تعيين معافيت مالياتي شرکت‌هاي بورسي در صورت افزايش سرمايه

تاریخ انتشار : 1399/05/29

نمايندگان مجلس شرايط معافيت مالياتي شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي در صورت افزايش سرمايه از طريق صرف سهام با سلب حق تقدم را تعيين کردند.

به گزارش ايبِنا به نقل از خانه ملت، نمايندگان در نشست علني امروز (چهارشنبه، ۲۹ مردادماه) مجلس شوراي اسلامي، در جريان رسيدگي به لايحه دوفوريتي افزايش سرمايه شرکت هاي پذيرفته شده در بورس تهران يا فرابورس ايران از طريق صرف سهام با سلب حق تقدم با ماده ۲ اين لايحه با ۱۷۵ رأي موافق، ۱۶ رأي مخالف و ۷ رأي ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماينده حاضر در جلسه موافقت کردند.

همچنين تبصره اين ماده نيز با ۱۶۵ رأي موافق، ۷ رأي مخالف و ۷ رأي ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماينده حاضر در جلسه به تصويب رسيد.

در ماده ۲ آمده است: شرکت هاي پذيرفته شده در بورس تهران يا فرابورس ايران از جمله شرکتهاي مشمول ماده (۱) اين قانون و ساير شرکتها که تا پايان مدت اعتبار اجراي قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، نسبت به افزايش سرمايه از طريق صرف سهام با سلب حق تقدم و عرضه عمومي اقدام نمايند، در صورت تسليم مستندات مربوط به ثبت افزايش سرمايه به مرجع ثبت شرکتها تا حداکثر چهارماه پس از پايان سال مالي و ارائه گواهي ثبت افزايش سرمايه به اداره امور مالياتي مربوطه حداکثر تا سه ماه پس از انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه، تا بيست درصد (۲۰%) مبلغ افزايش سرمايه مذکور از سود سال مالي قبل آنها، مشمول ماليات به نرخ صفر مي‌شود.

تبصره اين ماده نيز مي گويد؛ توزيع نقدي اندوخته صرف سهام يا کاهش سرمايه مگر به موجب احکام قضايي ممنوع مي‌باشد. اشخاص حقوقي متخلف از اجراي اين حکم به مجازاتي معادل پرداخت دوبرابر مشوق‌هاي مالياتي متعلقه محکوم مي‌شوند. در خصوص اشخاص حقيقي نيز سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است اشخاص متخلف از اجراي اين حکم اعم از مديرعامل، اعضاي هيات مديره يا هيات عامل را حسب مورد به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است تا سه سال تصدي مسئوليت در پست‌هاي مديريت عامل و عضويت درهيئت مديره کليه شرکتهاي دولتي، عمومي و خصوصي را براي اشخاص مذکور لغو نمايد.