اميد عمومي به افزايش شاخص در کوتاه‌مدت وجود ندارد

تاریخ انتشار : 1399/07/02

عضو شوراي عالي بورس اظهار داشت: اميد جدي عمومي به افزايش شاخص در کوتاه مدت وجود ندارد و کساني که سه ماه پيش مي‌گفتند شاخص تا 3 ميليون واحد بالا مي‌رود، امروز مي‌گويند در همين اعداد بايد خارج شويم و ممکن است اصلاح و ريزش طولاني‌تري در پيش باشد.

سعيد اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره وضعيت بازار سرمايه و دلايل ريزش‌هاي چند روز گذشته اظهار داشت: اظهار نظر درباره وضعيت امروز بازار پيچيده است، به طور قطع بخشي از ريزش‌ها به دليل جو رواني حاکم در بازار است اما اين ريزش تنها يک دليل ندارد و براي بروز شرايط حال حاضر دلايلي را مي توان ذکر کرد.

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد موضع ايران در نظام بين‌المللي کمي در اين شرايط بازار اثر گذار بوده اگرچه معتقدم بخش بزرگي از اين موضوع به لحاظ بنيادي در بازار هضم شده بود اما مي‌تواند تاثير رواني در محدوده‌هاي زماني داشته باشد.

عضو شوراي عالي بورس افزود: موضوع اثرگذار ديگر رسيدن به موعد مسائل حسابرسي و حسابداري کارگزاري‌ها در پايان شهريور است که عملا اعتبارات را محدود مي‌کند. ارزش دلار هم مي‌تواند در بازار تاثير داشته باشد اما به نظر مي‌رسد که بازار نسبت به برخي اخبار دير و نسبت به اخباري هم زودتر واکنش نشان مي‌دهد يعني اگر قيمت دلار در روزهاي آينده همچنان صعودي باشد ممکن است که اثر جبران کننده آن در بازارها فعال شود.  

اسلامي با اشاره به نقش مهم زيرساختارهاي بازار اظهار داشت: در حال حاضر تعداد زيادي از بازيگران بازار پذيرفته‌اند که بازار در دوران اصلاح است و برخلاف اينکه در روزهاي اول اصلاح، گفته مي‌شد نگران نباشيد و اين جو رواني زودگذر است اما امروز عده‌اي تصميم دارند با همين اعداد از بازار خارج شوند. بنابراين اميد جدي عمومي به افزايش شاخص در کوتاه مدت وجود ندارد و کساني که سه ماه پيش مي‌گفتند شاخص تا 3 ميليون واحد بالا مي‌رود، امروز مي‌گويند در همين اعداد بايد خارج شويم و ممکن است اصلاح و ريزش طولاني‌تري در پيش باشد.

وي تاکيد کرد: اين تصويري است که در عموم از شرايط بازار سرمايه وجود دارد.

اين عضو شوراي عالي بورس با بيان اينکه معتقدم در حال حاضر در بازار سهم‌هاي ارزنده هم وجود دارد و همچنان برخي از سهم‌ها گران هستند، ادامه داد: يکي از دلايل افت سهام برخي از شرکت‌ها قفل شدگي نماد شرکت‌هاي ديگر است چراکه عده‌اي که به نقدينگي نياز دارند و نمي‌توانند نمادهاي مسدود را بفروشند، نقدينگي خود را با فروش ساير نمادها تامين مي‌کنند که اين باعث کاهش قيمت سهام آنها مي‌شود.    

اسلامي در پاسخ به اين سوال که آيا قيمت‌ها در حال حاضر به کف رسيده‌ است، گفت: معتقدم بازار همچنان داراي سهم‌هاي گران و ارزنده است با افت قيمت، سهام برخي از شرکت‌ها ارزنده محسوب مي‌شوند البته تمام اين موضوعات وابسته به شرايط اقنصاد کلان است. اينکه مردم منتظر افزايش نرخ دلار هستند تا بازار برگردد، خبر خوبي نيست. بنابراين مفهوم خبرهاي خوب در اقتصاد معادل خبرهاي خوب در بازار سرمايه نيست و اين ريسک بسيار زياد بازار سرمايه را نشان مي‌دهد.