نجات بورس با افزايش سرمايه شرکت ها

تاریخ انتشار : 1399/06/01

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس لايحه افزايش سرمايه شرکتهاي بورسي را راه نجات بورس از وضعيت فعلي عنوان کرد.

به گزارش ايبِنا به نقل از واحد مرکزي خب، محمدرضا پورابراهيمي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس به تشريح بازديد ميداني اعضاي کميسيون از گمرکات کشور، تعيين تکليف فعالان اقتصادي که از منابع بانک مرکزي استفاده کرده اند، طرح گشايش اقتصادي دولت و نيز اهداف لايحه افزايش سرمايه شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس پرداخت

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، به سوالات متعدد نمايندگان عضو اين کميسيون از مسئولان گمرک و سوال از وزير اقتصاد اشاره کرد و گفت: کارگروهي از کميسيون اقتصادي ظرف ۱۰ روز آينده از گمرکات کشور بازديد ميداني خواهند داشت.

وي افزود: جمع بندي اين بازديد به کميسيون ارائه تا موضوع سوال از وزير اقتصاد به صحن علني ارجاع يا در کميسيون خاتمه يابد.

پورابراهيمي در پاسخ به سوالي درباره تعيين تکليف فعالان اقتصادي که در سال‌هاي اخير ارز دريافت کرده و به دليل نوسانات اخير امکان تسويه را نداشته اند، گفت: بخشي از اين ارز در سال‌هاي قبل در قالب منابع دولت پرداخت شده است، اما در رابطه با ارز اختصاصي يافته از محل منابع بانک مرکزي به فعالان اقتصادي که به هر دليل و به واسطه تغيير ارزش پول ملي، امکان بازپرداخت فراهم نشده است، در حضور وزير اقتصاد تصميم گرفته شد، دولت هر چه سريعتر براساس گزارش وزارت اقتصاد، پيش نويس اصلاحي را براي هيأت وزيران ارسال کند.

وي افزود: با اين اقدام و از طريق اعمال موضوع در بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به وضعيت فعالان اقتصادي که از منابع ارزي بانک مرکزي در سال‌هاي گذشته براي فعاليت‌هاي اقتصادي استفاده کرده اند، تعيين تکليف خواهد شد.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در ادامه در پاسخ به سوالي درخصوص اهميت لايحه افزايش سرمايه شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس نيز گفت: اين لايحه مي‌تواند با سلب حق تقدم از شرکت‌هاي بخش خصوصي با مشوق‌هاي صادراتي و الزام در شرکت‌هاي دولتي، ظرفيتي را ايجاد کند که عرضه قابل توجهي در بازار سرمايه اتفاق بيافتد

وي افزود: پيش بيني ما اين است که امکان جذب حجم قابل توجهي منابع بوجود آيد که اين منابع مي‌تواند صرف سرمايه گذاري و توليد شود.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس ابراز اميدواري کرد: با اجرايي شدن مصوبه مجلس، شاهد اتفاق مهمي در عرضه سهام در بازار سرمايه باشيم.

پورابراهيمي افزود: اين امر همچنين منجر به ايجاد يک تعادل منطقي در قيمت‌هاي سهام و حضور مردم و منفعت آن‌ها و نيز اجراي طرح‌هاي اقتصادي در درون شرکت‌ها خواهد شد.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در پاسخ به ارزيابي وي از طرح گشايش اقتصادي دولت، گفت‌: اوراق سلف نفتي از سال ۹۳ در کشور وجود داشته و هم اکنون نيز شاهد عرضه آن در بازار سرمايه هستيم

وي افزود: ۱۰ روز قبل ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اوراق سلف نفتي عرضه شده است.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اينکه سال گذشته ۷۰۰ ميليارد تومان محل عرضه اوراق سلف نفتي، براي شرکت‌هاي وابسته وزارت نفت، تأمين منابع شده است، گفت: در سال ۹۷ حدود ۴۰۰ ميليارد تومان اوراق سلف نفتي عرضه شد و فروش اين اوراق موضوع جديدي نيست.

پورابراهيمي همچنين گفت: تاکيد ما در اين موضوع اين است که بتوانيم فروش قطعي را اعمال کنيم، تا آثار و پيامدهاي ناشي از آن را در اقتصاد کشور شاهد باشيم.