آينده درخشان استارتاپ ها با صندوق هاي سرمايه گذاري خصوصي

تاریخ انتشار : 1399/07/01

معاون سرمايه گذاري و توسعه بازار شرکت تأمين سرمايه اميد، به افرادي که ريسک‌پذيري کمتري دارند پيشنهاد کرد صندوق‌هاي سهام، مختلط و با درآمد ثابت را مدنظر قرار دهند.

احسان عسکري در گفت و گو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)،  در مورد صندوق هاي سرمايه گذاري خصوصي گفت: در دنيا صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خصوصي، اقدام به سرمايه‌گذاري در پروژه‌ها و تامين مالي شرکت‌هايي مي کنند که تا حدي به مرحله بلوغ رسيده، ولي در بورس پذيرفته نشده‌اند. موضوع فعاليت اين صندوق‌ها هم در بازارسرمايه کشور جمع‌آوري و تخصيص منابع مالي به سرمايه‌گذاري در سهام شرکت‌ها با موضوعات فعاليت مشخص است.

وي افزود: اين نوع سرمايه‌گذاري‌ها با هدف کنترل شرکت‌ها و هدايت سياست‌هاي آن در راستاي دستيابي به اهداف مد نظر و در نهايت خروج از آن شرکت‌هاست. همچنين اين صندوق‌ها مي توانند در شرکت‌هاي سهامي و غيرسهامي با موضوع فعاليت مشخص سرمايه‌گذاري کنند.

به گفته عسکري، شرکت‌هاي سهامي عام پذيرفته‌نشده در بازار سرمايه، شرکت‌هاي کوچک و متوسط (SME) پذيرش شده و شرکت‌هايي که از بورس اخراج شده‌اند از سوي اين صندوق‌ها، قابل تامين مالي و سرمايه‌گذاري هستند.

وي توضيح داد: صندوق‌هاي خصوصي ابزاري براي تامين مالي پروژه ها و شرکت‌هايي است که به دنبال جذب مشارکت‌کننده هستند. همچنين صندوق‌هاي خصوصي در شرکت‌هايي که به بلوغ رسيده‌اند، ولي همچنان در بورس پذيرفته نشده‌اند، سرمايه‌گذاري مي‌کنند.

اين کارشناس بازار سرمايه خاطرنشان کرد: صندوق‌هاي جسورانه هم غالبا در شرکت‌هاي استارتاپي سرمايه‌گذاري مي کنند که در مرحله شکل‌گيري يا بعد از آن قرار دارند و تا مرحله بلوغ کامل فاصله دارند.

معاون سرمايه گذاري و توسعه بازار شرکت تامين سرمايه اميد، در شباهت صندوق هاي سرمايه گذاري خصوصي با صندوق هاي جسورانه گفت: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خصوصي به دليل ماهيت موضوعات سرمايه‌گذاري و سطح ريسک در سرمايه‌گذاري‌ها شباهت زيادي با صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه (VC) دارند. بنابراين اين صندوق‌ها به مثابه صندوق‌هاي VC مناسب افرادي است که پذيرش ريسک‌ بالاتري نسبت به بازار سهام براي کسب بازدهي بيشتر دارند.

عسکري ادامه داد: مزيت اين سرمايه‌گذاري، امکان دست‌يابي به بازدهي فراتر از بازار سهام با پذيرش ريسک بالاتر است و براي اشخاصي که سطح ريسک پذيري بالايي دارند پيشنهاد مي‌شود. بنابراين به افرادي که ريسک‌پذيري کمتري دارند، پيشنهاد مي‌شود صندوق‌هاي سهام، مختلط و با درآمد ثابت را در سطوح پايين‌تر ريسک‌پذيري مدنظر قرار دهند.

وي عنوان کرد: در چند سال گذشته تلاش‌هاي زيادي از سوي نهادهاي ناظر بازارسرمايه و ساير فعالان بازار به خصوص شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري براي رونق بخشي در اين حوزه صورت گرفته است و اکنون  با همه تلاش‌هاي صورت گرفته، تعداد صندوق‌هاي PE در بازارسرمايه کشور که با صندوق‌هاي جسورانه در يک طبقه قرار دارند، کمتر از ۱۰ صندوق است که عمده آن‌ها در دو تا سه سال گذشته راه‌اندازي شده‌اند.

عسکري افزود: اين موضوع نشان مي دهد اگرچه تعداد اين صندوق‌ها در مقايسه با طرح‌ها و پروژه‌هاي استارتاپ و نوآورانه کشور ناچيز است، اما روند رو به رشد حجم سرمايه‌گذاري‌ها و افزايش تعداد اين صندوق‌ها به همراه افزايش قابل توجه شرکت‌هاي استارتاپي، نويد آينده‌اي درخشان را در اين حوزه مي دهد.