تلاش مجلس براي حفظ استقلال بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1399/05/19

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از تلاش مجلس براي حفظ و رعايت استقلال بانک مرکزي خبر داد و گفت: بايد به سمت اقتصادي غيرسياسي حرکت کنيم.

بهروز محبي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به تلاش مجلس براي بهبود وضعيت اقتصادي کشور، گفت: يکي از مولفه‌هاي مهم براي ساماندهي وضعيت اقتصاد، رعايت استقلال بانک مرکزي است از اين رو بايد وابستگي‌هاي مخرب از ميان برداشته شود.

نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در همه جاي دنيا استقلال بانک مرکزي در تصميم گيري‌ها باعث رشد اقتصادي کشورها شده است، افزود: بانک مرکزي بايد در تصميم‌گيري‌هاي با ثبات خود استقلال داشته باشه تا بتواند از ابزارهاي در اختيار در مسير بهبود وضعيت استفاده کند.

وي با تاکيد بر اينکه بانک مرکزي در همه جاي دنيا تحت تاثير حوادت و برخي سياست‌هاي دولتي قرار مي‌گيرد، تصريح کرد: براي رسيدن به سطح قابل قبولي از رشد اقتصادي لازم است استقلال بانک مرکزي به مثابه يک قانون مدنظر قرار بگيرد.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم با بيان اينکه در گذشته بانک مرکزي به تنهايي يک جريان مستقل نبوده و اختيار چنداني در تصميم‌گيري‌ها نداشته است، گفت: بايد با هماهنگي ميان همه ارکان نظام اين موضوع پيگيري شده و به نتيجه برسد.

وي با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي کشور که در وضعيت جنگي از حيث اقتصاد قرار گرفته بايد مولفه‌هاي مرتبط با رشد اقتصادي مدنظر قرار بگيرد، افزود: نکته بسيار مهم در موفقيت سياست هدف‌گذاري تورم و دستيابي به نرخ پيش‌بيني شده، داشتن اختيارات کامل بانک مرکزي و استقلال آن است؛ از اين رو دولت بايد به صورت ويژه به اين مهم توجه داشته باشد.

محبي نجم آبادي ادامه داد: با استقلال بانک مرکزي دولت‌ها در هر دوره سياست‌هايي همسو با مولفه‌هاي مدنظر خود تحميل نکرده و به اين ترتيب وضعيت هر روز بهتر خواهد شد.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم، با بيان اينکه با رعايت اسقلال بانک مرکزي شاهد اقتصادي غيرسياسي خواهيم بود، گفت: به طور حتم اين نوع اقتصاد ضربه‌پذيري به نسبت کمتري از مولفه‌هاي مختلف خواهد داشت.

وي از تلاش مجلس براي رعايت استقلال بانک مرکزي خبر داد و افزود: در اين رابطه اگر نياز به قانوني باشد مجلس آماده تدوين و تصويب آن است.