صندوق توسعه ملي به داد بورس مي رسد؟

تاریخ انتشار : 1399/06/19

زمزمه هاي انتقال يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار درحالي به گوش مي رسد که يک تحليل گر بازار سرمايه بر اين باور است که اتفاق مذکور، اتفاق خوبي است به شرطي که به درستي مديريت شود.

به گزارش ايسنا، مديرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار اخيرا اعلام کرده که "به طور جدي پيگيري نهايي شدن انتقال يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار هستيم اما هنوز ابلاغيه رسمي اعلام نشده اما به محض ارسال ابلاغيه آن به سازمان بورس به طور رسمي جزئيات آن را تشريح مي کنيم"

آنطور که قاليباف اصل عنوان کرده، "سازمان بورس و همچنين شخص وزير اقتصاد به طور جدي پيگيري نهايي شدن انتقال يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار هستند و سازمان بورس نيز مدت طولاني است که پيگير اين موضوع است که قطعا اجراي اين مصوبه در شرايط فعلي بازار براي بازارگرداني مداوم همه نمادها و افزايش نقدشوندگي بازار اتفاق بسيار خوبي است".

در اين باره بهزاد صمدي در گفت و گو با ايسنا، تاکيد کرد که انتقال يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار اتفاق خوبي است و بايد ديد اين تصميم اجرايي مي شود يا خير. در روز گذشته شاهد افزايش تقاضاي مردم براي خريد دلار بوديم و اگر ريزش بازار کنترل نشود، به مرور شاهد رشد بازارهاي موازي از جمله دلار و به تبع آن رشد تورم خواهيم بود.

وي ادامه داد: البته بايد ديد زماني که منابع جديدي به صورت نقدينگي وارد بازار مي شود، به چه صورت مديريت خواهد شد. حقوقي هاي بازار سرمايه دو جلسه براي حمايت از بازار برگزار کردند که نه تنها به بازار کمک نکرد، بلکه باعث ريزش بازار نيز شد. زيرا حمايت فقط از چند سهم صورت گرفت و ساير سهام داران نيز سهم هاي خود را براي خريد آن چند سهم خاص فروختند و در نتيجه فشار فروش مصاعف شد.

اين تحليلگر بازار سرمايه با بيان اينکه برخي سهم  نزديک به ۵۰ تا ۶۰ درصد ريزش دارند، گفت: اين موضوع خطرناک است. در ۱۸ روز گذشته ريزش شاخص با ريزش سهم ها همخواني ندارد. حمايت از بازار بايد مديريت شود و فقط از چند سهم مهم و شاخص ساز حمايت نشود. در اين شرايط انتفاق يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به بازار کمک مي کند.