رييس‌جمهور: سرمايه‌گذاري در اقتصاد ديجيتال تشديد شود

تاریخ انتشار : 1399/06/30

رييس‌جمهور بيان داشت: امروز بايد سرمايه‌گذاري در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش بنيان، اقتصاد ديجيتالي و در زمينه دولت الکترونيک را تشديد کنيم.

به گزارش ايبِنا، حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني روز شنبه در جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا، کاهش آمار ميزان رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي را بسيار نگران کننده خواند و گفت: آماري که امروز در جلسه ستاد ارائه شد نشان مي دهد که ميزان مراعات مردم از ۸۲ درصد به ۶۲ درصد در هفته گذشته رسيده که اين بسيار نگران کننده است چرا که اگر مردم به هشدارها و آموزش هاي عمومي توجه نکنند در ماه هاي پيش رو با يک مشکل بزرگي مواجه مي شويم.

رييس‌جمهور از وزارت بهداشت و صدا و سيما و ساير رسانه ها خواست آموزش ملموس تري را با شيوه هاي مختلف براي مقابله با کرونا، به مردم ارائه کنند. روحاني رعايت دقيق اصول و دستورالعمل هاي بهداشتي را يک ضرورت برشمرد و بار ديگر با رد دوگانه انگاري هايي که در جامعه مطرح مي شود، گفت: اين دوگانه انگاري هاي نادرست "سلامت يا نان، ديانت، فعاليت اجتماعي و آموزش و مهارت" را بايد کنار بگذاريم و فکر نکنيم اگر نوجواني مدرسه رفت مبتلا مي شود اما در ميهماني هاي خانوادگي و بازي در کوچه مبتلا نمي شود! اين ويروس همه جا هست و بايد اصول بهداشتي دقيقا رعايت شوند.

وي افزود: در آزمون سراسري هم برخي نگران بودند و بدون توجه به عواقب آن براي نسل جوان ما، درخواست داشتند که امسال کنکور برگزار نشود اما ما اين دوگانه سلامت يا کنکور را هم نپذيرفتيم و غربالگري هاي قبل و بعد از کنکور نشان داد همه کنکوري ها به سلامت آزمون دادند و برگشتند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه سبک زندگي در روند مقابله با کرونا بايد براي ميان مدت و بلند مدت تغيير کند، اظهارداشت: کرونا بحثي نيست که يک ماه ديگر تمام بشود و بايد حتي اگر واکسن هم در دسترس قرار گيرد، زندگي را با سبک جديد بنيانگذاري کنيم چرا که اکنون در برخي استان ها افرادي که چند ماه قبلا در بيمارستان بستري بوده اند بار ديگر به کرونا مبتلا شده و راهي بيمارستان شده اند و اين نکات حتي موضوع واکسن را هم زير علامت سوال قرار مي دهد.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع سرمايه گذاري در دوران کرونا و پساکرونا اشاره کرد و گفت: سرمايه گذاري ها از برخي امور بايد به امور ضروري تر هدايت شوند. امروز سرمايه گذاري در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش بنيان، اقتصاد ديجيتالي و دولت الکترونيک را بايد تشديد کنيم.

رييس‌جمهور در ادامه به موضوع قاچاق کالا در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما قاچاق کالا وجود دارد و در شرايط فعلي و با توجه به شيوع ويروس کرونا با قاچاق دارو و واکسن مواجه هستيم که همه ما مسئوليم در اين زمينه مراقبت و دقت بيشتري داشته باشيم.

روحاني تاکيد کرد: از مرزباني گرفته تا نيروهاي مسلح و گمرکات همه در شرايط فعلي بايد مراقبت بيشتري در رابطه با قاچاق دارو و واکسن داشته باشيم. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دقت بيشتري کند و وزير کشور هم به همه مسئولان ذيربط ابلاغ کند که مبارزه با قاچاق دارو و واکسن در شرايط حساس فعلي را تشديد کنند.

