اجازه خروج سرمايه از کشور را نمي‌دهم

تاریخ انتشار : 1399/09/18

رييس کل بانک مرکزي با اعلام اينکه پيش‌بيني مي‌کنيم که در يکساله منتهي به خرداد ۱۴۰۰ بتوانيم به تورم ۲۲ تا ۲۴ درصدي نزديک شويم، افزود: اجازه خروج سرمايه و واردات کالاهايي که در اولويت نباشد را نمي‌دهم.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، دکتر عبدالناصر همتي در برنامه گفتگوي ويژه خبري درباره احتمال دستيابي به هدفگذاري تورمي انجام شده اظهار داشت: بانک مرکزي هدف‌گذاري تورمي را براساس يکسري از متغيرها انجام داده و زماني که اين هدفگذاري انجام شد، نرخ دلار نيمايي ۱۷ هزار تومان بود، با اين حال هنوز پيش‌بيني مي‌کنيم که در يکساله منتهي به خرداد ۱۴۰۰ که پايان دوره يکساله هدفگذاري خواهد بود، بتوانيم به تورم ۲۲ تا ۲۴ درصدي نزديک شويم.

وي افزود: با روندي که بازار ارز در پيش گرفته و با اقداماتي که انجام شده و اتفاقاتي که در رشد اقتصادي و تجارت خارجي در حال صورت گرفتن است، از اين پيچ گذر خواهيم کرد.

رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: هدف اصلي ترامپ فروپاشي نظام اقتصادي ايران بود که به نتيجه نرسيد و اکنون زمان به نتيجه رسيدن مقاومت مردم ايران است و متغيرهاي اقتصادي نشان مي‌دهند که روزها و ماه‌هاي بهتري را در پيش رو خواهيم داشت.

همتي درباره اخباري که از رسوب کالاهاي اساسي در گمرک منتشر مي‌شود، گفت: موضوع اينگونه که در رسانه‌ها مطرح مي‌شود نيست و ماهانه ۳ ميليون تن کالا و از ابتداي سال، ۲۳ ميليون کالا از گمرک تخليه شده است و اين جريان ادامه دارد.

رييس کل بانک مرکزي تصريح کرد: کساني که فکر مي‌کردند دولت قصد حذف ارز ۴۲۰۰ توماني را دارد جوسازي کردند و به بخشي از اهداف خود نيز رسيدند. اين افراد کالاهاي اساسي را اضافه‌تر از ميزان برنامه‌ريزي شده وارد کرده‌اند.

وي يادآور شد: بانک مرکزي براي سال ۹۹ معادل ۸ ميليارد دلار تعهد تامين ارز داشته که از اين ميزان ۵.۵ ميليارد دلار براي کالاهاي اساسي و ۲.۵ ميليارد دلار براي دارو بوده است.

همتي با تاکيد بر اينکه با توجه به محدوديت‌هاي ارزي پيش آمده براي کشور تامين ارز بيش از ميزان برنامه‌ريزي شده امکان‌پذير نيست، يادآور شد: تاکنون که ۹ ماه از سال گذشته بانک مرکزي از ۸ ميليارد دلار تعهد خود ۷ ميليارد دلار را تامين کرده است.

وي با بيان اينکه علت کمبود کالاهاي اساسي و افزايش قيمت آنها تنها ترخيص کالاها و تامين ارز نيست، افزود: در نظام توزيع مشکل داريم و همچنين در بخش‌هاي اجرايي مشکلاتي وجود دارد که مسئولان مربوطه تلاش مي‌کنند اين مشکلات را رفع کنند.

رييس کل بانک مرکزي ادامه داد: بسياري از کالاهاي اساسي با دلار ۴۲۰۰ توماني وارد شده اما افزايش قيمت‌هاي زيادي در بازار داشته است. براي مثال کنجاله با ارز دولتي وارد شده و بايد پرسيد اکنون چرا در بازار با اين قيمت‌ها به فروش مي‌رسد؟

وي درباره واردات اعتباري نيز گفت: بانک مرکزي اعلام کرده که با واردات اعتباري موافق است به شرط اينکه به محض موافقت بانک مرکزي کالا را وارد کشور کنند، اما واردکنندگان به جز دو شرکت که رقم بالايي هم نبوده است، به ما اعلام نکرده‌اند.

