بررسي طرح اصلاح قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري - صنعتي

تاریخ انتشار : 1399/06/19

رييس فراکسيون مناطق آزاد تجاري مجلس از بررسي طرح "اصلاح قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري - صنعتي" در فراکسيون متبوعش خبر داد.

به گزارش ايبِنا به نقل از خبرگزاري خانه ملت، معصومه پاشايي بهرام رييس فراکسيون مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي در تشريح نخستين نشست فراکسيون متبوعش، به حضور دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، رييس کل گمرک، معاونت اقتصادي وزير اقتصاد و داراريي و مديران مناطق آزاد در اين جلسه اشاره کرد.

نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بررسي وضعيت ثبت سفارش‌ها در مناطق آزاد نخستين دستور کار فراکسيون بود، افزود: براساس نامه دفتر حقوقي رييس‌جمهور، واردات کالا در مناطق آزاد نيازي به ثبت سفارش‌ ندارد، اما در حال حاضر به دليل برخي محدوديت‌هاي ارزي ثبت سفارش براي واردات کالا در مناطق آزاد الزامي است؛ بنابراين مقرر شد گمرک و وزرات اقتصاد تدابير لازم براي رفع اين مشکل را پيش‌بيني کنند.

ورود کالا به مناطق آزاد محدوديت ندارد

عضو کميسيون صنايع و معادن با بيان اينکه براساس قانون ورود کالا به مناطق آزاد محدوديت ندارد، اما خروج آن مشمول قوانين گمرکي مي‌شود اضافه کرد: در حال حاضر گمرک به جاي استقرار خارج از منطقه آزاد و ممانعت از خروج کالا از اين مناطق، در منطقه آزاد مستقر شده و از ورود کالا به اين مناطق جلوگيري مي‌کند.

وي بررسي ضرورت معافيت‌هاي مالياتي براي مناطق آزاد را دومين دستور کار فراکسيون متبوعش برشمرد و اضافه کرد: تمام نمايندگان حاضر در جلسه بر افزايش مشوق‌ها به ويژه معافيت‌هاي مالياتي در مناطق آزاد تاکيد کردند زيرا در حال حاضر اين معافيت‌ها در ايران ۲۰ ساله است در حالي‌ که در مناطق آزاد همسايگاني مانند ترکيه ۹۰ ساله است که اين امر موجب تشويق سرمايه‌گذار ايراني به سرمايه‌گذاري در کشورهاي همسايه مي‌شود.

معافيت‌هاي مالياتي انگيزه سرمايه‌گذاران براي فعاليت در مناطق آزاد را افزايش مي‌دهد

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است بايد با در نظر گرفتن مشوق‌هايي خاص مانند معافيت‌هاي مالياتي انگيزه سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد را افزايش داد. پاشايي با بيان اينکه بررسي طرح "اصلاح قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري- صنعتي مصوب سال ۱۳۷۲" دستور کار ديگر فراکسيون متبوعش بود، ادامه داد: تمام بندهاي اين طرح بررسي شد؛ اگرچه حرف و حديث‌هاي بسياري مبني بر اينکه در اين طرح معافيت مالياتي مناطق آزاد حذف شده، مطرح است، در اين جلسه مشخص شد ماليات و عوارض ماليات بر ارزش افزوده اخذ شده بايد به اين مناطق مسترد شود که براي تضمين اجرايي کردن آن مقرر شد عبارت "در صورت عدم بازگشت دخل و تصرف در اموال عمومي محسوب مي‌شود" به طرح افزوده شود.

مناطق آزاد بهترين راه مبارزه با فقر و محروميت‌زدايي

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم با بيان اينکه مناطق جديدي که مقرر است به مناطق آزاد کشور افزوده شود، محروم هستند، ادامه داد: تاسيس مناطق آزاد مي‌تواند بهترين راه مبارزه با فقر و محروميت‌زدايي باشد.

رييس فراکسيون مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي با بيان اينکه تاسيس مناطق آزاد با بند ۱۱ سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي همخواني دارد، افزود: اگر قوانين مربوط به مناطق آزاد اصلاح شود، اين مناطق دروازه‌اي براي توسعه مبادلات با همسايگان است.