وزيراقتصاد: ۳.۸ ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي جذب شده است

تاریخ انتشار : 1399/09/02

تهران - ايرنا - وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در ۷ ماهه نخست سال جاري ۳ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار از منابع خارجي براي سرمايه‌گذاري در کشور جذب شده است.

«فرهاد دژپسند» شنبه شب در برنامه تلويزيوني نگاه يک افزود: انتظار داريم که اين سرمايه گذاري ها تا پايان امسال و تا پايان دو سال آينده بتواند در کشور به طور کامل استفاده شود.

وزير امور اقتصادي و دارايي تاکيد کرد: براي جهش توليد بايد انجام کسب و کارها را بسيار تسهيل کنيم تا سرمايه گذاران براي هرگونه سرمايه گذاري در حوزه توليد بيشتر ترغيب شوند.

وي توضيح داد که پيشتر براي ثبت شرکت و بنگاه‌هاي تجاري ۷۳ روز طول مي‌کشيد، اما اکنون مدت آن به ۷۳ ساعت کاهش يافته و در يک اقدام فردي که مدارک آن کامل بود تاسيس شرکت مورد نظراين فرد ۲۰ دقيقه طول کشيد.

دژپسند با بيان اينکه براي مقابله با افزايش قيمت ها دولت و بانک مرکزي به دنبال کنترل نقدينگي هستند، افزود: وزارت دارايي با شيوع بيماري کرونا براي  دريافت ماليات تسهيلاتي در نظر گرفت تا موديان بتوانند با بخشودگي بخشي از جرايم مالياتي، به پرداخت تشويق شوند.

وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد که با مکانيزه شدن نظام مالياتي کشور ميزان ماليات نيز در کشور افزايش يافته و در ۷ ماهه نخست امسال هفت دوازدهم ماليات ۱۰۰ درصد محقق شده است.

وي توضيح داد که در اين نظام مالياتي اگر قرار است  ۱۸۰ هزار ميليارد تومان از موديان وصول شود در هفت ماه ۱۰۵ هزار ميليارد تومان آن واصل شده و اين نشان مي دهد که وصول ماليات طبق برنامه محقق شده است.

وزير امور اقتصاد و دارايي يادآورشد: ما در سال گذشته موفق شديم ۶ هزار ميليارد تومان از محل خصوصي‌سازي درآمد جذب کنيم در حالي که در شش ماهه نخست امسال ميزان آن به ۳۲ هزار ميليارد افزايش يافته و اين کمک بزرگي براي تامين مالي دولت از راه صحيح اقتصادي بوده است.

دژپسند افزود : براي خصوصي‌سازي صحيح طوري برنامه‌ريزي کرده‌ايم که همه فرآيندهاي آن در بورس به صورت شفاف براي همه آحاد مردم قابل دسترسي باشد تا با استفاده از کارت ملي ثروت را در بين مردم توزيع و تامين مالي دولت را به نحو مناسبي انجام دهيم .