رييس‌جمهور همچنين به موضوع ورود برخي گردشگران خارجي که به عنوان زائر وارد شهرهاي زيارتي کشور مي‌شوند اشاره کرد و با توجه به شيوع ويروس کرونا از طريق اين گردشگران گفت: اين موضوع جاي نگراني دارد و بايد مراقبت بيشتري بکنيم.

روحاني همچنين بر ضرورت انجام امور و خدمات عمومي از طريق الکترونيکي تاکيد کرد و گفت: هر کاري را مي‌توانيم از طريق الکترونيکي انجام دهيم بايد همين کار را بکنيم و از مراجعه حضوري جلوگيري شود.

رييس‌جمهور گفت: از جمله اين امور دريافت عوارض بين راهي است که آلودگي را منتقل مي‌کند و ضروري است که دريافت عوارض از طريق الکترونيکي انجام شود. روحاني تاکيد کرد: همه ما بايد تلاش کنيم تا با کاستن از مراجعات حضوري غيرضرور و انجام امور از طريق الکترونيکي با مشکلات کمتري از اين ايام سخت عبور کنيم.

متن کامل سخنان دکتر روحاني در جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا به اين شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

در آستانه ورود به فصل پاييز هستيم و بايد مراقبت‌ها را در اين فصل و در سراسر کشور در زمينه بيماري کرونا تشديد کنيم به دليل اينکه همزمان بيماري‌هاي ديگري هم ممکن است وارد شود مثل آنفلوانزا، سرماخوردگي معمولي و يا يک بيماري‌هايي که اخيرا در برخي از کشورهاي همسايه ما شروع شده و چيزي مثلا شبه ذات‌الريه است که در برخي از گزارش‌هايي که ديدم نوشته اند از کرونا هم خطرناک‌تر است. احتمال دارد خداي ناکرده اين بيماري که در برخي کشورهاي همسايه هست، وارد کشور شود که البته ما بايد همه مراقبت‌ها را در اين زمينه انجام دهيم.

بنابراين وارد فصلي مي‌شويم که همه بايد مراقبت‌ها را بالا ببريم. به هر حال در اين شرايط مردم ما مستحضرند که بالاي ۳۰ ميليون نفر در دنيا در ماه هاي مختلف به اين کوويد ۱۹ مبتلا شدند و از اين ۳۰ ميليون نفر مبتلا هم بيش از ۹۵۰ هزار نفر و نزديک به يک ميليون فوتي هست و اين تازه يکي از آثار خطرناک کوويد ۱۹ هست که جان مردم را در خطر قرار مي‌دهد علاوه بر جان مردم، مشکلات و خطرات ديگري هم براي جامعه ايجاد مي‌کند و در مسائل روحي و رواني جامعه، در اقتصاد جامعه، در علم، فرهنگ و آموزش جامعه تاثيرگذار است. به هر حال يک بيماري با اين همه ويژگي‌هاي خاص خودش هست که امروز با همه‌گيري خود، دنيا را گرفتار کرده است.

ما اقدامات مهمي را در اين زمينه انجام داديم و باز هم بايد روي برخي از اقدامات تاکيد کنيم و روي برخي از اقدامات با مراقبت و دقت بيشتر کار را به پيش ببريم. سرمايه‌گذاري‌ها در دوران کرونا و پساکرونا که تا مدتي گرفتار آن خواهيم بود، شکل متفاوتي به خود گرفته و ما هم امروز در کشورمان بايد همين کار را بکنيم.

امروز بايد سرمايه‌گذاري در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش بنيان، اقتصاد ديجيتالي و در زمينه دولت الکترونيک را تشديد کنيم يعني سرمايه‌گذاري‌ها از برخي از امور که در اين شرايط سخت و مشکل است بايد به سمت اموري که الان ضرورت دارد، مورد نياز ما است و مي‌تواند اساسا شرايط اقتصادي ما را دچار تغييري کند، هدايت کنيم و در عين حال جامعه هم در زندگي و هم در اقتصاد شرايط مناسب خودش را داشته باشد.