رييس کل بانک مرکزي اظهار کرد: وقتي تضمين در خصوص ارز داده مي‌شود بايد به طور قطع وارد کشور شود و بانک مرکزي مخالفتي ندارد. از چند شرکت حدود ۵۰۰ ميليون يورو اعتباري قبول و سريع هم تاييديه را صادر کرديم.

همتي افزود: بانک مرکزي در حال حاضر وظايف بسيار مهم تري دارد که فشار سنگيني را نيز متحمل مي‌شود. بر همين اساس درخواست ما از ديگر بخش‌ها اين است که کمک کنند. ما در خدمت تاجران و فعالان اقتصادي هستيم، اما آنها هم شرايط ما را درک کنند. در حال حاضر مشکل کشور ريال و ارز است اما مدام گفته مي‌شود که بانک مرکزي ريال و ارز تخصيص نمي‌دهد. بانک مرکزي از کجا بياورد، بايد چاپ کند؟

وي با اشاره به واردات بدون انتقال ارز اظهار کرد: با اين روش مخالف هستيم اما به هر حال اجازه آن داده شده است که البته بايد منشاء ارز به طور شفاف مشخص باشد. نکته مهم ديگر اين است که واردات در مقابل صادرات با واردات بدون انتقال ارز بسيار متفاوت است.

به گفته رييس کل بانک مرکزي، مشکل رسوب کالاها در گمرک واردات بدون انتقال ارز نيست و در اينباره اطلاعات درستي ارائه نمي‌شود. در اينباره ما بيش از يک ميليارد دلار تاييديه صادر کرديم اما کالايي از گمرک خارج نشد، چرا که برخي افراد کالاها را با تصور اينکه ارز گران مي‌شود نگه داشتند، اما به هر حال بازار کنترل شد و نرخ ارز کاهش يافت.

همتي تاکيد کرد: درباره ارتباط ثبت سفارش با بانک مرکزي وزارت صمت بايد برآوردي از درآمدهاي ارزي داشته باشد تا ثبت سفارش را متناسب با آن انجام دهند و مديريت کنند. تقاضا بايد کنترل شود.

رييس کل بانک مرکزي همچنين از صادرات ۲۶.۵ ميليارد دلاري و واردات ۲۵ ميليارد دلاري از ابتداي سال تاکنون خبر داد و گفت: خوشبختانه وضعيت تجارت از ابتداي سال بهتر شده و با تراز تجاري مثبت روبرو هستيم و اين در حالي است که تراز تجاري تا يکي دوماه پيش منفي بود و اين امر نشان از روان شدن تجارت دارد.

وي افزود: در حال حاضر عرضه ارز در سامانه نيما بسيار مطلوب است. روزانه بين ۱۷۰ تا ۱۸۰ و گاهي ۲۰۰ ميليون دلار در سامانه نيما عرضه مي‌شود که ميانگين نرخ اين ارز هم امروز ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان است که روند کاهشي دارد. چرا که انتطارات تورمي کاهشي است.

همتي ادامه داد: بانک مرکزي در دو سال و نيم گذشته تحت شديد ترين تحريم ها اجازه نداد براي تامين کالاهاي اساسي و دارو مشکلي ايجاد شود. ممکن است يکي دو کالا با مشکلاتي مواجه شده باشد که دلايل ديگري دارد و نمي‌خواهم وارد جزييات دلايل آن شوم. وقتي در جامعه اعلام مي‌شود که ارز ۴۲۰۰ توماني حذف خواهد شد طبيعتا شوکي به بازار وارد مي‌شود و اين سيگنال را مي‌دهد که هر کسي کالا دارد نفروشد.