وزير امور اقتصادي و دارايي تاکيد کرد: ما براي اينکه فضاي بازار دچار تنش نشود خيلي از خبرها را منعکس نمي کنيم در حالي که در يک دوره مديراني که در بورس سهل‌انگاري کرده‌اند، آنها را جريمه کرديم و يا معاملاتي که سوداگري بود آنها را باطل کرديم.
وي با اشاره به اندازه بازار سرمايه ايران گفت: قطعاً اندازه بازار سرمايه ايران بايد بزرگتر از اين شود و بايد فعالان و سهامداران ما بدانند که دولت برنامه بلند مدتي براي توسعه بازار سرمايه دارد.
وزير امور اقتصادي و دارايي بيان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت هاي خصوصي که جايگاه بازار سرمايه را درک کرده‌اند تا به اين بازار مراجعه کنند به حدود ۲۰۰ شرکت رسيده است و پيشنهاد ما اين است که کسي که وارد بازار سرمايه مي شود بايد متناسب با وضعيت بازار محاسبات عقلاني خود را انجام دهد.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اهميت رشد اقتصاد مقاومتي يادآور شد: از سال ۹۲ که سياست هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شد به اهميت اين سياست‌هاي حمايتي پي برديم که با رويکردهاي عدالت بنياني و درون زايي يک مولفه کامل در اقتصاد ملي ايران شکل گرفت.
دژپسند افزود: در جنگ تحميلي اقتصادي بايد تلاش کنيم بنيان‌هاي اقتصادي کشور تاب آوري بيشتري داشته باشند و اثر اقتصاد مقاومتي در شرايط جنگ تحميلي اقتصادي و شرايط کرونايي که دنيا را به شدت تحت تاثير قرار داده بايد خود را به خوبي نشان دهد.
وزير امور اقتصاد و دارايي تاکيد کرد: با اين حال ما مانع تحقق اهداف دشمنان شديم به طوري که در ۱۳ آبان ۹۷ رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد که تا سه ماه آينده به دنبال تغيير نظام در ايران هستيم، اما از اين سه ماه ۲۴ ماه گذشته است و هيچ اتفاقي نيافتاده است، هرچند که براي مردم مشکلاتي تحميل شده است.
به گفته دژپسند، تلفيق مردم بنياني و دانش بنياني سبب شده تا تجهيزات مورد نياز مقابله با کرونا را که قبلا بايد از خارج وارد مي کرديم هم اکنون به يک صادر کننده اين تجهيزات تبديل شده‌ايم و اين نشان مي‌دهد که در نهضت دانش بنيان ها موفقيت هاي زيادي را کسب کرده ايم.
وي گفت: در خرداد ماه سال جاري عده‌اي گفتند که به علت شدت تحريم ها و بروز بيماري کرونا لطمه بزرگي به اقتصاد ايران وارد خواهد شد و به ناچار بايد بانک مرکزي با انتشار پول مسئول تامين کسري بودجه شود.
دژپسند افزود: خوشبختانه با توجه به افزايش تاب آوري و مردم بنياني در 7 ماهه سال گذشته ۲۷ هزار ميليارد تومان از منابع تنخواه خود استفاده کرديم در حالي که در اين شرايط طي 7 ماه سال جاري با کاهش هزينه ها اين رقم به ۱۲ هزار ميليارد تومان رسيده است و علت آن نيز وصول ماليات هاي هفت دوازدهم است که امسال ۱۰۰ درصد آن محقق شده است.
وي يادآورشد: ما با اصلاح روش‌ها رشد هزينه ها را کنترل کرديم و در اين راستا با روش تامين مالي از طريق مراجعه به مردم ۱۱۸ هزار ميليارد تومان جذب کرديم که ۹۰ هزار ميليارد تومان آن از محل فروش اوراق بوده است.
وي اظهارداشت: در بحث واگذاري سهام با تغيير روش به طرف مردم بنياني رفتيم و با فروش دارايي‌هاي دولت را به آحاد مردم با کارت ملي 5.5 ميليون نفر در اين بحث مشارکت کردند و با خريد سهام توزيع ثروت در کشور به نحو مناسبي شکل گرفت.
دژپسند با اشاره به دلايل تورم در اقتصاد ايران يادآورشد: در اقتصاد ايران در دوره هاي مختلف شاهد تورم بوده ايم که گاهي انتظارات تورمي باعث شده است که هزينه هاي توليد افزايش يابد.
وي گفت: پيش از اين 80 تا ۸۵ درصد کالاهاي وارداتي واسطه‌اي، مواد اوليه و ماشين آلات بوده و اين کالاها متاثر از نرخ ارز بود که به فرآيند توليد منتقل شده هزينه‌هاي تمام شده توليد را افزايش داده و در اين زنجير وقتي توليد به دست مصرف کننده مي‌رسيد قيمت‌ها افزايش پيدا مي کرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي بيان کرد: تمام تلاش دشمن در اين است که ما کالايي صادر نکنيم و يا اگر صادر کرديم نتوانيم منابع آن را وارد کشور کنيم و اين عرضه و تقاضا در قيمت دلار بسيار تاثيرگذار بوده است و متاسفانه عده‌اي نيز سوداگرانه در اين عرصه براي کسب سود و منافع خود تلاش مي‌کنند و اين در افزايش قيمت دلار آثارش را نشان مي دهد.
دژپسند افزود: خوشبختانه صادرکنندگان ما تلاش کردند و در اين مدت ارز خوبي را به کشور وارد کردند و در اين جنگ اقتصادي بسياري از صادرکنندگان و بخش خصوصي بازيکنان اصلي اقتصاد ملي ايران بودند.
وي گفت: با اين حال کساني هم که سوء استفاده کنند بسيار اندک بودند و آنها نيز در حال شناسايي هستند تا با آنها برخورد شود و ما نيز بايد از دلاريزه کردن اقتصاد خود جلوگيري کنيم و اين با حضور شرکت‌هاي دانش‌بنيان که هم اکنون تعداد آن به بيش از ۵ هزار شرکت در کشور رسيده ميسر خواهد بود.

دژپسند تاکيد کرد: در اقتصاد ايران مبناي کار ما اين است به جاي خام‌ فروشي در يک فرآيند توسعه واقعي محصولات خود را با ارزش افزوده بيشتري به کشورهاي مختلف جهان صادر کنيم و شرکت‌هاي دانش بنيان در اين راستا نقش مهمي ايفا مي کنند.