سياست بانک مرکزي شفافيت و سامانه‌محور شدن فرآيند تخصيص ارز است

تاریخ انتشار : 1399/09/03

تهران - ايرنا - بانک مرکزي با اجراي سياست ارز ۴۲۰۰ توماني به طور مستمر و شفاف، اسامي دريافت کنندگان اين نوع ارز را اعلام کرده و به اين سياست خود ادامه مي‌دهد.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، همه اقشار جامعه و نهادهاي ذيربط مي‌توانند با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني بانک مرکزي از اسامي دريافت‌کنندگان ارز مطلع شوند. 

گفتني است، تعيين اين که براي واردات کالا، ارز به چه شخص و شرکتي داده شود، در فرايند تجارت خارجي کشور خارج از چارچوب وظايف بانک مرکزي است و نهادها و وزارتخانه‌هاي تخصصي در اين مورد تصميم‌گيري مي‌کنند.

همچنين بانک مرکزي به منظور شفافيت بيشتر در تخصيص ارز و براي دوري از هر گونه خطاي انساني و مداخلات فراقانوني، فرآيند تخصيص ارز را کاملا سامانه‌محور کرده است. بدين شکل راه هرگونه سفارش پذيري در اين فرايند بسته شده و تخصيص و تامين ارز بر اساس سهميه و اولويت‌گذاري وزارتخانه‌هاي ذيربط انجام مي‌شود.

در پايان بايد به اين موضوع اشاره کرد که سامانه رفع تعهدات ارزي بانک مرکزي، عملکرد دريافت‌کنندگان ارز را رصد مي‌کند و در صورت تخلف، بانک‌هاي عامل مکلف به برخورد قانوني هستند و در بانک مرکزي نيز واردکنندگاني که به تعهدات ارزي خود پايبند نباشند، در فهرست سياه قرار خواهند گرفت و از تخصيص دوباره ارز به آنها جلوگيري مي‌شود.