بازار همچنان تحت تاثير حواشي دارا دوم است

تاریخ انتشار : 1399/05/26

کارشناس بازار سرمايه علت تداوم منفي بودن بازار درمعاملات امروز بورس را اثرگذار بودن بي اعتمادي سرمايه گذاران به خاطر حواشي هفته گذشته پيرامون عرضه دارا دوم و اختلالات هسته معاملات عنوان کرد.

مجتبي معتمدنيا در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره علت افت شديد شاخص کل بورس در معاملات امروز اظهار داشت: اگر بخواهيم دليل اصلاح بازار و ريزش قيمت‌ها را جمع بندي کنيم بايد مجموعه‌اي از عوامل با وزن و ميزان تأثيرگذاري متفاوت مانند اختلال در هسته معاملات، اشتباه يکي از کارگزاري‌هاي بزرگ در توقف معاملات سهامداران اين کارگزاري و همچنين اشتباه دولت در هفته گذشته در انتشار خبر توقف عرضه دارا دوم اشاره کرد.

وي ادامه داد: علت اصلي اين موضوع رشد سريع نمادهاي شاخص ساز در هفته‌هاي گذشته بود؛ و همچنين شرکت‌هايي که قرار بود سهام آنها در ETF دوم عرضه شود رشد کردند که با خلف وعده دولت با عرضه اين صندوق، شاهد اصلاح قيمت سهام اين نمادها بوديم.

کارشناس بازار سرمايه يادآور شد: در هفته‌هاي گذشته سرمايه گذاران با عدم اعتماد بازار نسبت به بدقولي دولت مواجه شدند، عامل دوم نيز مي‌تواند عدم توسعه سخت افزاري بازار شامل اختلال در هسته معاملات به همراه ضعف خدمات دهي کارگزاري‌ها باشد.

به گفته معتمدنيا، رشد نقدينگي ورودي به بازار با خدمات کارگزاري‌ها و هسته معاملات همسان نيست و در نتيجه يک کارگزاري به راحتي مي‌تواند دسترسي سرمايه گذاران به خريد و فروش معاملات را متوقف کنند.

وي ادامه داد: قرار است از فردا مصوبه جديد سازمان بورس مبني بر کاهش ارزش وجه تضمين کارگزاري‌ها نزد سازمان بورس اجرايي شود. از همين رو يکي از کارگزاري‌هاي بزرگ که امروز سبب توقف معاملات شد با دستکاري در سامانه معاملاتي خود يک روز زودتر از ابلاغ بخشنامه سبب ريزش شاخص در معاملات شد. وقتي دو يا سه کارگزاري به حدي قدرتمند مي‌شوند که مي‌توانند جلوي سفارش گيري سهامداران را بگيرند اين اتفاقات پيش مي‌آيد.

وي افزود: در زماني که سازمان بورس اجازه فعاليت شرکت‌هاي کارگزاري جديد به بازار را صادر نکرد معدود کارگزاري‌هاي موجود توانستند قدرت يافته و اين اعمال قدرت‌ها در چنين وضعيت‌هايي خود را نمايان مي‌کند. کارگزاري‌هاي بزرگ جزو اصلي ترين نهادهايي هستند که به همراه کانون کارگزاران بورس براي عدم صدور مجوز جديد به سازمان بورس فشار وارد مي‌کنند.

معتمدنيا تاکيد کرد: اصلاحي که امروز به بازار وارد شد اتفاق چندان بد و بزرگي نيست و اتفاق بدتر از آن عدم اعتماد سهامداران و سرمايه گذاران به تصميمات دولت در تصميم گيري هاي بعدي است که با عدم عرضه دارا دوم در زمان اعلام شده اين بي اعتمادي افزايش يافت. يکي از اصلي ترين اصول بازي دولت در بازار سرمايه در حالي که ادعاي حمايت از آن را دارد انجام به موقع تعهدات است. تصميمات يک شبه علاوه بر اينکه اعتماد سرمايه گذار را سلب مي‌کند در جلب مجدد اعتماد تأثير گذار بوده و زمان زيادي مي‌گيرد.

کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه اتفاقي که در عرضه دارا دوم رخ داد ناهماهنگي نبود بلکه يک هماهنگي عامدانه بين وزارت نفت و وزارت اقتصاد براي عدم عرضه آن بود، گفت: سودي که دولت از اين اقدام مي‌برد اولاً جلوي رشد سريع و تيز شاخص گرفته مي‌شود، ثانياً هشداري به مردم بود که اگر زماني شاهد افت سنگين بازار بوديم دولت از قبل اعلام کرده باشد اين بازار (بورس) بازاري ريسک پذير است و شاهد اعتراض سهامداران نباشيم.

به گفته معتمدنيا اين در حالي است که برداشت دولت از اين اقدام اشتباه است و بايد اين موضوع را در نظر بگيرد اگر مثلاً ۳۰ درصد بازار افت کند نقدينگي که از آن خارج و به بازارهاي موازي وارد مي‌شود، مي‌تواند ساير بازارها را دچار چالش کند.