بازار سرمايه با هدف‌گذاري‌ها پيش نرفت

تاریخ انتشار : 1399/09/04

يک نماينده مجلس گفت: بازار سرمايه متناسب با هدف‌گذاري و انتظاري که از آن مي‌رفت، پيش نمي‌رود.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، با توجه به شرايط کنوني اقتصاد و رکود در برخي از صنايع، تامين مالي يا نقدينگي بنگاه‌هاي اقتصادي و توليدي و پروژه‌هاي نيمه تمام به يکي‌از مهم‌ترين دغدغه‌هاي کشور تبديل شده است. به بياني ديگر همواره چنين بوده که ۸۰ الي ۹۰ درصد از تامين مالي پروژه‌هاي کشور برعهده نظام بانکي بوده، اما به دليل تحريم‌ها و وارد آمدن فشارهاي مختلف، به آن سبب مي‌شود تا از مسير اصلي خود خارج و منحرف شود.

در کنار نظام بانکي داخل کشور يکي از ظرفيت هايي که توانايي کاهش اين بار را دارد، بازار سرمايه است. بازار سرمايه مي‌تواند سهم قابل توجهي از نظام مالي کشور را برعهده گيرد. به خصوص آنکه موفق شده جحم زيادي از نقدينگي را به سمت خود جذب کند، بنابراين توانايي تزريق سرمايه به شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي را دارا است تا سرمايه‌هاي جذب‌شده در راستاي افزايش توليد و بهره‌وري به‌کار گرفته شود.

احسان ارکاني، نماينده مجلس و عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره اينکه بازار سرمايه نتوانسته سهم مناسبي از تامين مالي کشور را بر عهده گيرد، گفت: اظهارنظر فوق که بازار سرمايه سهمي از تامين مالي کشور را متقبل نمي‌شود، درست است و دليل آن هم اينکه بازار سرمايه متناسب با هدف‌گذاري و انتظاري که از آن مي‌رفت، پيش نمي‌رود. يعني بايد به عرضه سهام شرکت‌هاي دولتي تجهيز مي‌شد که اين اتفاق نيفتاد.

وي در ادامه ابراز کرد: استقبال مردم از بورس رونق خيلي خوبي را در بحث بازار سرمايه برجا گذاشت و بسياري از شرکت‌ها جان دوباره گرفتند. تامين سرمايه، نقدينگي و منابع مالي انجام شد و تا جايي که در هفت ماه اول سال جاري به قدري استقبال بالا رفت به ويژه در عرضه اوليه شرکت‌هاي دولتي که ۲۲ هزار ميليارد تومان از چيزي که در بودجه پيش‌بيني شده بود، دولت مازاد درآمد داشته است.

اين نماينده مجلس در اين خصوص يادآور شد: مسئله فوق نشان از آن دارد زماني که بازار سرمايه به درستي مديريت شود، يعني متناسب با استقبال مردم و منابع مورد نياز عرضه صورت گيرد، حتي بيشتر از پيش‌بيني‌ها جلو مي‌رود، اما وقتي برخي مجموعه‌ها دست به فروش سهام زدند و از بازار بورس خارج شدند با سقوط وحشتناکي روبرو شديم، بنابراين مديريت در اين بخش از بازار بسيار مهم است، به طوري که لغزش اندکي مشکلات فراواني به وجود خواهد آورد و بايد اين نکته را مدنظر قرار داد که بورس توان مديريت فراتر از سياست‌هاي پيشنهاد شده را ندارد.  

ارکاني در اين رابطه که ادامه شرايط فوق با توجه به تحريم‌ بانک‌ها اختلال در روند تامين مالي را به وجود نمي‌آورد؟ بيان کرد: اتفاق فوق در شرايط خيلي حاد امکان تحقق دارد زيرا بر فرض در استان خراسان رضوي درصد قابل توجهي از سپرده‌هاي بانکي که بايد در قالب تسهيلات واگذار شود، متاسفانه در پايان هر سال جذب نمي‌شود که يا استقبالي از آنها صورت نمي‌گيرد يا رغبتي براي اعطاي تسهيلات وجود ندارد. به اين معنا چنانچه بپذيريم که به بانک‌ها فشار مي‌آيد، اما آنها هم گاها در وظايف خود کوتاهي به خرج مي‌دهند.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي درباره اولويت‌بندي جهت کمک به بانک‌ها براي کاهش فشارهاي تحريمي اظهارداشت: تسهيلات بايد به درستي بين بنگاه‌هاي اقتصاي و پروژه‌ها تقسيم شود.