افزايش سرمايه ۶۲ هزار ميليارد توماني بانک‌هاي دولتي

تاریخ انتشار : 1399/06/29

سرمايه بانک‌هاي دولتي از ۲۰ هزار ميليارد تومان در سال ۹۸ به ۸۲ هزار ميليارد تومان در سال ۹۹ افزايش يافت.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، وزارت امور اقتصادي و دارايي با انتشار گزارشي از اقدامات انجام شده در بازه زماني شهريور ۹۸ تا مرداد ۹۹ در حوزه اصلاح نظام بانکداري اعلام کرد که راهکارهاي اصلاح و بهبود نظام بانکي و راهکارهاي حفظ و استمرار ثبات و سلامت نظام بانکي در قالب برنامه‌هاي کوتاه مدت و بلند مدت تدوين و در شهريور ۹۸ تقديم رييس جمهور شد.

واگذاري اموال مازاد بانک‌ها

يکي از اقدامات مهم در حوزه اصلاح نظام بانکداري واگذاري اموال مازاد بانک‌ها بوده است که در اين راستا برنامه زمانبندي اموال مازاد بانک‌ها تنظيم و سامانه اطلاعات اموال مازاد بانک‌ها راه‌اندازي شد. بر اين اساس در سال ۹۸ حدود ۱۳ هزار ميليارد تومان اموال مازاد بانک‌ها به فروش رسيد که با اين حساب ميزان فروش اموال مازاد در بانک‌ها از دي ماه سال ۹۶ تا مرداد ماه سال ۹۹ به حدود ۲۸ هزار ميليارد تومان رسيده است.

ابلاغ سند تحول ديجيتال بانک‌ها

يکي ديگر از اقدامات انجام شده در راستاي اصلاح نظام بانکداري تدوين و ابلاغ سند تحول ديجيتال بانک‌ها بوده است که در راستاي تحقق اقتصاد هوشمند انجام شد. اين سند تحت عنوان «بانکداري آينده و تحول ديجيتالي؛ رويکرد سياستي و چارچوب استقرار بانکداري ديجيتال مبتني بر پارادايم اقتصاد هوشمند» از سوي معاون معاون امور بانکي، بيمه و شرکت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي به بانک‌ها ابلاغ شد.

اجراي دستورالعمل حاکميت شرکتي

اجراي دستورالعمل حاکميت شرکتي در راستاي اصلاح نظام بانکداري در دستور قرار گرفته است که بر اين اساس اقداماتي از جمله تحول در ساختار سازماني بانک‌هاي دولتي، تفکيکي سمت مديرعامل از رييس هيئت مديره در بانک‌ها و انتزاع وظايف اجرايي از هيئت مديره و محول کردن آن به هيئت عامل پيگيري و اجرايي شد.

افزايش سرمايه بانک‌ها

در راستاي برنامه اصلاح نظام بانکداري و با هدف رفع مشکل کمبود سرمايه و بهبود کفايت سرمايه بانک‌ها افزايش سرمايه بانک‌هاي ملي، کشاورزي، صنعت و معدن، مسکن، توسعه صادرات و سپه انجام شد. بر اثر اجراي اين برنامه سرمايه بانک‌هاي دولتي از ۲۰ هزار ميليارد تومان در سال ۹۸ به ۸۲ هزار ميليارد تومان در سال ۹۹ افزايش يافت. اين در حالي است که طبق اين گزارش سرمايه بانک‌هاي خصوصي از ۳۰ هزار ميليارد تومان در سال ۹۸ به ۱۶ هزار ميليارد تومان در سال ۹۹ کاهش يافته است.

واگذاري سهام دولت

همچنين با هدف مولدسازي دارايي بانک‌ها، واگذاري سهام دولت در دستورکار قرار گرفت و باقيمانده سهام دولت در بانک‌هاي ملت، تجارت، صادرات و شرکت‌هاي بيمه البرز و اتکايي امين در قالب صندوق‌هاي قابل معامله ETF انجام شد.

ادغام بانک‌ها

ادغام بانک‌ها وابسته به نيروهاي مسلح در اين بازه زماني انجام شد و بانک‌هاي قوامين، انصار، حکمت ايرانيان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباري کوثر در بانک سپه ادغام شدند.

تعديل شعب بانک‌ها

تعديل شعب بانک‌ها نيز در بازه زماني ذکر شده ادامه يافت. در اين راستا ۹۰۳ شعبه بانک‌هاي دولتي و خصوصي در سال ۹۸ تعديل شد. همچنين کاهش ۷۳۵ شعبه بانک در سال ۹۹ و ۱۳۹۵ شعبه در سال ۱۴۰۰ در راستاي اجراي برنامه اصلاح نظام بانکداري برنامه‌ريزي شده است.