رييس کل بانک مرکزي گفت: همه دستورات رييس جمهوري را دقيق و بدون دلخوري اجرا خواهيم کرد. واردات بدون انتقال ارز تا ۹۹.۰۸.۱۰ است و بعد از آن براساس ضوابط بانک مرکزي عمل شود. رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: من اجازه خروج سرمايه از کشور و واردات کالاهايي که ممکن است در اواويت کشور نباشد را نمي‌دهم.

وي تاکيد کرد: دوره ما جزو سخت‌ترين دوره هاي تاريخ انقلاب اسلامي است و اينطور نيست که برخي مي‌گويند در اين دوره بيشترين رشد نقدينگي را داشتيم. همتي با اشاره به روند نقدينگي در ۲۰ سال گذشته اظهار کرد: از مهر سال ۷۹ تا مهر سال ۹۹ رشد نقطه به نقطه در اين سالها را بررسي کرديم که بر اين اساس نمودار مورد بررسي ۳ قله دارد؛ نقدينگي ۳۹.۴ درصدي سال ۸۵، نقدينگي ۳۸.۸ درصدي سال ۹۲ و نقدينگي ۳۷.۲ درصدي در سال ۹۹ که ميانگين رشد نقدينگي نيز ۲۷.۷ درصد است و انحرافاتي که در نمودار وجود دارد ناشي از اتفاقاتي است که به اقتصاد تحميل شده است. ضمن اينکه بايد شرايط ارزي امسال و سال گذشته و فشارها را نيز در نظر بگيريد.

همتي ادامه داد: در مورد ديگر ۳ دولت بررسي شده که البته نگاه سياسي نبايد به اين موضوع داشت چرا که مقايسه دولت‌ها نيست. از مرداد ۷۶ تا مهر ۸۳ حدود ۸۰ درصد رشد نقدينگي داشته ايم. از مرداد ۸۴ تا مهر ۹۱ حدود ۸۱ درصد رشد نقدينگي و مرداد ۹۲ تا مهر ۹۹ حدود ۸۳ درصد رشد نقدينگي بوده است. در تمام اين دوره ها رشد نقدينگي به يک ميزان بوده است؛ بنابراين نقدينگي يک مشکل ساختاري در کشور است و مربوط به دوره ما نيست.

رهبر معظم انقلاب کمک بسيار بزرگي به بانک مرکزي دارند و حمايت‌هاي خوبي از ما دارند. ايشان فرمودند در صورت کسري بودجه اولويت با اوراق و فروش سهام است و براي انتشار اسکناس نبايد سراغ بانک مرکزي رفت. برهمين اساس ما امسال توانستيم خوشبختانه با مقاومتي که داشتيم رشد پايه پولي ۱۳ درصدي را ثبت کنيم. انتظارات تورمي کاهش پيدا کرده و پيش بيني مي‌ شود نرخ تورم نيز کاهش يابد. وي رشد نقدينگي را از ابتداي امسال تاکنون ۲۲ درصد اعلام کرد.

رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: فروش سهام يا اوراق هر کدام براي دولت امکان‌پذير بود بايد انجام شود و براي انتشار اسکناس نبايد سراغ بانک مرکزي برود، چيزي بود که امسال با کمک دوستان و مقاومتي که به خرج داديم، موفق شديم از اول سال رشد پايه پولي را ۱۳ درصد کنيم.

