تداوم تعامل بانک مرکزي با صادرکنندگان

تاریخ انتشار : 1399/06/23

رييس‌کل اين بانک در ديدار با گروهي از صادرکنندگان نمونه کشور و اعضاي هيات رييسه اتاق‌هاي بارزگاني، ضمن قدرداني از عملکرد آنان در بازگشت ارزهاي صادراتي به بررسي و مرور مشکلات آنان در اين مسير پرداخت.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، دکتر همتي در اين ديدار با بيان اينکه صادرکننده‌ها نقشي اساسي در مقاومت اقتصادي کشور ايفا کرده و مي‌کنند، بر ضرورت همدلي و تلاش جمعي صادرکننده‌ها براي عبور از شرايط سخت کنوني کشور تاکيد کرد.

همتي با اشاره به تعدد وظايف بانک‌مرکزي، تامين ارز کالاهاي اساسي، دارو و مواد اوليه را اولويت اصلي بانک‌مرکزي دانست و گفت: بايد توجه داشته باشيم که بانک مرکزي توليدکننده ارز نيست و به هر حال ناچار به اولويت‌بندي نيازهاي کشور است.

رييس‌کل بانک‌مرکزي همچنين با اشاره به معرفي ۲۵۰ نفر از صادرکنندگان متخلف به قوه قضاييه گفت: اينها توليدکننده نبودند و با حق‌العمل کاري و روش‌هاي خلاف متعدد نسبت به خروج سرمايه و تخلف در اجراي تعهد صادراتي خود عمل کرده بودند و چاره‌اي جز برخورد قضايي براي بانک‌مرکزي باقي نگذاشتند.

همتي افزود: بانک‌مرکزي هيچگاه بناي برخورد قضايي با صادرکنندگان واقعي و درستکار نداشته و حتي‌الامکان تعامل با آنها را دنبال مي‌کند. وي تصريح کرد: بانک‌مرکزي مشکلات صادرکنندگان در شرايط کنوني را درک مي‌کند و قصدي براي فشار مضاعف بر آنها ندارد.

رييس شوراي پول و اعتبار همچنين با اشاره به روند مناسب تامين ارز در سامانه نيما طي روزهاي گذشته گفت: در روز جاري ۱۲۸ ميليون دلار در سامانه نيما عرضه شده که بيش از ۷۰ ميليون دلار آن معامله شده است. بر همين اساس در اين روزها متوسط عرضه ارز در نيما به صورت روزانه ۱۰۰ ميليون دلار بوده و تداوم اين روند نشان دهنده بهبود روند بازگشت ارزهاي صادراتي به کشور بر مبناي سياست‌هاي اتخاذ شده و استقبال صادرکنندگان است.

رييس کل بانک مرکزي همچنين با اشاره به کاهش ميزان صادرات کشور در سه ماه نخست سال جاري به دليل شيوع ويروس کرونا و برخي محدوديت‌ها گفت: خوشبختانه روند صادرات کشور پس از طي سه ماهه اول سال درحال احياست و روند تامين ارز کالاهاي وارداتي سرعت خواهد گرفت.

غلامحسين شافعي، رييس اتاق بازرگاني ايران نيز در اين نشست  با بيان اينکه صادرکنندگان متعهد دليلي براي عدم رفع تعهد صادراتي شان ندارند تاکيد کرد: درک متقابل مشکلات بانک مرکزي و صادرکنندگان توسط طرفين براي گذر از شرايط سخت کشور ضروري است و برگزاري چنين جلساتي به افزايش اين همگرايي کمک مي کند.

در اين جلسه همچنين صادرکنندگان مشکلات و موانع خود در بازگشت ارزهاي صادراتي را مطرح و توجه بانک مرکزي در رفع آنها را خواستار و از تلاش هاي اين بانک قدرداني کردند.