نقدينگي در چه شرايطي به سمت سيستم بانکي مي‌رود؟

تاریخ انتشار : 1399/07/19

يک کارشناس بازارهاي مالي معتقد است اگر نرخ سود بانکي بالا برود، به طور قطع شاهد بازگشت سرمايه‌ها از بازارهاي موازي به سيستم بانکي خواهيم بود.

يک کارشناس بازارهاي مالي گفت: معنا و دليل افزايش ۳۸درصدي مانده سپرده ها در بازه زماني يکساله منتهي به تيرماه ۹۹ رشد نقدينگي بوده است. باتوجه به اينکه روزانه با بيش از ۲هزار ميليارد تومان ايجاد نقدينگي روبرو هستيم، لاجرم بخش قابل توجهي از آن وارد سيستم بانکي مي شود.

علي صادقين در گفتگو با خبرنگار ايبِنا تصريح کرد: آمارهاي بهار و تابستان بانک مرکزي نيز نشان مي دهد رشد نقدينگي به طور متوسط بالاي ۲۷ درصد بوده که در حال حاضر رقم اين شاخص به دو هزار و ۸۵۰ هزار ميليارد تومان رسيده است.

وي با بيان اينکه بازارها معلول نقدينگي هستند نه علت آن، تاکيد کرد: رشد نقدينگي هيچ ارتباطي به بازارها ندارد، بلکه رشد نقدينگي در اقتصاد از دو کانال پايه پولي يا ضريب فزاينده پول انجام مي شود که به طور قطع هر دو کانال با نظارت بانک مرکزي است؛ بنابراين هيچ بازاري ايجادکننده نقدينگي نيست.

صادقين ادامه داد: اين در حالي است که اگر نرخ سود بانکي بالا برود به طور قطع شاهد بازگشت سرمايه ها از بازارهاي موازي به سيستم بانکي خواهيم بود. اين کارشناس بازارهاي مالي معتقد است: سير سود در بازارهاي موازي يا ترس از نوسانات شديد در آن بازارها باعث شده که پول به سمت بازار پول يا سيستم بانکي بازگردد.

صادقين بازگشت نقدينگي از بورس به سيستم بانکي را اتفاق خوبي ندانست و گفت: صعود و فرود بازار سرمايه به معناي سيگنال رکود  است و باعث کاهش سرعت گردش پول در مشاغل مختلف و همچنين افت شديد بازار سرمايه و نگراني از قهر کردن برخي سهامداران نسبت به وضعيت بازار خواهد شد.

وي افزود: معمولا زماني که نرخ سود بانکي و سياست انقباضي پولي اجرايي مي شود؛ اقتصاد ما از منظر حجم معاملات گردش پول، کسب و کارها و بازار سرمايه خوشايند نيست اما مي توان گفت مي شود تا حدودي تورم و جهش قيمت ها را کنترل کرد، چون اين امر باعث فريز شدن پول در سيستم بانکي مي شود.

اين کارشناس بازارهاي مالي با بيان اينکه فعلا وضعيت بازارهاي موازي به جز مسکن با توجه به نوسانات دلار، انتخابات آمريکا و مبهم بودن نتايج آن دچار صعود و فرودهايي است، اظهار کرد: در شرايط کنوني و با توجه به اينکه احتمال کاهش نرخ ارز براي چند هزار تومان وجود دارد و به دنبال آن مي تواند بازار طلا و خودرو و حتي بازار سرمايه تا حدودي روندي کاهشي به خود بگيرد اما اين متقن نيست. اگر نرخ ارز کاهش يابد و اگر تنظيم بازار به سمت نرخ هاي متعادل تري در بازار ارز برود به جز مسکن مي توانيم يک اصلاح ولو جزئي در بازارهاي ديگر داشته باشيم.

صادقين با توجه به نگراني از نوسانات ناشي از نرخ ارز که باعث مي شود نتوان پيش بيني هاي دقيقي از بازارهاي ديگر داشت، گفت: بهترين راه، نگهداري ريال است و تا فرصت بعدي که ببينيم نتيجه انتخابات چه مي شود و سياست ها به سمت کدام بازار مي چرخد و وضعيت اقتصاد و تمايل ورود نقدينگي به سمت کدام بازار است. آن زمان ترجيح اين است که بخشي از اين پول در قالب سپرده ها باشد، آن هم بيشتر کوتاه مدت تا بلندمدت.

وي ادامه داد: بنابراين يک روند منطقي را شاهد هستيم و در حقيقت بازارهاي موازي بازار پول ايجاب کرده که بخشي از پول به سمت بانک ها برگردد، اما اگر نرخ سود بدون ريسک چه در بازار پول يعني سيستم بانکي و چه از طريق بازار اوراق يعني بازار بدهي اعمال شود روندي که شاهد آن هستيم شدت خواهد گرفت؛ به ويژه اگر آقاي بايدن پيروز انتخابات آمريکا باشد و به دنبال آن به سمت برقراري مجدد روابط بين المللي و برگشت به برجام برويم. در اين زمان نرخ سودها مي تواند بالاتر برود و مانند سال ۹۳ و ۹۴ شاهد ورود پول بيشتري در قالب سپرده ها باشيم.