تسريع در روند رسيدگي و پرداخت تسهيلات مرابحه خريد کالا و خدمات

تاریخ انتشار : 1399/05/27

قائم مقام بانک مرکزي خواستار تسريع در روند رسيدگي و پرداخت تسهيلات مرابحه خريد کالا و خدمات شد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، مشکلات اجرايي طرح اعطاي تسهيلات مرابحه خريد کالا و خدمات (کمک وديعه مسکن) در نشستي در تاريخ ۲۶ مردادماه ۱۳۹۹ با حضور دکتر اکبر کميجاني، قائم مقام رئيس‌کل بانک مرکزي، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي و نمايندگان بخش اعتباري بانک‌ها و موسسات اعتباري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

دکتر کميجاني در اين نشست با اشاره به گراني‌ قيمت و اجاره مسکن و حمايت از مستأجران کم‌درآمد در شرايط دشوار اقتصادي تحميل شده بر کشور گفت: با تصويب ستاد ملي مقابله با کرونا مقرر شد به گروه‌هاي هدف و خانوارها در زمينه وديعه مسکن مساعدت‌هايي انجام گيرد. بنابراين موضوع اعطاي «تسهيلات مرابحه خريد کالا و خدمات» از محل بخشي از منابع مالي اختصاص يافته از محل تلفيق منابع آزاد شده ناشي از کاهش نرخ ذخيره قانوني و منابع شبکه بانکي در جلسه مورخ ۱۱ مردادماه ۱۳۹۹ ستاد ملي مقابله با کرونا مطرح و تصويب شد. براي تهيه چارچوب اجرايي کار نيز تاکنون جلسات کارشناسي متعددي در اين زمينه برگزار کرده‌ايم.

وي ادامه داد: روز ۱۹ مردادماه توزيع بانکي در ۱۵ بانک کشور انجام و سهميه استاني بانک‌ها در اين زمينه تعيين و پس از هماهنگي با وزارت راه و شهرسازي، به همراه دستورالعمل طرح در روز ۲۱ مردادماه به شبکه بانکي کشور ابلاغ شد.

کميجاني درخصوص وثايقي که در اين طرح از متقاضيان اخذ خواهد شد، گفت: براي تسريع در اعطاي تسهيلات، از متقاضيان وثايقي نظير گواهي کسر از حقوق، گواهي کسر از مستمري خانوارهاي تحت پوشش کميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي يا سهام عدالت اخذ مي‌شود و همچنين براي سقف تسهيلات بانکي مورد نظر، اخذ سفته يا چک فرد متقاضي يا ضامن براي پرداخت تسهيلات توسط بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

قائم مقام بانک مرکزي تاکيد کرد: با توجه به شرايط کنوني و مشکلات اقتصادي که مردم عزيز را گرفتار کرده‌ است، از بانک‌ها و موسسات اعتباري خواستار اين هستيم که با درک شرايط دشوار مردم، در اعطاي اين تسهيلات مساعدت جدي به عمل آورند و اصل را بر سهولت انجام کار بگذارند.

مقام مسئول بانک مرکزي در پايان يادآور شد که در مرحله فعلي مهلت زماني براي پايان اين طرح، انتهاي شهريور ماه در نظر گرفته شده است و چنانچه ضرورت داشته باشد، قابليت تمديد يک ماهه فراهم مي‌شود.
با عنايت به نکات و پيشنهادهاي مطرح شده در جلسه، توافق شد کارگروهي موارد پيشنهادي و اصلاحي را سريعاً بررسي کرده و اصلاحات لازم را در دستورالعمل اجرايي طرح، اعمال و به بانک‌ها ابلاغ کند.

همچنين در اين نشست، محمود محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، ضمن قدرداني از همکاري بانک مرکزي و شبکه بانکي در طرح تسهيلات مرابحه خريد کالا و خدمات، گفت: از آنجا که زمان بندي در اجاره مسکن بسيار مهم است و سررسيد بيشتر اجاره نامه‌ها در فصل تابستان است، اعطاي اين تسهيلات نيز بايد در فصل تابستان انجام گيرد.

وي افزود: در طرح اشاره شده بيش از ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از طريق پيامک ثبت‌نام کرده‌اند و ظرف کمتر از يک هفته پايش و کنترل اطلاعات انجام گرفته است. تاکنون ۲۶ هزار نفر به شبکه بانکي براي بهره‌مندي از اين تسهيلات معرفي شده‌اند.