سبک زندگي موضوع مهم ديگري است که مردم بايد توجه کنند. مردم گاهي وقت‌ها درباره اين سبک زندگي مي‌گويند تا چه زماني؟ اين ماسک تا چه زماني هست؟ سفر کم بايد برويم اين تا چه زماني است؟ در خيابان که مي‌آييم بايد اين  اصول را مراعات کنيم تا چه زماني است؟ فاصله‌گذاري اجتماعي تا چه زماني است؟

 اصلا بايد بي‌حوصلگي را کنار بگذاريم. ما اين سبک زندگي را ميان‌مدت و بلندمدت ببينيم. اين بحثي نيست که يک ماه ديگر و ۱۵ روز ديگر تمام مي‌شود و ما بايد تمام امسال را مدنظر قرار دهيم حتي ممکن است سال آينده هم نياز باشد همه اين  اصول بهداشتي را مراعات کنيم. به هر حال زندگي‌مان را بايد با سبک جديد بنيان‌گذاري کنيم. حتي اگر واکسن هم در دسترس قرار بگيرد به اعتقاد من باز هم سبک زندگي ما بايد ادامه پيدا کند.

آماري که در جلسه امروز ارائه شد، نشان مي دهد در برخي از استان‌ها افرادي که در روز هاي اخير بستري هستند، چند ماه پيش هم همانجا بستري بودند، يعني کسي به کوويد ۱۹ مبتلا شده و در بيمارستان بستري و معالجه و ترخيص شده و پس از

چند ماه، دومرتبه مبتلا شده است لذا اين موضوع داستان خودِ واکسن را هم زير علامت سوال قرار مي‌دهد که اگر واکسن هم کشف شد، اين واکسن چقدر تاثير دارد؟ از فردي که به اين بيماري مبتلا شده، مثلا دو يا ۳ ماه بيشتر محفاظت نکرده است و بعد از دو، ۳ ماه مجددا گرفتار شده حالا واکسن چه کار مي‌تواند بکند؟ واکسن هم نمي‌داند آثار آن چه مقدار است؟ چند ماه آثار مثبت دارد و ايمني ايجاد مي‌کند؟ بنابراين حتي اگر واکسن برسد هم بايد همه اصول بهداشتي را مراعات کنيم يعني ماسک، فاصله‌گذاري‌ها، ضدعفوني‌ کردن‌ها و شستن دست را ادامه دهيم و از ترددهاي غيرضرور پرهيز کنيم يعني حتي در شرايطي که واکسن در اختيار ما قرار گيرد هم نمي توان شرايط را عادي در نظر گرفت.

نکته ديگري که مي‌خواهم روي آن تاکيد کنم يک سري دوگانه انگاري‌هايي است که گاهي در جامعه، در فضاي مجازي و در برخي از روزنامه‌ها مطرح مي‌شود بايد اين دوگانه‌ انگاري‌ها را کنار بگذاريم که آيا سلامت يا معيشت؟ نه هر دو. آيا سلامت يا ديانت؟ نخير هردو، آيا سلامت يا فعاليت اجتماعي؟ هر دوي اينها بايد مدنظر باشد. آيا سلامت يا آموزش و مهارت؟ اينها دوگانگي‌هاي نادرستي است يعني فکر نکنيم اگر نوجواني مدرسه رفت مبتلا مي‌شود ولي اگر در کوچه بازي کند، مبتلا نمي‌شود. فکر نکنيم اگر جواني دبيرستان رفت آنجا مبتلا مي‌شود اما اگر در ميهماني خانوادگي شرکت کرد، مبتلا نمي‌شود.

