هيچ پولي از بانک مرکزي استقراض نمي‌کنيم

تاریخ انتشار : 1399/09/15

معاون رئيس‌جمهور درباره کسري بودجه گفت: آنچه درباره کسري بودجه نگران کننده است، استقراض از بانک مرکزي است اما در بودجه ارائه شده هيچ پولي از بانک مرکزي استقراض نمي‌کنيم.

به گزارش ايلنا، محمدباقر نوبخت در برنامه تيتر امشب شبکه خبر با موضوع جزئيات لايحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ساختار بودجه دو سال است که تغيير کرده است. بعد از مجلس يازدهم کل برنامه اصلاح ساختار را تقديم مجلس کرديم اگر در جايي مجلس احساس مي‌کند که جاي کار دارد ما هم کمک خواهيم کرد.

وي با بيان اينکه مجلس فرصت دارد درباره بودجه ارائه شده اصلاحاتي انجام دهد، اما هر چي نياز بود ما در بودجه در نظر گرفتيم، گفت: بودجه ۸۴۱ ميلياردي با ۱۷ جلد پيوست و کتاب به مجلس ارائه شده که کاملاً با سال گذشته متفاوت است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: همه اعداد ارقام بودجه شفاف است و اين در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. روز شنبه نيز خبرنگاران مي‌توانند در محل سازمان برنامه هر سوال يا نقد و پيشنهادي مطرح است بيان کنند.

نوبخت گفت: روز شنبه با رعايت پروتکل‌ها نشست خبرنگاري داريم و همه مي‌توانند درباره بودجه سوال و جواب شفاف دريافت کنند.

معاون رئيس‌جمهور افزود: بودجه در قانون، يک ساله و هدف رسيدن به برنامه با برآورد کردن منابع مالي است. کل بودجه ۸۴۱ ميليارد تومان است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: ۲۳ درصد بودجه ما به نفت وابسته است. در بخش منابع عمومي دولت، آنچه مهم است درآمدهاي نفتي و درآمدهاي مالياتي است. در لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمدهاي نفتي که با عنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده‌هاي نفتي از آن ياد شده به ۱۹۹.۲ هزار ميليارد تومان رسيده است. در سال‌هاي گذشته بيش از ۵۰ درصد بودجه به نفت متکي بود که امسال اين به ۲۳ درصد رسيده است. ۱۵۰ هزار ميليارد تومان هم اوراق در نظر گرفته شده است.

معاون رئيس‌جمهور افزود: ۴۱۹ کيلومتر راه آهن خط دوم فقط افتتاح در نظر گرفته شده است. بزرگترين تونل همين امسال به بهره برداري مي‌رسد. ۸۰ هزار واحد مسکوني محرومين امسال تحويل داده مي‌شود. خطوط شهري حدود ۱۰۳ کيلومتر، ۱۱ طرح آبرساني شهري داريم که همه آن‌ها در بودجه لحاظ شده است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه ۱۶ هزار ميليارد براي رفع فقر در نظر گرفته شده است افزود: افزايش يارانه معيشتي در بودجه در نظر گرفته شده است. همه کارکنان دولت حقوقشان ۲۵ درصد اضافه مي‌شود. افزايش ضريب حقوق گروه‌هاي مختلف حقوق بگير در دستگاه‌هاي اجرايي و همچنين نيروهاي مسلح به ميزان ۲۵ درصد است؛ بنابراين ميزان افزايش حقوق سال آينده ۲۵ درصد خواهد بود. براي کادر درمان بودجه‌هايي در نظر گرفته شده است. حتي سربازان حقوقي که مي‌گرفتند در اين بودجه دو برابر شده است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: يارانه ۴۵ هزار توماني در سال ۱۴۰۰ نيز پرداخت مي‌شود. دلار ۴۲۰۰ توماني براي تأمين کالاهاي اساسي در نظر گرفته شده، اما چنانچه شرايط طوري باشد که اين ارز حذف شود، يارانه‌ها ۲ تا ۳ برابر مي‌شود.

نوبخت گفت: دولت پيشنهاد دهنده بودجه است و مهر نهايي را مجلس بر بودجه مي‌زند و نمايندگان هر جا که لازم باشد مي‌توانند تغيير دهند.

معاون رئيس‌جمهور درباره کسري بودجه هم افزود: آنچه درباره کسري بودجه نگران کننده است؛ استقراض از بانک مرکزي است و در بودجه ارائه شده هيچ پولي از بانک مرکزي استقراض نمي‌کنيم.

وي درباره برخي حواشي درباره بودجه و ارائه آن گفت: نبايد حواشي‌ها ما را گرفتار خود کند و ما مجبور باشيم در رسانه جواب آن را بدهيم که اين خوشايند نيست.