عدم خريد عرضه اوليه‌ها ربطي به کارگزاري‌ها ندارد

تاریخ انتشار : 1399/06/05

رييس کانون کارگزاران اظهار داشت: عدم توانايي خريد عرضه اوليه ربطي به اختلال در کارگزاري‌ها ندارد. کارگزاري سفارشات را تجميع و به سمت هسته معاملات ارسال مي‌کند و اين هسته است که بايد تخصيص‌ها را انجام دهد. شرکت مديريت فناوري نتوانسته اين اقدام را انجام دهد که برخي از مشتريان موفق به خريد عرضه اوليه نشدند.

حميدرضا دانش کاظمي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره اختلالات پيش آمده در برخي از  کارگزاري‌ها مانند از دست رفتن فرصت خريد عرضه‌هاي اوليه و يا بلوکه شدن پول و عدم خريد سفارشات اظهار داشت: تمام ارکان بازار از جمله کارگزاري‌ها تا هسته معاملات و شرکت سپرده‌گذاري داراي اختلالاتي شده‌اند و اين موضوع قابل کتمان نيست. اما در بين همه ارکان بازار بيشترين سرمايه‌گذاري و بيشترين توسعه را کارگزاري‌ها داشتند چراکه عملکرد آنها مبتني بر بيزينس و سودآوري بوده است. البته قبول داريم که در کارگزاري‌ها هم اختلالاتي پيش آمده است.

وي درباره بحث عدم توانايي خريد عرضه اوليه در برخي از کارگزاري‌ها گفت: هر چند که قبول داريم اين موارد پيش آمده و برخي از کارگزاري‌ها نتوانستند عرضه اوليه را براي مشتريان خود خريداري کنند اما اين مشکل حتي يک درصد هم ارتباطي با کارگزاري ندارد.

رييس کانون کارگزاران ادامه داد: از آنجايي که تعداد مشتريان متقاضي خريد سهام عرضه اوليه بسيار زياد هستند هسته معاملات و شرکت مديريت فناوري نتوانسته تخصيص کامل را به همه مشتريان بدهد از اين رو برخي از متقاضيان موفق به خريد عرضه اوليه نشدند. 

وي ادامه داد: عدم توانايي خريد عرضه اوليه ربطي به اختلال در کارگزاري ‌ها ندارد. کارگزاري سفارشات را تجميع و به سمت هسته ارسال مي‌کند و اين هسته است که بايد تخصيص‌ها را انجام دهد و شرکت مديريت فناوري نتوانسته اين اقدام را انجام دهد که برخي از مشتريان موفق به خريد عرضه اوليه نشدند.

دانش کاظمي تاکيد کرد: البته دلايل شرکت مديريت فناوي براي عدم تخصيص کاملا منطقي است اما بايد بدانيم که کارگزار مقصر نيست.

رييس کانون کارگزاران با اشاره به شکايت برخي از سهامداران از کارگزاري‌ها مبني بر برداشت ازحساب آنها و عدم خريد سفارشات اظهار داشت: اين موضوع و اين اختلال دو دليل عمده دارد اولين دليل اين است که وقتي براي مثال عرضه اوليه تقاضا مي‌شود سيستم به طور اتوماتيک بخشي از دارايي و پول مشتري را بلوکه مي‌کند که اصطلاحا به آن برداشت از حساب مي‌گويند اما در آن زمان هنوز سهمي تخصيص داده نشده و در سيستم هم  دارايي‌ها نزد سپرده‌گذاري نمايش داده نمي‌شود و اين سهمه سفارش داده شده هر چند پول آن از حساب برداشت شده اما در سبد سهام نيست.

دانش کاظمي ادامه داد: مديريت فناوري پس از سفارش سهم بايد اين تخصيص را انجام دهد و شرکت سپرده‌گذاري آن را در پرتفوي قرار دهد اما از آنجايي که با توجه به بزرگ شدن بازار هر دوي اين سيستم‌ها دچار اختلال شده‌اند بنابراين اين طور به نظر مي‌رسد که کارگزاري پول را از حساب برداشت کرده اما هنوز سهمي به نام فرد منتقل نشده است. 

دانش کاظمي تاکيد کرد: سهامداران بايد توجه داشته باشند اين نقل و انتقالات سقف زماني دو روزه دارد و اين تصور مي‌شود که برداشت شده اما سهمي خريداري نشده است.

رييس کانون کارگزاران با اشاره به علت دوم اين موضوع در جريان معاملات سهامداران اظهار داشت: دليل ديگر به اختلال شرکت‌هاي OMS برمي‌گردد هر چند که از لحاظ قانوني شرکت‌هاي OMS‌ متعلق به کارگزاري هستند و اشتباه آنها اشتباه کارگزاري محسوب مي‌شود اما به طور واقعي تنها دو شرکت عمده و بزرگ OMS‌اي وجود دارد که عمده خدمات را انجام مي‌دهند اگر اين دو شرکت دچار مشکل شوند قطعا معاملات هم با اختلال روبرو خواهند شد.

وي گفت: شرکت‌هاي OMS اطلاعات را از کارگزاري‌ها بگيرند و به شرکت سپرده‌گذاري ارائه دهند اين ارتباطات از طريق هسته معاملات ا نجام مي‌شود و نرم افزارهاي OMS‌اي انتقال دهنده اين اطلاعات هستند. حال اينکه اختلال در آنها باعث مي‌شود بدون انجام معاملات افراد را بدهکار يا بستانکار نشان دهد که البته اين اختلال به طور قطع موقتي است و پس از زمان کوتاهي اصلاح مي‌شود.

رييس کانون کارگزاران تاکيد کرد: در اين اختلالات بدترين حالت ممکن اين است که سهامدار خريد را انجام مي‌دهد اما شرکت OMS اين خريد را نشان نمي‌دهند براي مثال اگر سهامداري يک ميليون تومان خريد انجام داده OMS آن را نمايش نمي‌دهد و به نظر مي‌رسد که برداشتي صورت نگرفته در اين صورت سهامدار با يک ميليون تومان دو بار خريد انجام مي‌دهد.

دانش کاظمي گفت:‌ هر چند که اين اختلال از سوي OMS بوده اما تبعاتش را کارگزار پس مي‌دهد به طوري که بايد با تک تک اين سهامداران تماس بگيرد و بخواهد که پول را پس دهند. 

وي تاکيد کرد: منکر اين اختلالات نمي‌شويم اما کارگزاري باز هم مقصر نيست.