کنترل تورم، پايداري بازارها و تامين ارز؛ اولويت‌هاي بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1399/06/22

رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي ضمن تأکيد بر بهره‌گيري از نقدها و تحليل‌هاي صاحب‌نظران، اولويت‌هاي اصلي بانک مرکزي را کنترل تورم، دستيابي به پايداري بازارها و تامين ارز براي ملزومات مردم دانست.

به گزارش ايبِنا، دکتر همتي در صفحه شخصي اينستاگرام خود نوشت: بارها از اين صفحه، سياست‌ها و برنامه‌هاي بانک ‌مرکزي را با شما در ميان گذاشته‌ام. هدف اصلي از اين نوشته‌ها، ارايه شفافيت در کارها بوده است. من به خوبي مي‌دانم که با توضيح سياست‌ها، بسياري از کارشناسان و اصحاب رسانه به نقد مي‌پردازند و تجزيه و تحليل مي‌کنند. اين امر براي من و همکارانم همواره مورد احترام بوده و از آنها استفاده کرده‌ام.

رئيس کل بانک مرکزي درخصوص نقدها به دو نکته اشاره کرد و گفت: اما در اين ميان دو نکته توسط برخي از نوشته‌ها و مصاحبه‌ها ناديده گرفته مي‌شود. اول، شرايطي که کشور به لحاظ اقتصادي در آن قرار دارد. در شرايط عادي، بديهي است که بسياري از پيشنهادها و راهکارها قابل انجام است، ولي در اوضاع کنوني که اقتصاد تحت شديدترين فشارها قرار دارد، اندکي انصاف و مسئوليت‌پذيري درتحليل و سخن گفتن با توجه به عوامل مؤثر خارج از کنترل، مي‌طلبد. 

وي دومين نکته را کارها و اقداماتي عنوان کرد که بانک‌مرکزي دراين دوره دو ساله انجام داده و مي‌دهد و تصريح کرد: بخشي از اين اقدامات در قالبي است که به اطلاع شما مردم عزيز رسيده و نتايج آن هم ديده مي‌شود. اما بخش مهمي از اقدامات خدمتگزاران شما مردم در بانک‌مرکزي، مربوط به فعاليت‌هايي است که براي جلوگيري از سوء استفاده واضعان فشار حداکثري، سخني از آنها به ميان نياورده‌ام. اگر نبود اين بخش اقدامات و تلاش‌ها، بسياري ازمشکلات اقتصادي امروز در ابعاد بسيار بزرگتري اقتصاد کشور را دچار عدم تعادل‌هاي جدي مي‌کرد، اگرچه به هيچ عنوان منکر مشکلات و رنج مردم شريف ايران نيستم.

عالي ترين مقام بانک مرکزي در پايان يادآور شد: من و همکارانم، عليرغم تمام سختي‌ها، مصمم به کنترل تورم و دستيابي به پايداري بازارها و تامين ارز براي ملزومات مردم، به عنوان اولويت‌هاي اصلي هستيم؛ اميدوارم بعد از اين که با سرافرازي از اين شرايط بيرون آمديم، مردم را در جريان اقدامات و سختي‌هاي راهي که آمده‌ايم، قرار دهم.