نوسانات بازار سرمايه طبيعي است مردم نگران نباشند

تاریخ انتشار : 1399/06/18

رييس کميسيون اقتصادي مجلس بر ضرورت حمايت از بازار سرمايه تاکيد کرد و گفت: نوسانات بازار سرمايه طبيعي است و بايد بدانيم با عمق بخشي به اين بازار دلالي حذف خواهد شد.

محمدرضا پور ابراهيمي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به نوسانات اخير بازار سرمايه، گفت: نوسان جز ذات بازار سرمايه بوده و امري طبيعي است. نماينده مردم کرمان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه اين وضعيت در بازار سرمايه نگاه ميان مدت و بلندمدت نياز دارد، افزود: پيش بيني ما اين است در نگاه ميان‌مدت و بلندمدت مدت سهامي که افراد از شرکت ها خريداري مي کنند درگير ضرر نخواهد شد.

وي با تاکيد بر اينکه خريد سهام از شرکت هاي پايه اي و شرکت هايي با روش بنيادي امن ترين نوع سرمايه گذاري در بازار سرمايه است، تصريح کرد: مردم با خريد از اين شرکت ها نبايد هيچ نگراني داشته باشند؛ البته که اين نوسانات هميشه در بازار سرمايه بوده و با نگاهي به تاريخ بازار سرمايه مشهود است.

پور ابراهيمي با بيان اينکه گاهق قيمت سهم يک دهم شده باز بعد از سه ماه از قيمت قبلي نيز بالاتر رفته است، گفت: بنابراين اين به صورت متداول بوده اگر نگاه به حوزه سرمايه گذاري در بورس نگاه ميان مدت و بلندمدت باشد اين موضوعات قابل حل است.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم با تاکيد بر اينکه پيشنهاد ما به مردم اين است که تک سهم نخرند و وارد پرتفوي سهام شوند، افزود: مردم بايد نسبت به خريد سهام شرکت هايي که ريسک هاي کمتري دارند اقدام کنند.

وي با بيان اينکه شرکت‌هايي که قيمت به درآمد آنها از همه کمتر است ريسک کمتري نيز براي سرمايه گذاري دارند، تصريح کرد: اگر افراد اين شاخص ها يا ديگر شاخص هاي ريسک را مبنا قرار دهند و بر اساس آن سهام بخرند طبيعتاً با ريسک کمتري خريد آنها همراه خواهد شد.

پور ابراهيمي ادامه داد: اگر کسي انتظار داشته باشد قيمت سهام ظرف چند رو چند برابر شود بايد انتظار يک سوم شدن را نيز قبول داشته باشد زيرا بازار نوسان دارد، از اينرو نمي توان چندبرابر شدن را قبول داشته باشيم، اما کاهش را نپذيريم.

وي با بيان اينکه دولت ومجلس بايد کمک کنند تا بازار سرمايه تقويت شود، گفت: فرصت استثنايي براي کشور از حيث اقبال مردم رخ داده، از اينرو حمايت از بازار يعني تقويت توليد سودآوري بنگاه ها و به عبارتي خروج دولت از شرکت هاي دولتي و اجازه دادن به مردم و عرضه سهام به مردم است.

پور ابراهيمي ادامه داد: با تقويت بازار سرمايه بهبود وضعيت کسب و کارها رخ داده و به عبارتي حضور مردم و قدرت انتفاع آنها را دنياي اقتصادي بيشتر مي کنيم. رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه با تقويت بازار سرمايه قيمت ارز کاهش يافته و به عبارتي بازارهاي موازي از تب و تاب خواهند افتاد، گفت: هر چه بازار سرمايه تقويت شده و عميق پيدا کند بازارهاي موازي حذف خواهند شد.

وي ادامه داد: با حذف بازارهاي دلالي منابع به سمت توليد واقعي حرکت کرده و در نتيجه آن اتفاقات مثبت براي اقتصاد رخ خواهد داد.