همتي درباره تورم ۳۰ درصدي گفت: تورم بيشتر جهش است و در واقع فشار هزينه ناشي از رشد قيمت ارز است. قيمت ارز هم زياد بالا رفت که نقدينگي در واقع تقاضاي مربوط به آن را ايجاد مي‌کند. وقتي انتظارات تورمي در کشور به خاطر رشد بر فرض ارز يا به هر دليل هزينه‌ها که اول سال به وجود آمد که کرونا هم يکي از آنها بود، افت توليد را سبب شد. توليد که افت کند، نرخ ارز بالا مي‌رود و کاهش ارزي خواهيم داشت و تمام اينها به توليد لطمه مي‌زند. از طرف ديگر سبب مي‌شود قيمت دارايي ها به خاطر انتظارات تورمي افزايش پيدا کند، انتظارات تورمي بلاي تمام اين موارد است. چرا پيش‌بيني مي‌کنم به تدريج افت خواهد کرد، براي اينکه انتظارات تورمي کاهش پيدا کرده است. چرا قيمت اتومبيل پايين مي‌آيد؟ چرا ارز به سمت پايين مي‌آيد؟ چه اتفاقي افتاده است؟ انتظارات تورمي کاهش پيدا کرده است.

وي درباره رشد نقدنيگي اظهار داشت: رشد نقدينگي از ابتدا سال تا الان ۲۲ درصد بوده است. اشاره قبلي من يعني ۳۷ درصد نقطه به نقطه مهر تا مهر بود. امسال کسري بودجه از طريق فشار به بانکي مرکزي تامين نشده است. امسال تنها يک مورد بود که به بودجه ارتباط ندارد و مربوط به کرونا مي‌شود. در واقع يک ميليارد يورو مجوزي که از صندوق  داده شد، مربوط به همين مسئله بود. 

همتي در اين خصوص چنين توضيح داد: دوستان وزارت بهداشت فشار مي‌آورند و از نظر ما هم تامين آن مشکلي نيست، ولي در بودجه مورد اشاره قرار نگرفته، اما دوستان اين يک ميليارد دلار را با سرعت مي‌خواهند. البته آنان هم حق دارند، نياز جدي وجود دارد، اين را قبول داريم، ولي از آن طرف مطرح نکنند که چرا نقدينگي در حال رشد است. از ابتداي سال تا حالا  بابت تبديل يوروها که تقريبا بالاي ۷۰۰ ميليون يورو آن را تبديل کرديم، حدود  ۱۶ هزار ميليارد پرداخت شده که از اين ۱۲ و نيم درصد رشد پايه پولي ۵ واحد درصد آن به اين مسئله مربوط مي‌شود.

رييس کل بانک مرکزي اظهار داشت: زماني ارز در دسترس نيست، بايد پول به چاپ برسد. در اين خصوص مقاومت به خرج مي‌دهم، ناراحت نشوند زيرا مسئول ارزش پول ملي هستم، بايد اين کار را انجام دهم، فحش ندهند و بگويند همتي پول نمي‌دهد.

وي در خصوص بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي تاکيد کرد: بدهي بانک‌ها کاهش پيدا کرده است. به دليل مسئوليت‌ام بايد بازار سرمايه را هم در نظر داشته باشم، در مقطعي تاکيد کرده بودم بانک‌ها به کارگزاري‌ها وام ندهند، اما در ارائه اين وام سختگيري صورت نگرفت و علت آن هم اين بود که به بورس لطمه مي‌خورد و ميزان وامي که به کارگزاري‌ها دادند رقم بسيار قابل توجهي بود. شرايط به شکلي است که رييس بانک مرکزي را در جايي قرار مي‌دهند که نه تنها ارز به آن تحويل نمي‌دهند، تقاضاي ارز هم دارند. پول نو هم مي‌خواهند، از آن طرف استثناهايي را براي دريافت معرفي مي‌کنند، بورس هم بايد کمک کند که البته اين وظيفه بانک مرکزي است تا به حالا هم چنين بوده است و فعالان بازار سرمايه مطمئن باشند بانک مرکزي هر اندازه توان داشته باشد از اين کمک دريغ نخواهد کرد، ولي بانک مرکزي هم منوط به يکسري درآمد است. در شرايط بسيار سخت اکنون سه واحد درصد اضافه مي‌شود، مطرح مي‌کنند که بانک مرکزي موفق به کنترل نشده است. شرايط بانک مرکزي را هم ببينند، ايده‌آل نيست.

