چگونه موسسات اعتباري مجوزدار را بشناسيم؟

تاریخ انتشار : 1399/09/08

بانک مرکزي طي اطلاعيه‌اي براي جلوگيري از خدشه‌دار شدن وجهه نظام بانکي و ايجاد رقابت‌هاي ناسالم و همچنين اطلاع مشتريان بانکي، اسامي همه نهادها و موسسات مالي مجاز را اعلام کرد.

به گزارش ايبِنا، بانک مرکزي به تازگي اعلام کرد که هرگونه استفاده از عنوان موسسه اعتباري، تعاوني اعتباري، شرکت واسپاري (ليزينگ)، شرکت صرافي و صندوق قرض الحسنه در تابلو، سربرگ، مکاتبات و ... يا اشتغال به اين امور بدون داشتن مجوز از بانک مرکزي ممنوع است.

يکي از اقداماتي که طي سال‌هاي اخير آثار بسيار مثبتي را در فرايند نظام‌بخشي به بازار پولي داشته است، اقدامات و پيگيري‌هاي مصرانه بانک مرکزي در برچيدن فعاليت موسسات غيرمجاز بوده است. چرا که حضور پُررنگ و گسترش فعاليت موسسات اعتباري غيرمجاز از يک دهه گذشته، منشاء مخاطرات و آسيب‌هاي جدي به بازار پول به خصوص در اصلاح نرخ‌هاي سود بانکي و همچنين ثبات نظام اقتصادي کشور بوده و عملکرد آنها با اهداف کلي سياست هاي اقتصاد مقاومتي نيز در تضاد قرار داشته است.  

نگاه به تاريخچه و عملکرد موسسات اعتباري غيرمجاز به خوبي نشان مي‌دهد که اين موسسات علاوه بر ايجاد بي‌ثباتي در نظام مالي کشور، شرايط را براي بروز فعاليت‌هاي سوداگرانه و سفته بازي در بازارهاي طلا و ارز فراهم ساخته‌اند؛ در حالي که اقتصاد مقاومتي بيش از هر چيز به دنبال تقويت ثبات و آرامش اقتصاد در مواجهه با شوک‌هاي برون زا است.

بنابراين براي جلوگيري از خدشه‌دار شدن وجهه بانک مرکزي در نزد افکار عمومي و جلوگيري از بروز رقابت ناسالم بر سر پرداخت نرخ‌هاي سود بالاتر و افزايش احتمال ورشکستگي به دليل ناتواني در پرداخت سود توسط موسسات اعتباري و احتمال بروز اختلال در ساير بازارها (مانند مسکن، طلا، ارز و غيره) بايد جلوي اين موسسات با قاطعيت گرفته مي‌شد.

به کدام موسسات مالي و اعتباري اعتماد کنيم؟

از اينرو، به دليل تلاش موسسات اعتباري غيرمجاز براي کسب سود بالاتر و تامين سود پرداختي به سپرده‌گذاران و نظاير اين اقدامات که امنيت اقتصادي و رواني سرمايه‌گذاران را تهديد مي‌کرد، بانک مرکزي در راستاي شفاف‌سازي و اطلاع‌رساني صحيح، فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباري و ساير نهادهايي که مجوز تاسيس و فعاليت آنها توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران صادر و تحت نظارت قرار گرفته‌، اعلام کرده که ليست تمامي اين موسسات مجاز پولي و بانکي اعم از بانک‌ها و موسسات اعتباري، شعبات و باجه‌هاي هر يک از بانک‌ها و موسسات، شرکت‌هاي واسپاري (ليزينگ)، صرافي‌ها، تعاوني‌هاي اعتباري و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه به تفکيک ارائه شده است.

در اين اطلاعيه اسامي ۳۹ مورد بانک و موسسه اعتباري و ۲۲ هزار و ۸۸۸ مورد شعبه و باجه بانک، ۴۱ شرکت واسپاري (ليزينگ)، ۷۰۲ صرافي، ۱۸۴ تعاوني اعتبار و ۲۱ عنوان صندوق قرض الحسنه به رسميت شناخته شده آمده است که اسامي آنها در سايت بانک مرکزي به نشاني www.cbi.ir قابل مشاهده براي عموم است.

طبق اين اطلاعيه، هرگونه فعاليت ديگري که نام آنها در فهرست قرار ندارد، داراي مجوز از اين بانک نبوده و مسئوليت ناشي از عملکرد ناصحيح آنها مستقيماً متوجه کساني مي‌شود که به اين موسسات مراجعه داشته‌اند.

به نظر مي‌رسد اين اطلاعيه به نوعي اتمام حجت با موسسات مالي از يک سو و شهروندان از سوي ديگر است. حالا با اعلام اين اسامي دست قانون باز است که به صراحت و با سخت گيري با هرگونه موسسه و نهاد مالي که با عناوين مختلف اقدام به جذب سپرده شهروندان در جهت منافع نامعلوم مي‌کند، برخورد قاطع داشته باشد.

از سوي ديگر شهروندان نيز مي‌توانند با مراجعه به اين سامانه همه اطلاعات لازم در مورد موسسات اعتباري و شعب مختلف بانکي را قبل از اقدام براي سپرده‌گذاري، شناسايي کنند و سره را از ناسره تشخيص دهند.