اين کوويد تعلق خاص به يک مکان واجتماع خاص ندارد، عنوان خاص ندارد همه جا هست. در مدرسه هم هست، دبيرستان هم هست، مسجد هم هست، خيابان هم هست، خانه و مغازه هم و پياده رو هم هست مي‌تواند هيچ جايي هم نباشد، آنجايي که همه اصول را مراعات کنيم وقتي ما تمام اصول بهداشتي‌ را دقيق مراعات کرديم يعني هرآنچه گفتند را دقيق اجرا کرديم کوويد ۱۹ يا هر چه مي‌خواهد باشد، وقتي فاصله را مراعات مي‌کنيم در آن فاصله آن کوويد به ما نمي‌رسد، وقتي اصول بهداشتي را کامل مراعات مي‌کنيم او به ما نمي‌رسد. بله خطري بالقوه است و بالفعل نمي‌شود اين خطر بالقوه زماني بالفعل مي‌شود که اصول بهداشتي را کنار بگذاريم بنابراين شغل مهم نيست که در کدام شغل هر شغلي مي‌خواهد باشد اتفاقا آمار و ارقام نشان مي‌دهد مشاغلي که کارمند يا کارگر زيادي داشتند و مراعات کردند کمتر مبتلا شدند و جاهايي که تعداد کم بوده و مراعات نکردند، مبتلا شدند.

يک کارخانه عظيم و بزرگ ممکن است ۵ هزار کارگر داشته باشد و از ابتداي کوويد ۱۹ تا الان تعداد مبتلا بسيار کم بوده و هيچ خطري اينها را تهديد نکرده اما يک مغازه کوچک که دو يا سه شاگرد داشته و مراعات نکرده هم صاحب مغازه و هم شاگردان و هم خريدار همه را مبتلا کرده است پس اين دليل نيست که اينجا کارگر ۱۰ هزار يا ۵ هزار است. اينها دليل نمي‌شود.

دليل نيست که آموزش را در خانه يا در مدرسه ارايه دهيم مهم اين است که آن اصول را دقيق مراعات کنيم اتفاقا در ماه محرم هيات خيلي بزرگ، پروتکل ها را بهتر مراعات کردند آنهايي که معروف بودند، آنهايي که هيات‌هاي کوچکي بودند آنها کمتر مراعات کردند و اتفاقا آنها گرفتاري درست کردند.

پس بنابراين به فکر اين نباشيم که اينجا اين، نمونه بارز اَتَم و اکمل آن همين کنکور و آزمون سراسري بود. در اين آزمون سراسري برخي از عزيزان نگران بودند، برخي از عزيزان براي من نامه نوشته بودند که بسيار نگرانيم که يک ميليون جوان را مي‌آوريد در مکان‌هاي مختلف کنار هم مي‌نشانيد و ورقه امتحاني دست آنها مي‌دهيد. امسال رها کنيد بگذاريد اينها يک سال عقب بمانند، يک سال نتيجه کارشان روشن نباشد.

شما مي‌دانيد چه بارِ سنگين روحي و رواني و اضطراب و دلهره براي اينها ايجاد مي‌شد و حتي افسردگي، اما از اين طرف بر همان اساس که دوگانه‌اي را نمي‌پذيريم، اينجا همين دوگانه يا سلامت يا کنکور بود که گفتيم نه، هم سلامت هم کنکور. ديديم حدود يک ميليون جمعيت آمدند شرکت کردند، مثلا ۹۴۰  الي ۹۵۰ هزار نفر آمدند شرکت کردند و هيچ ابتلايي نداشت. اين از عجايب است. يعني بعد که غربالگري کردند تعداد افرادي را که  احتمال مي‌دادند مشکلي داشته باشند ۵۶ نفر بودند، اينها را تست کردند و تست‌ها منفي شد و معلوم شد که اين کار کاملا و دقيقا با پروتکل‌هاي بهداشتي بوده و آنها به سلامت رفتند و برگشتند. پس اين خيلي مهم است. اصل، اجراي پروتکل هست نه اينکه کجا باشد، چگونه باشد، چه شغلي باشد، با چه شرايطي باشد يا در چه سني باشد؟ اوايل به ذهن همه مي‌آمد که مثلا از ۶۰ سال به بالا گرفتار مي‌شوند يا آنهايي که بيماري زمينه‌اي دارند گرفتار مي‌شوند، بعد ديديم اين بيماري سن سرش نمي‌شود. يعني ممکن است يک کودک، يک نوجوان، يک جوان، اينها را هم مبتلا کند. بنابراين براي همه بايد گفت از کودک و نوجوان و جوان و ميانسال و پيرمرد و مسن فرق نمي‌کند همه بايد اين اصول و پروتکل را تا زماني که کاملا مصون شويم، رعايت کنيم. نمي‌دانيم بيماري تا چه زماني هست؟ بايد همه حراست و حفاظت کنيم و کار را پيش ببريم.

