​مافياي مسکن اجازه اجراي ماليات بر خانه‌هاي خالي را نمي‌دهد

تاریخ انتشار : 1399/05/29

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: مافياي مسکن در مجلس هم رخنه دارد که اين افراد اجازه نمي‌دهند ماليات بر خانه‌هاي خالي به اجرا برسد و به بهانه‌هاي مختلف در اجرا سنگ‌اندازي مي‌کنند. هر چند که اين ماليات بر خانه‌هاي خالي تصويب شده و قانون است اما در مجموعه دولت اراده‌اي براي اجراي آن نيست و افراد منتفع به هزار روش سنگ اندازي خواهند کرد.

حسين راغفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا با اشاره به حضور بانک‌ها در بازار مسکن اظهار داشت:  خريد ملک و ساخت و ساز آن يکي از سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده بانک‌ها بود و يکي از دلايل قفل شدن منابع بانکي هم همين موضوع بود.

وي ادامه داد: در سال‌هايي که با رکورد بازار مسکن روبه‌رو شديم از آنجايي که سرمايه بانک‌ها به سمت مسکن هدايت شده بود شاهد قفل شدن منابع بانکي بوديم. بانک‌ها پولي براي ديگر فعاليت‌ها نداشتند و به دليل مسدود شدن منابع‌شان در بانک‌ها توان پرداخت تسهيلات را نداشتند به همين دليل به بانک مرکزي براي استقراض مراجعه مي‌کردند.

اين کارشناس اقتصادي گفت: افزايش قيمت املاک و مسکن به دليل فعاليت سوداگرانه و افزايش حضور بانک‌ها، موسسات پر قدرت مالي، بنيادها بوده است و ورود سرمايه اين نهادها باعث افزايش قيمت‌ها شد.

وي افزود: مشخص نيست در سال‌هاي اخير به دليل افزايش قيمت مسکن چقدر از املاک و مستغلات بانک‌ها به فروش رفته است اما قطعا يکي از راه‌هاي کسب درآمد براي بانک‌ها ورود به بخش مستغلات، زمين و املاک بود و حتما الان هم اين فعاليت‌ها را دنبال مي‌کنند.

راغفر با اشاره به موضوع ماليات بر خانه‌هاي خالي گفت: واحدهاي مسکوني خالي از واحدهاي گران قيمت هستند که مردم قدرت و توان خريد آن را ندارند. قيمت مسکن نه در مناطق بالا بلکه در مناطق متوسط به متري 40 الي 50 ميليون تومان رسيده است که چنين ظرفيتي براي خريد و مصرف وجود ندارد.

وي ادامه داد: منابع وارد فعاليت‌هاي سوداگري و ساخت و ساز مسکن لوکس شده و در اين محل قفل شده است. براي مسکن مصرفي مردم سرمايه گذاري نشده است.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به موانع اجراي ماليات بر خانه‌هاي خالي اظهار داشت: مافياي مسکن در مجلس هم رخنه دارد، اين افراد اجازه نمي‌دهند ماليات بر خانه‌هاي خالي به اجرا برسد و به بهانه‌هاي مختلف در اجرا سنگ‌اندازي مي‌کنند. هر چند که اين ماليات بر خانه‌هاي خالي تصويب شده و قانون است اما در مجموعه دولت اراده‌اي براي اجراي آن نيست و افراد منتفع به هزار روش سنگ اندازي خواهند کرد.

راغفر گفت: دولت بايد همزمان ماليات را در حوزه‌هاي مختلف فعاليت‌هاي سوداگري و سفته بازي از جمله مسکن وضع کند. در غير اين صورت سرمايه از مسکن به سمت سکه و طلا مي‌رود. واقعيت اين است که در اين شرايط دولت راهي جز کسب درآمدهاي مالياتي ندارد و دولت و حاکميت بايد براي کسب اين درآمد اراده داشته باشد.