همتي درباره تحقق منابع لايحه بودجه ۱۴۰۰ تصريح کرد: پيش فروش نفت و اوراق براي تحقق منابع لايحه بودجه پيش‌بيني شده است. البته مسئول بودجه نيستم، انشاالله کسري هم پيش نمي‌آيد و مقاومت مي‌کنيم، دوستان هم مراعات حال ما را دارند. در بودجه دخل و خرجي است که چنانچه مي‌توانند از خرج کم کنند. شخصا به سال آينده کشور بسيار خوشبين هستم. رشد کارگاه‌هاي صنعتي آمارهاي مقدماتي نسبت به سه ماهه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته و نسبت به رشد غير نفتي کشور بسيار خوشبين هستم. بايد تلاش کنيم و امکان فروش سهام دولت را داشته باشيم، مولد سازي دارايي دولت را داشته باشيم. اوراق هم مشکل ندارد. برنامه ششم پيش بيني کرده ۴۰ درصد GDP مي‌توانند اوراق منتشر کنند.

وي در خصوص خريد اراق توسط بانک ها توضيح داد: بانک ها نبايد خريد کنند، مردم اين اوراق را خريداري مي‌کنند. نرخ را مناسب بگذارند، مردم مشتاق خريد آن خواهند بود. اوراق هاي پيش بيني شده را تا پايان سال هم بفروشند، ۳۸ درصد GDP  مي شود، در حالي که قانون برنامه ششم مطرح کرده در شرايط خاص تا ۵۰ درصد هم امکان پيشروي دارد. کشوري که پشت سرش نفت عظيمي وجود دارد از اين بدهي ها نبايد نگران باشد.

همتي در ادامه افزود: نظام يکپارچه است، دولت ها نبايد مشکلات را به گردن هم بياندازند. بايد فکر نظام و اداره کشور باشيم. دولت فعلي هم يکسري پروژه ها را براي دولت بعدي افتتاح مي‌کند، دولت بعدي هم براي دولت بعدي اين کار را انجام مي‌دهد.

وي در ادامه درباره قانون جديد چک گفت: قانون جديد چک حدود يک سال و نيم پيش در مجلس تصويب شد و اجراي آن ۲۲ آذر ماه امسال آغاز مي شود. ۷۰ درصد کارهايي که بايد انجام مي‌شد، صورت گرفته، ولي يک بخش آن سامانه نياز دارد که براساس آن مردمي که از اين پس درصددند چک بنويسند بايد ابتدا وارد اين سامانه شوند، شماره چک و مبلغ مورد نظر را در آنجا درج کنند، کسي هم که مي‌خواهد اين چک را دريافت کند بايد حتما در سامانه آن را به لحاظ اعتبار مورد بررسي قرار دهد. سامانه فوق را بانک مرکزي آماده کرده و از آخر اين ماه هر کسي که بخواهد چک صادر و دريافت کند، مي‌تواند از سامانه آن را پيگري کند از اپليکشين‌هايي که در تلفن‌هاي همراه وجود دارد، آيکوني تحت عنوان صدور چک يا سامانه صياد وجود دارد، ولي اين موضوع پس از ابلاغ در شوراي پول و اعتبار هفته گذشته به طور جدي مورد بحث قرار گرفت و تصميم گرفته شد که از آقاي رييس جمهور خواهش کنيم شنبه در ستاد ملي به خاطر شرايط کرونايي اجازه دهند تدريجي و اختياري باشد.

در بخشي از اين گفتگو دکتر همتي در پاسخ به اين سوال که برخي بانک‌ها هيچ نسخه‌اي از جدول بازپرداخت اقساط و وام را به مشتريان ارائه نمي‌دهند، اظهار کرد: من اصلا با اين رويه موافق نيستم و خوشبختانه هفته گذشته در هيات عامل بانک مرکزي مجدداً براي ابلاغ تصويب شد که بانک‌ها ملزم به ارائه قرارداد تسهيلات به مشتريان خود هستند. لذا اگر مردم در قراردادهاي بانکي با مشکل مواجه شدند مي‌توانند با سامانه ارتباطات مردمي بانک مرکزي تماس بگيرند و ما با هر بانکي که طبق مقررات اقدام نکرد، برخورد مي‌کنيم.