امروز در جلسه باز هم بر مراعات مردم نسبت به پروتکل‌ها تاکيد کرديم. آماري از طرف وزارت بهداشت و درمان داده شد که نگران کننده بود و آن اينکه ميزان رعايت پروتکل‌ها در ميان مردم عزيز و بزرگوار در هفته‌هاي قبل ۸۲ درصد بوده و اين کاهش پيدا کرده و آمده به ۶۲ درصد رسيده است. اين بسيار نگران‌کننده است. اگر مردم بخواهند مساله مراقبت را کنار بگذارند، هشدارها را توجه نکنند، به آموزش‌هاي عمومي که پزشکان مي‌دهند، صدا و سيما و رسانه‌ها توضيح مي‌دهند، توجه نکنند، با يک مشکل بزرگي مواجه مي‌شويم. اين گراف‌ها و نمودارهايي که کشيده مي‌شود، به خوبي نشان مي‌دهد، هر جا مراعات مردم پايين آمده از هفته بعد افزايش بيماري داشتيم. افزايش بيماري که داريم هفته بعد بستري اضافه مي‌شود، بستري که اضافه مي‌شود هفته بعد مرگ و مير اضافه مي‌شود. اين زنجيره است که کنار هم انجام مي‌گيرد.

بنابراين باز هم تاکيد مي‌کنيم و از مردم خواهش مي‌کنيم که در همه جا و در همه حالت اين اصولي که مدنظر است و تاکيد شده مورد توجه قرار دهيم. هم از وزارت بهداشت و درمان و هم از صدا و سيما و هم از ساير رسانه‌ها خواهش مي‌کنم ولو اينکه آموزش زياد داده مي‌شود، آموزش ملموس‌تري را با شيوه‌هاي مختلف براي مردم بگوييم. طرف کوويد ۱۹ گرفته يک هفته هم بوده در اداره راه مي‌رفته، گفتند شما يک هفته پيش چيزي حس نکرديد؟ گفت چرا عطسه‌اي مي‌کردم، کمي سردردي داشتم، اما چيزي نبود يک مثلا قرصي خوردم سردردم خوب شد.

از اين به بعد در فصل زمستان و پاييز هر چه که مي‌شود مي‌گويند سرماخوردگي است، چند تا مسکن بخوريم و استراحت کنيم. در همه اين موارد از اين به بعد بايد آن حداکثر را در نظر بگيريم، شديدتر و بدتر را در نظر بگيريم. هر علامتي مي آيد، اول بگوييم اين کوويد ۱۹ است تا بعد روشن شود که نيست، وقتي روشن شد نيست خيال‌مان راحت مي‌شود.

بنابراين اين علايم را براي مردم بيشتر توضيح بدهيم و اين نيست که حتما سرفه کند. طرف مي‌گويد من بدنم درد مي‌کرد و سرفه نمي‌کردم و فکر مي‌کند حتما بايد سرفه کند. عطسه نمي‌کردم، اصلا بحث سرفه و عطسه نيست بلکه علايم خيلي متنوع و مختلفي دارد.

بعد از او مي‌پرسي بويايي و چشايي و بعد مي‌گويد چرا اتفاقا آن روزها اينها دچار اختلال شد پس چرا نرفتي؟ چرا مراجعه نکردي؟ مي‌گويد گفتيم اين چيز معمولي و عادي است. خواهش مي‌کنم در آموزش که دقيق‌تر، ريزتر و ملموس‌تر براي مردم توضيح بدهيم و هر کس که مبتلا شد خودش را موظف قانوني و شرعي بداند که دوهفته ايزوله کند و برود خانه و حتي با اعضاي خانواده خود هم در تماس نباشد.

