پرداخت ماليات با چک چه شرايطي دارد؟

تاریخ انتشار : 1399/06/15

طبق اعلام سازمان امور مالياتي کشور، مؤديان مالياتي تا پايان امروز فرصت دارند تا اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده دوره بهار را ارائه کنند که در اين راستا، اين سازمان شرايط پرداخت بدهي مالياتي با ارائه چک را نيز اعلام کرده است.

به گزارش ايسنا، در پي شيوع ويروس کرونا و خساراتي که اين ويروس بر اقتصاد کشور به خصوص کسب‌وکارها وارد کرد، موجب شد تا اجراي قوانين مالياتي در تيرماه به شهريورماه موکول شود بنابراين، موعدهاي مقرر در قانون ماليات‌هاي مستقيم و قانون ماليات برارزش افزوده نسبت به تسليم اظهارنامه‌هاي مالياتي و رسيدگي‌هاي مالياتي به مدت دو ماه تمديد شد که مهلت ارائه اظهار نامه ماليات بر ارزش افزوده از ۱۵ تيرماه به ۱۵ شهريورماه موکول شد.

در اين زمينه، مؤديان موردنظر تا پايان امروز فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه ماليات بر ارزش افزوده به نشاني evat.ir اظهارنامه مالياتي خود را به صورت الکترونيکي تسليم و ماليات متعلقه را پرداخت کنند.

طبق هشدار سازمان امور مالياتي، فعالان اقتصادي در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قانوني، علاوه بر محروميت از تسهيلات و معافيت مالياتي، مشمول جرايم قانوني غيرقابل بخشش خواهند شد.

در اين بين، لازم است تا مؤديان بدانند که ماليات بر ارزش افزوده، ماليات غير مستقيمي است که بر تفاوت بين ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خريداري يا تحصيل شده در يک دوره معين وضع مي‌شود و نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۸ همچنان ۹ درصد که شامل ۶ درصد ماليات و ۳ درصد عوارض است.

در صورتي که آن‌ها بخواهند بدهي مالياتي خود را با ارائه چک پرداخت کنند، بايد چک رمزدار و قبوض الکترونيکي سه رقم آخر مبلغ صفر بوده و به بالا گرد شود که مبالغ گرد شده به عنوان طلب مؤدي منظور و در هنگام صدور برگ قطعي تسويه مي‌شود. همچنين، بايد در صورت ارائه چک تضميني به منظور پرداخت بدهي مالياتي نسبت به صدور قبض نقدي از طريق سامانه ماليات برارزش افزوده اقدام و قبض صادر شده را همراه چک مذکور جهت وصول به بانک ارائه کنند.

در آخر اين دسته از مؤديان بايد بدانند که با ثبت الکترونيکي اظهارنامه به امضاي ديجيتال يا پرداخت کل مبلغ ابرازي در موعد مقرر نيازي به مراجعه حضوري جهت ارائه نسخه چاپي به واحد خدمات مؤديان نخواهد بود.