جزييات ساز وکار منابع صندوق توسعه ملي در بورس

تاریخ انتشار : 1399/06/24

عضو شوراي عالي بورس اظهار داشت: بايد توجه داشت که قرار نيست اين منابع وارد بازار شود بلکه وارد صندوق تثبيت سهام خواهد شد و به نوعي در شرايط غيرعادي به بازار ورود مي‌کند و مجموعه‌اي از عمليات بازارگرداني و بازارسازي را انجام خواهد داد. به طوري که اجازه نوسانات غيرمتعارف سهام چه به سمت بالا و چه پايين را نمي‌دهد و ارزش سهام حول ارزش ذاتي خواهد بود.

حسين سلاح‌ورزي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره جزييات اختصاص يک درصد از صندوق توسعه ملي به بازار سرمايه اظهار داشت: اين موضوع مصوبه سال 94 قانون رفع موانع توليد است و طبق اين قانون از سال 94 به بعد بايد هر سال يک درصد از صندوق توسعه ملي صرف بازار سرمايه شود.    

وي تاکيد کرد: اين منابع به صورت سپرده گذاري 20 ساله در صندوق تثبيت سهام مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

عضو شوراي عالي بورس درباره نحوه ورود اين منابع به بازار سرمايه و ساز و کار آن گفت: بايد توجه داشت که قرار نيست اين منابع وارد بازار شود بلکه وارد صندوق تثبيت سهام خواهد شد و به نوعي در شرايط غيرعادي به بازار ورود مي‌کند و مجموعه‌اي از عمليات بازارگرداني و بازارسازي را انجام خواهد داد. به طوري که اجازه نوسانات غيرمتعارف سهام چه به سمت بالا و چه پايين را نمي‌دهد و ارزش سهام حول ارزش ذاتي خواهد بود. اين مهم‌ترين ماموريت اصلي صندوق تثبيت سهام است.  

وي در پاسخ به اين سوال که آيا ساز و کار اين صندوق در بازار براي برخي از شرکت‌ها رانت‌زا نخواهد بود، اظهار داشت: بازارسازي و بازارگرداني تعريف دارد. در واقع صندوق تثبيت سهام طوري عمل مي‌کند که در شرايطي که عرضه زياد مي‌شود يکسري از سهام را براساس مکانيزم الگوريتمي مي‌خرد و اجازه افت غير معمول را نمي‌دهد و در شرايطي که تقاضا زياد است و صف خريد تشکيل شده، اين سهام را عرضه مي‌کند. بنابراين بر مبناي يک ساز و کاري است که سازمان و شرکت‌هاي بورس از آن مراقبت مي‌کنند.  

سلاح‌ورزي ادامه داد: اجراي اين سياست غيرمعمول نيست و در همه دنيا و در همه بورس‌ها ابزارهايي براي پايداري بازار وجود دارد. مهم‌ترين وظيفه سياست‌گذار و نهاد ناظر اين است که اجازه ندهد سهام از ارزش ذاتي خود چه به سمت پايين و چه بالا فاصله زيادي بگيرد و تعادل از بين برود. صندوق تثبيت هم در جهت صيانت از سهام داران عمل مي‌کند تا اين سهام‌داران تحت تاثير سفته بازي در بازار، متضرر نشوند.

وي درباره حمايت هوشمند از بازار سرمايه افزود: منظور از حمايت هوشمند، معناي آن در مقابل اين تلقي از سياست گذار فقط بايد حمايت مالي انجام دهد، بوده است. عده‌اي بر اين باورند که دولت بايد با هر روشي از زيان سهام داران جلوگيري کند. منظور اين بود که مجموعه‌اي از مقررات گذاري لازم است به صورت هوشمند کمک کند تا نظارت بر تقارن اطلاعاتي، شفافيت و نقدشوندگي به وجود بيايد و به بازار کمک کند.

عضو شوراي عالي بورس گفت: شرايط بازار تغيير کرده و نسبت به  گذشته هم از نظر تعداد بازيگران و هم از حجم رشد زيادي داشته بنابراين منظور از حمايت هوشمند، مقررات گذاري هوشمند است که در عين حال با عدم دخالت دولت منجر به اجراي ساز و کاري شود که حق و حقوق سهام داران در بازار تضييع نشود.

سلاح‌ورزي در پاسخ به اين سوال که آيا دولت بابت دعوت گسترده‌اي که از مردم داشته امروز مسئول زيان برخي از سهام‌داران است و مسئوليتي در اين‌باره دارد، اظهار داشت: وقتي از منظر انصاف بررسي مي‌کنيم، مي‌بينيم که در کنار تشويق مردم به سرمايه‌گذاري در بورس، افراد از ريسک توام با آن و خطرات آن صحبت مي‌کردند. بارها گفته شد مردم سرمايه مازاد را وارد بورس نکنند. تاکيد شد ريسک را در نظر بگيرند و سرمايه‌هاي حياتي و ضروري را به بورس نياورند و دارايي خود را خرج بورس نکنند.  

وي ادامه داد: بارها گفته شده اگر سرمايه گذاران دانش کافي ندارند از نهادهاي داراي مجوز و مطمئن مشاوره بگيرند و سرمايه‌گذاري غيرمستقيم را انتخاب و از طريق صندوق‌ها وارد بازار شوند. در همه دنيا هم در مقابل بازدهي که در بورس وجود دارد، افراد هم ريسک آن را هم مي‌پذيرند.