الان در کشور ما ابتلا با مرگ و مير فاصله‌اي که دارد، در برخي از کشورها اين فاصله بيشتر است و دليل آن مراعات مردم است. در بعضي از کشورها هم کمتر است که باز هم به خاطر اينکه کمتر مراعات مي‌کنند. پزشکي ما همان پزشکي هست، پرستارهاي ما همان پرستارها و دلسوزتر و فداکارتر هم هستند، تجهيزات پزشکي ما همان هست منتها اين از روز اول که مي‌فهمد، ۱۴ روز مي‌ماند و مراعات مي‌کند و اين يکي  مراعات نمي‌کند تا زماني که گرفتار مي‌شود و وقتي به بيمارستان مي‌رسد که کمي دير است و بعد گرفتاري درست مي‌کند. بنابراين ما اين کار را به شدت ادامه بدهيم و براي آموزش مردم براي اينکه حس کردند که مبتلا شدند، چگونه بايد خود مراقبتي و از خودشان مراقبت کنند تا از اين عبور کنيم.

دو نکته ديگر هم مهم است که همه بايد توجه کنيم يکي مساله قاچاق کالا است که متاسفانه در کشور ما وجود دارد حالا عدد آن چه رقم و چه مقدار است، محل بحث است و همه ما در برابر قاچاق کالا مسوول هستيم. مرزباني‌ها، نيروي انتظامي، نيروهاي مسلح، گمرکات، خودِ ستاد و همه در اين شرايط روي قاچاق دارو و واکسن مراقبت بيشتري کنيم يعني خبرهايي رسيده که برخي از قاچاقچي‌ها براي سودجويي دارو را به کشورهاي همسايه مي‌برند که ممکن است آنجا خيلي گران‌تر باشد در حالي که اينها ممنوع است و اگر دارويي بخواهد صادر شود به طور رسمي صادر مي‌شود نه اينکه قاچاقچي بخواهد چيزي را صادر کند. بنابراين ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دقت بيشتري کند، وزير محترم کشور اين را به همه مسوولين ابلاغ کند و اين مبارزه را در اين ايام تشديد کنند مخصوصا در زمينه دارو و واکسن که چيزي از کشور خارج نشود.

مساله دوم مساله گردشگر خارجي است. در اين جلسه وزير بهداشت و درمان باز هم نسبت به برخي از خارجي‌هايي که به عنوان زائر احياناً وارد قم يا مشهد مي‌شوند، اظهار نگراني کرد و نگراني هم دارد واقعا نبايد اجازه دهيم به هر دليلي کسي از مرزها ورود پيدا کند. اگر يک خارجي مي‌خواهد وارد کشور شود پروتکل ويژه خودش را دارد و بايد آن پروتکل دقيقا مراعات شود والا اگر همين‌طور بيايند و در جايي جمع شوند مخصوصا در شهرهاي زيارتي، مشکل پيدا مي کنيم و لذا براي همه ما نگران کننده است.

نکته آخر اينکه باز تاکيد مي‌کنيم هر آنچه که از لحاظ خدمات به مردم از طريق الکترونيکي امکان پذير هست نبايد آن کار از طريق حضوري انجام بگيرد از جمله عوارض بين راهي. عوارض بين راهي نبايد اينگونه باشد که طرف پول از جيب خود بدهد و آن هم کاغذي را به طرف بدهد اينکار آلودگي ايجاد مي کند، عوارض بايد از طريق الکترونيکي انجام بگيرد. همه در اين زمينه کمک کنند که اين کار انجام بگيرد. بقيه کارهاي ادارات هم همينطور است هر کاري که بتوان از طريق الکترونيکي انجام داد، لازم است آن کار بصورت غير حضوري انجام گيرد.

بنابراين در اين زمينه هم مراقبت کنيم تا بتوانيم از اين ايام سخت و فصل پاييز و زمستان با مشکلات کمي عبور کنيم. انشاءالله.

والسلام عليکم و رحمت‌الله و برکاته