ناترازي در شبکه بانکي يک چالش مزمن است

تاریخ انتشار : 1399/09/11

استاد اقتصاد دانشگاه معتقد است بايد هرچه سريع‌تر مسئولان بانکي و اقتصادي بتوانند چاره و راه حلي براي حل مشکل ناترازي بانک‌ها پيدا کنند.

به گزارش ايبِنا؛ موضوع ناترازي برخي بانک‌هاي کشور در سال‌هاي اخير به يکي از چالش‌هاي اساسي و مهم سياست گذاران پولي و ارزي کشور تبديل شده است. در اين راستا؛ دکتر همتي رئيس کل بانک مرکزي همواره در جلسات متعدد با مديران شبکه بانکي کشور بر رفع ناترازي بانک‌هاي کشور، تاکيد ويژه داشته است.

وي اخيراً نيز در يادداشتي اينستاگرامي بر اجراي سياست‌هاي احتياطي کلان براي جلوگيري از ناترازي سيستم بانکي و اثر آن بر متغيرهاي پولي و تورم که در دستور کار بانک مرکزي قرار دارد، تاکيد کرد.

دکتر همتي همچنين در خصوص آثار منفي ناترازي بانک ها بر اقتصاد کشور، در جلسه دوره اي با مديران عامل بانک ها و موسسات اعتباري کشور تاکيد کرد: نرخ‌هاي بالا در بازار بين بانکي عمدتاً ناشي از ناترازي برخي بانک‌ها است. وي اين موضوع را براي نظام بانکي مناسب ندانست.

نگاه کارشناسي رئيس کل بانک مرکزي به موضوع ناترازي بانک‌ها در حالي است که حدود يک ماه قبل نيز  شوراي پول و اعتبار در جلسه اي به رياست دکتر همتي پيشنهاد بانک مرکزي مبني بر اعمال سياست احتياطي کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکي را به شرح زير تصويب کرد:

الف: بانک مرکزي به منظور اعمال مديريت و نظارت بر ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غير بانکي، سياست کنترل مقداري ترازنامه را با اولويت ساير دارايي‌ها و دارايي‌هاي خارجي در کنار ساير سياست‌هاي نظارتي مدنظر قرار ‌دهد.

ب: سياست کنترل مقداري ترازنامه شامل اعمال محدوديت در وجه نقد، سپرده‌ها نزد بانک مرکزي، اوراق بدهي دولتي، تعهدات مشتريان بابت گواهي اعتبار مولد و اعتبارات پيشران زنجيره توليد نمي‌شود.

ج: بانک مرکزي مي‌تواند رشد ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غير بانکي را بر حسب وضعيت مالي و نوع مأموريت آن‌ها تعديل کند، به گونه‌اي که براي بانک‌هاي با وضعيت مالي نامناسب محدوديت بيشتري و براي بانک‌هاي با وضعيت مالي مناسب‌تر، محدوديت کمتري اعمال کند.

اهميت و تأثير معنادار رفع ناترازي بانک‌هاي کشور موضوعي است که علاوه بر عالي‌ترين مقام بانکي کشور، توجه بسياري از کارشناسان اقتصادي و بانکي را نيز به خود جلب کرده است.

در اين باره، دکتر کامران ندري استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با خبرنگار ايبِنا اظهار داشت: بحث ناترازي بانک‌ها بسيار مهم است و اين چالش تنها براي امروز نظام بانکي نيست. اين ناترازي در شبکه بانکي ما يک بحث و چالش مزمن است. بانک مرکزي بايستي بر روي بانک‌هاي ناسالم دقت و توجه ويژه اي داشته باشد تا به بيراهه نروند و ناترازي آن‌ها رفع شود.

اين کارشناس اقتصادي به اشاره به هدف گذاري بانک مرکزي براي مقابله با ناترازي بانک‌هاي کشور اظهار داشت: هر وقت به موضوع ناترازي بانک‌ها بپردازند خوب و اثرگذار است. وي افزود: بايد هرچه سريع‌تر مسئولان بانکي و اقتصادي بتوانند چاره و راه حلي براي مشکل ناترازي بانک‌ها پيدا کنند؛ شکي نيست که به اقتصاد کشور کمک شاياني خواهد شد.

ندري در ادامه با اشاره آثار مثبت مقابله با ناتر ازي بانک‌ها بر نظام بانکي و اقتصادي کشور اظهار داشت: منتهي اين موضوع همانند اصلاح نظام مالياتي، در اين سال‌ها با کُندي پيش رفته و کار بسيار سخت و دشواري است. فقط مي‌توانم براي مسئولان بانک مرکزي در اين مسير سخت و دشوار، آرزوي موفقيت داشته باشم تا بتوانند به اهداف مورد نظر دست يابند تا در نهايت شاهد آثار مثبت آن باشيم. اما دشواري اين مسير باعث نمي‌شود که از آن چشم پوشي شود، زيرا مطرح شدن رفع ناترازي بانک‌ها، حرف درست و کارشناسي شده اي است و بايد اين ناترازي ها رفع شود، منتهي به اين سادگي‌ها نيست و کار سختي است.

  •