي‌دهد.

مهرداد سعادت رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره آخرين وضعيت پذيرش کاميون‌هاي ايراني در مرز ترکيه و تاثير کرونا بر حجم تجارت دو طرف گفت: در تلاش هستيم تا عقب افتادگي و خلاء چهار ماهه گذشته را جبران کنيم ولي در حال حاضر با صف‌هاي طولاني در مرزها مواجه هستيم.

وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر و به دليل شيوع ويروس کرونا، ترکيه تعداد کاميون‌هاي بيشتري را از ايران نمي‌پذيرد ولي در حال مذاکره هستيم تا تعداد پذيرش کاميون‌هاي صادراتي و ترانزيتي ايران از سوي اين کشور افزايش يابد.

ترکيه پنجمين مقصد عمده صادرات کالاهاي ايراني در چهار ماهه نخست امسال بوده و طي اين مدت ۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۰۵ ميليون دلار به اين کشور صادر شده است. براساس آمار اعلام شده از سوي گمرک، ۵ درصد از کل صادرات ايران طي اين مدت به ترکيه صادر شده است.

با اين حال، طي اين مدت يک ميليون و ۸۷۰ هزار تن کالا به ارزش يک ميليارد و  ۱۷۸ ميليون دلار از ترکيه وارد شده و اين کشور سومين مبدا واردات کالا براي ايران بوده است. سهم ترکيه از کل واردات ايران حدود ۱۱ درصد اعلام شده است.

براين اساس تراز تجاري کشور با ترکيه طي اين مدت ۷۷۳ ميليون دلار منفي و به نفع طرف مقابل بوده است.

  •