وي با اشاره به برخي قراردادهاي مشارکت از جمله ربح مرکب (بهره بر سود) افزود: با توجه به بخشنامه جديدي که رييس قوه قضائيه ابلاغ کرده‌اند خيلي از اين مسائل حل شده است و هماهنگي خوبي بين دادگاه‌ها و بانک مرکزي به عنوان مرجع رسمي رسيدگي به اين قواعد شکل گرفته است. همچنين ما از اول سال ابلاغ کرده‌ايم که در اين قراردادها، بايد محاسبات بر مبناي عقود شرعي باشد و در غير اين صورت قرارداد باطل است.

رييس کل بانک مرکزي افزود: اگر مردم از اين قراردادها نيز شکايتي دارند مي‌توانند به سامانه ارتباطات مردمي بانک مرکزي ارجاع دهند و ما با بررسي پرونده اگر تخلفي ببينيم آن را برگشت مي‌زنيم لذا بانک‌ها احساس زرنگي نکنند.

همتي در بخش ديگري از سخنان خود درباره عمليات بازار باز و کنترل نرخ تورم يادآور شد: شرايط آرماني و ايده‌آلي با شرايطي که الان داريم متفاوت است. اگر همه مشکل ما تورم ناشي از نقدينگي بود سياست‌ها و ملزومات مشخصي را مي‌خواست. اما اکنون با تورمي روبرو هستيم که ناشي از شوک عرضه است که براي مديريت آن و مديريت تقاضا تدابير خاصي لازم است.

وي با بيان اينکه همزمان با مشکل تورم ما مشکلات ديگري هم داريم، تصريح کرد: اولاً، در حال حاضر با مشکل ناترازي بانک‌ها مواجه هستيم که اگر نرخ سود را بالا ببريم ناترازي بانک‌ها بيشتر خواهد شد. دوماً بايد از بازار سرمايه مراقبت کنيم چرا که در شرايط امروز براي توسعه اقتصاد ما مهم است.

همتي مورد سوم را منوط به خروج از رکود دانست و گفت: براي تسهيلاتي که بايد در سال جديد ارائه کنيم ابتدا بايد از رکود خارج شويم. چرا که نمي‌توانيم در شرايط رکود، نرخ سود را خيلي بالا ببريم.

رييس کل بانک مرکزي تصريح کرد: بنابراين، ما اين را درک مي‌کنيم که مسئله کنترل تورم مهم است، اما شرايط اقتصاد کشور ما، ما را مجبور کرده است که يک سياست بينابيني را به اجرا بگذاريم. در حين حال، ما سياست عمليات بازار باز را کماکان در دستور کار داريم و در داخل همان دامنه، دامنه نرخ سود بين‌ بانکي را بين ۱۰ تا ۲۲ درصد نگه داشته‌ايم و ممکن است پايين‌تر هم بيايد.

وي خاطرنشان کرد: زماني که نرخ سود بين بانکي به ۸ درصد بود، يک استثنا بود چرا که دلايل متعددي داشت که يکي از آن شوک ناشي از شيوع کرونا بود. ضمن آنکه آثار نقدينگي‌هاي سال قبل، با تسهيلات کرونايي امسال به ناگهان باعث شد که بانک‌ها با مازاد منابع روبرو شوند که همين درصد سود بين بانکي را کاهش داد.

