رونق بورس با کاهش انگيزه براي سرمايه‌گذاري در بازارهاي موازي

تاریخ انتشار : 1399/06/26

تهران - ايرنا - يک کارشناس بازار سرمايه گفت: کاهش انگيزه براي سرمايه‌گذاري در بازار ارز، طلا و سکه همراه با حمايت‌هاي صورت گرفته از معاملات بورس به واسطه برگزاري جلسه‌هايي در سازمان بورس و مجلس منجر به رشد اخير شاخص بورس شد.

«نويد قدوسي» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مهمترين دليل بازگشت روند صعودي به معامله بورس را افت قيمت‌ها، جذابيت و ارزندگي آنها براي خريد اعلام کرد و گفت: همزمان با افت بازار، شاهد رشد قيمت در بازارهاي موازي بوديم در نتيجه قيمت‌ها و قدرت خريد سهامداران  به صورت واقعي براي خريد با افت قابل توجهي همراه شد و زمينه کاهش انگيزه سرمايه‌گذاري در اين بازارها را براي سهامداران فراهم کرد.

وي اظهار داشت: کاهش انگيزه براي سرمايه‌گذاري در بازار ارز، طلا و سکه همراه با حمايت‌هاي صورت گرفته از معاملات بورس به واسطه برگزاري جلسه‌هايي در سازمان بورس و مجلس منجر به رشد اخير شاخص بورس شد.

قدوسي خاطرنشان کرد: همچنين در کنار آنها اقدام‌هايي در روزهاي گذشته براي استفاده از اوراق اختيار فروش تبعي، صندوق‌هاي بازارگرداني، تزريق منابع به صندوق توسعه بازار اتفاق افتاد که در نهايت اين مسايل در کنار يکديگر باعث مهار شدن کاهش قيمت سهام از دو روز گذشته و خريد هوشمند در بازار شد.

 اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: از دو روز گذشته شاخص بورس وارد مدار صعودي شد. ديروز هم جو مثبت بازار و بازگشت رشد به همه سهم‌ها سرايت کرد.

قدوسي با بيان اينکه بازگشايي نمادهايي که ديروز انجام شد به دليل وجود هيجان در بازار تعجب‌آور بود و باعث ايجاد جو هيجاني در معاملات بازار شد، گفت: اين موضوع ممکن است در کوتاه‌مدت براي بازار شيرين باشد اما در ميان‌مدت به ضرر معاملات بازار خواهد بود و مشکلاتي را در بازار ايجاد مي‌کند.

اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: با توجه به جو پيچيده‌اي که در بازار حاکم شده است، پيش‌بيني روند معاملات آن براي آينده دشوار است اما در سهام بنيادي و سهم‌هايي که قيمت آنها به روند منطقي رسيده ممکن است روند صعودي آن با شيب کمتر ادامه‌دار باشد اما در کليت بازار، روند صعودي هيجاني و با شيب تند در بازار نمي‌تواند ادامه پيدا کند.

وي با اشاره به اينکه اميدواريم معاملات بازار بيشتر براساس منطق و تحليل انجام شود، افزود:  وجود عنصر هيجان در بازار در زمان صعود و افت نقش پررنگي دارد، مي‌تواند همه پيش‌بيني‌ها را بي‌تاثير و بازار برخلاف پيش‌بيني‌ها حرکت کند، همچنين به دليل رفتارهاي غيرعقلاني و هيجاني فشار فروشي در بازار ايجاد شود.

قدوسي خاطرنشان کرد: اميدواريم تا حدودي از اين هيجان در بازار فروکش کند اما نقش نهاد ناظر، مهم و تاثيرگذار در کنترل هيجان ايجاد شده در بازار است.

اين کارشناس بازار سرمايه به خبرهايي در زمينه اجرايي شدن افزايش دامنه نوسان بورس در اين مرحله از معاملات بازار اشاره کرد و گفت:  در اين مرحله از بازار اضافه کردن تصميمي به بازار ممکن است چندان خوشايند نباشد اما بايد منتظر ماند و ديد اين تصميم اجرايي مي‌شود يا خير، اگر اجرايي شود به طور قطع در ميان مدت تاثير مي‌گذارد  و بازار روند صعودي خود را حفظ مي‌کند.

وي با بيان اينکه ممکن است در معاملات امروز بازار نسبت به روز گذشته با افزايش عرضه همراه باشيم، گفت:با توجه به اينکه هميشه در آخرين روز معاملاتي  هفته ميزان عرضه در بازار افزايش پيدا مي‌کند و همچنين به دليل افزايش قيمت سهام ممکن است سطح عرضه نسبت به تقاضا در بازار افزايش يابد.

قدوسي اظهار داشت: بازگشايي نمادها به صورت هيجاني نمي‌تواند چندان بر روند بازار بي‌تاثير باشد و ممکن است موجي از فروش را در بازار ايجاد کند.

اين کارشناس بازار سرمايه گفت: بازارگرداني اگر در بازار با دقت انجام و نقدشوندگي بازار تامين شود، ترس سهامداران از سرمايه‌گذاري گرفته مي‌شود در غير اينصورت فقط حمايت قيمتي نمي‌تواند به صلاح بازار باشد.