همتي ادامه داد: پس از اين سود بين بانکي به حالت سابق بازگشته و الان در شرايطي هستيم که مديريت نرخ سود بين بانکي را ادامه خواهيم داد. رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: بايد بپذيريم که ما بايد با رکود ناشي از تحريم مبارزه مي‌کرديم که هدفش ابرتورم در اقتصاد ايران بود. ما نه تنها جلوي ابرتورم را گرفتيم بلکه از نابودي توليد نيز جلوگيري کرديم و شاهد هستيم که توليد در حال رونق گرفتن است و ابرتورمي هم که اوايل سال تصور مي‌شد با انفجار نقدينگي و تضعيف بالاي پايه پولي رخ مي‌دهد، اتفاق نيفتاد.

وي با بيان اينکه بانک مرکزي در رويکرد خود ديدگاه‌هاي کارشناسان را مد نظر قرار مي‌دهد و همه مسائل در کميته نقدينگي مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد، اضافه کرد: يک کار بسيار مهمي که براي کنترل نقدينگي تصويب کرده‌ايم، محدوديت‌هاي مربوط به ترازنامه بانک‌ها است که از هفته آينده به طور جدي اجرايي خواهد شد.

رييس بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال که با وجود آرامشي که در ماه اخير در بازار ارز شکل گرفته است، پيش بيني شما از آينده اين بازار چيست؟، اظهار کرد: از نظر من شرايط در بازار ارز خوب است و بهتر خواهد شد.

وي افزود: با وجود اينکه متغيرهاي مختلفي مثل شوک‌هاي سياسي و شوک‌هاي رواني که عواملي برون‌گرا هستند، در بازار ارز تاثير مي‌گذارد اما چيزي که از درون، من اطلاع دارم اين است که من اطمينان دارم که اين روند، روند خوبي خواهد شد و چنانچه مي‌بينيم انتظارات تورمي کاهنده است و به ما مي‌گويد اين انتظارات در بازارهاي مختلف به آرامش بيشتري خواهند رسيد؛ شما صبر کنيد انشاالله شرايط بهتر خواهد شد.

همتي درباره بازگشت ارزهايي که ايران از کشور کره جنوبي طلب دارد، يادآور شد: در پستي که من امروز گذاشتم کاملا توضيح داده شد که ما يک ماه معطل کره جنوبي بوديم. کره گفت ما از اوفک امريکا اجازه گرفته‌ايم که ارزهاي شما به سوئيس منتقل کنند. چون کره اي ها وقتي بخواهند پول را منتقل کنند حتماً بايد u_tern را طي کنند. يعني ابتدا بايد به آمريکا برود و از آمريکا حواله شود. ما از کره اي‌ها تضمين خواستيم که آمريکايي ها پول ما را بلوکه نکنند چون که به آنها اطمينان نيست.

رييس بانک مرکزي درباره تامين ارز براي خريد واکسن کرونا با بيان اينکه ما نمي‌توانيم اجازه بدهيم که پول‌هايمان بلوکه شود، خاطرنشان کرد: صندوق بين‌المللي پول هم قول‌هايي داده است که براي هزينه‌هاي کرونا به ما پول داده شود اما تا جايي که من اطلاع دارم آنها هم جرات ندارند و آمريکا اجازه نمي‌دهد که با اينکه حرف از استقلال شان مي زنند اما همگي تنها حرف بوده است و اصلاً نتوانستند کاري انجام بدهند.

وي افزود: پس براي جذب ارز براي واکسن کرونا، از طريق صندوق بين المللي پول هم فعلا  امکان پذير نيست چون آمريکا فشار زيادي بر مديريت صندوق بين المللي پول دارد. بنابراين راه‌هاي ديگري را شروع مي‌کنيم که اين راه‌ها هم به صورت رسمي است.

همتي در واکنش به اين برداشت که برخي گفته‌اند چطور مي‌توانيد کالا وارد کنيد ولي واکسن را نمي‌توانيد، تصريح کرد: چون اين امر از طريق مراکز رسمي در حال انجام است. سازمان جهاني بايد آن را تاييد کند. ما از نظر ارزي مشکلي نداريم؛ مشکل ما انتقال ارز است چرا که همه بايد مجوز اُفک را دريافت کنند اما تا الان آمريکايي‌ها مقاومت کردند و اجازه ندادند اگر همين فردا به ما بگويند آماده شده ما به لحاظ پرداخت هيچ مشکلي نداريم و همين فردا حواله مي‌کنيم.

همتي درباره اينکه در شوراي عالي بورس مصوب شد که نظام بانکي به دارندگان سهام عدالت، کارت اعتباري بدهد اما اين امر اجرايي نشده است، اظهار کرد: اين قانون اجرايي شده است و ما دستورالعمل آن را هم داريم اما برخي بانک‌ها آن را انجام نداده اند. با اين حال من از بانک ها پرسيدم خيلي تقاضاي زيادي حتي در بانک‌هاي مهم ما که اين کار را اجرايي کرده‌اند، وجود نداشت.

وي درباره دليل عدم استقبال مردم از اعتبار سهام عدالت افزود: ما که نمي‌توانيم به مردم بگوييم زوري وام بگيرند. چرا که مردم مي‌خواستند سهامشان را بفروشند. البته الان هم مشکلي وجود ندارد و مصوباتي در شوراي بورس داشتيم که کمک کننده است.

رييس کل بانک مرکزي درباره اين مصوبات تصريح کرد: اولاً سرمايه صندوق‌هاي درآمد ثابت را بالا برديم و حداقل قابليت خريد سهام عدالت را تا پنجاه درصد افزايش داديم و تکاليفي را شوراي بورس گذاشته است که انشالله کمک مي‌کند.

همتي اظهار کرد: پروژه سنگين ادغام بانک‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح يکي از خواسته‌هاي مقام معظم رهبري بود که با عنايت ايشان و همچنين با کمک ستاد نيروهاي مسلح، همکاري خوب بانک سپه و همکاري همکاران ما در وزارت اقتصاد پيش رفت و ما توانستيم اين پروژه بسيار عظيم بانکي را انجام دهيم که در تاريخ بي سابقه است.

وي درباره عظمت اين اقدام افزود: اين ۵ بانک با حدود نزديک به ۳۰۰۰ شعبه، ۳۰ هزار پرسنل و ۲۰۰ هزار ميليارد تومان منابع ادغام شدند و تمام مشکلات آنها حل شد. همتي خبر داد: در روزهاي آينده بانک قوامين ادغام خواهد شد و آخر آذرماه نيز بانک انصار ادغام خواهد شد و پايان آذرماه پرونده اين بانک‌ها بسته خواهد شد و همه تابلوها، بانک سپه مي‌شود. به نظر من يکي از مهم‌ترين کارهاي بانک مرکزي  اين پروژه بود و توفيق خوبي حاصل شد و همکاران من در حوزه مرکزي براي آن بسيار زحمت کشيدند.

رييس کل بانک مرکزي در بخش پاياني گفتگوي ويژه خبري در خصوص فعاليت بازار متشکل ارزي ايران با تاکيد بر اينکه اين بازار در حال حاضر فعال است و هيچ مشکلي ندارد افزود: در بازار متشکل ارزي روزانه بين ۳ تا ۵ ميليون دلار در حال مبادله و تامين اسکناس در اين بازار در حال انجام است.

همتي افزود: امروز نرخ ارز در بازار متشکل هم خيلي خوب و مناسب بود و از نرخي که در بازار مطرح مي کنند پايين تر بود. معاملات  در اين بازار خيلي روان در حال انجام است. تعداد قابل توجهي هم صرافي در اين بازار در حال فعاليت هستند.

وي همچنين در خصوص تامين کسري بودجه در ماه‌هاي پاياني سال نيز گفت: تا پايان سال براي تامين مناسب کسري بودجه دولت جدي هستيم و با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري جدي هستيم که تامين کسري بودجه را به درستي انجام دهيم . ديروز در جلسه اي که داشتيم تصميماتي گرفته شد که انشالله تا پايان سال بخش قابل توجهي از اوراق و همچنين فروش سهام توسط انجام خواهد شد.​​​​​​